sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

לאור תמונה זו של אי שוויון בולט ומתמשך , יש לבדוק את השקעת המדינה בתחום הבנייה . מקובל לטעון כי המדינה מילאה תפקיד מכריע בתחום זה . כדברי אשכול : " המדינה השקיעה את הונה ואונה , במאמץ בלתי פוסק מימיה הראשונים ועד היום הזה , במתן קורת גג לעולים חסרי כל , או בעזרה לשיכונם של דלי אמצעים , שרק עזרת המדינה איפשרה להם לצאת מתנאי דיור עלובים ודחוקים לדירה צנועה אך מרווחת , בה יכלו לגדל ילדיהם בתנאים אנושיים" . ( 26 : 1966 ) לאור טענות אלה ניתן היה לחשוב כי המדינה ביצעה את השקעותיה תוך מתן תנאים נוחים במיוחד לאוכלוסיה הנזקקת . למעשה היה חלקם של המשתכנים עצמם במימון הבנייה הציבורית ניכר . בשנות החמישים היו 65 % מהמימון בבנייה הציבורית עצמיים , בתוספת אשראי ממוסדות פרטיים ; 35 % מהמימון היו ציבוריים . במספר ארצות אירופיות היה חלקו של המימון הציבורי באותן שנים גבוה יותר ( טנה , . ( 160 : 1963 חשוב להדגיש כי המימון הציבורי ניתן באמצעות הלוואות אפותיקאיות , וכי הריבית על הלוואת אלה היתה גבוהה יחסית , בהשוואה למדינות אירופיות שונות . הריבית בבנייה הציבורית בישראל הגיעה ל 4 . 5 % עד 69 ' 0 לעומת הריבית של 8 % אשר היתה מקובלת בשוק האשראי הפרטי , אולם ריבית ציבורית זו היתה שווה לריבית הנהוגה באותן שנים בארצות אירופה המערבית על משכנתא פרטית , בסך 4 % עד 6 % ( שם , . ( 165-166 נוסף על כך , מחיר הדירה כלל לא רק את הוצאות הבנייה הישירות , אלא אף את הוצאות הפיתוח . D 22 % ממחיר הדירה הוצאו על סלילת כבישים , הנחת ביוב ומים , פיתוח קרקע וסידורי חשמל . כדאי להדגיש כי הוצאות אלה היו גדולות יותר באזורי פיתוח מאשר באזורי המרכז , בהם התשתית היתה כבר מוכנה . על מצב זה מקשה טנה — "האם יש הצדקה לכך שמשתכנים באזורי פיתוח , הממלאים תפקיד חלוצי בקידום אזורים וערים חדשות והמתגוררים בתנאים קשים יחסית , יהא עליהם לשאת גם בהוצאות הפיתוח " ? ( שם , . ( 165 נראה , אם כן , כי הלקוחות העיקריים של הדיור הממשלתי ציבורי היו עולים מארצות המזרח . הממשלה סיפקה , אומנם , מספר רב למדי של יחידות דיור , אולם האיפיונים והתנאים של דיור זה פגעו באוכלוסיה שהופנתה לאזורים המרוחקים , שהיתה בלאו הכי האוכלוסיה החלשה והתלויה ביותר , קרי —האוכלוסיה המזרחית . עד כה בחנו את ה"מוצר" של ענף הבנייה ואת ההנאה הבלתי שווה ממנו . במקביל יש לבדוק את הגורמים השונים הקשורים בתהליך הייצור —את כוח העבודה מחד גיסא , ואת חברות השיכון , הקבלנות והפיננסים מאידך גיסא , ולראות את התגמול היחסי שקיבל כל גורם מעבודת הבנייה . כבר נאמר כי ענף הבנייה היה מקור תעסוקה חשוב במשק : הוא העסיק כ 9 % עד 10 % מכלל העובדים . רבים מעובדי הבניין היו עולים חדשים ובמיוחד עולים מזרחים . ב 1961 היו כ 70 % עד 80 % מן העובדים בכל ענפי הבניין עולים שבאו לאחר קום המדינה ! 38 % מהעובדים היו עולים מזרחים — אחוז גבוה באופן ניכר משיעור ההשתתפות 3 של המזרחים בכוח העבודה 29 . 7 % ) ב . ( 1961 בחינת ענפי המשנה של עבודת הבניין מעלה כי ככל שרמת המקצועיות הדרושה נמוכה יותר , כן עלה משקלם של העובדים המזרחים . בעבודות ציבוריות והנדסיות , בהן רמת המקצועיות היא הנמוכה ביותר , היו 69 . 8 % מן העובדים עולים , שני שליש מהם מזרחים ; בקבלנות הכללית היו 65 . 490 מן העובדים עולים חדשים ו 60 % מהם—עולים מזרחים ; בקבלנות המשנה , שם רמת המקצועיות היא הגבוהה ביותר , היו עולים חדשים 59 . 4 % מכלל העובדים , וכמחציתם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help