sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

85 % ;( 492 : 1968 מכלל השטח שנבנה היה לבנייה למגורים . דגש זה על בנייה למגורים נבע , הן מצפיפות הדיור של האוכלוסיה הוותיקה והן מצרכי הדיור של העלייה הגדולה . מכאן , שעלינו לשאול האם צרכי דיור אלה סופקו בצורה שווה או שמא היה אי שוויון שיטתי ברמת הדיור שסופקה לקטיגוריות שונות באוכלוסיה . האבחנה החשובה בסוגיה זו היא בין בנייה ציבורית ובנייה פרטית . הכוונה בבנייה ציבורית היא לבנייה ביוזמת הממשלה , המוסדות הלאומיים והרשויות המקוריות , ואילו בבנייה פרטית הכוונה לחברות בנייה ושיכון הפועלות על פי שיקולי רווחיות , הן בסקטור ההסתדרותי והן בסקטור הפרטי . הבנייה הציבורית היתה מבוססת על שיקולים של סיפוק צרכים חברתיים בסיסיים וכן קידום יעדים של המדינה ולפיכך עסקה בדיור לעולים , דיור למפוני שכונות עוני , בנייה בעיירות פיתוח וכד . ' הבנייה הפרטית פעלה , כאמור על פי שיקולי רווחיות , ואלה הכתיבו את יעדי הבנייה , מיקום הבנייה והאוכלוסיה עבורה בנו . נראה כי הבנייה הפרטית כוונה בעיקר לאותן שכבות באוכלוסיה שהיו בעלות אמצעים משלהן , בעוד הבנייה הציבורית כוונה בעיקר לעלייה חסרת אמצעים ומאוחר יותר לתושבי שכונות עוני , כשאלה וגם אלה נימנים בעיקר עם האוכלוסיה המזרחית . שטח הבנייה הציבורית היה גדול במשך כל העשור הראשון משטח הבנייה למגורים של הסקטור הפרטי . הפער בלט במיוחד בשנים בהן היה שפל בבנייה הפרטית — בשנות המיתון של 1954-1953 בהן הצטמצמה עד מאוד הבנייה הפרטית למגורים , ובמידה פחותה בשנים 1957 ו . 1958 אולם בסוף העשור עלה חלקה של הבנייה הפרטית למגורים וחל צימצום יחסי בחלקה של הבנייה הציבורית . מתוך כלל הבנייה הציבורית למגורים , הרוב המכריע שלה יועד לדיור לעולים . מתוך כל יחידות הדיור שנבנו בבנייה ציבורית בין השנים , 1966-1949 נועדו 74 . 6 % לעולים 52 . 3 % — בשיכון עולים , 6 . 2 % בחיסול מעברות ו 16 . 1 % בהתיישבות העובדת ( משרד ראש הממשלה , . ( 496 : 1968 אף על פי שחלקה של הבנייה הציבורית בבנייה למגורים היה גדול יותר מזה של הבנייה הפרטית הן במספר היחידות והן בשטח הכללי , היה ערכה של הבנייה הפרטית גבוה יותר . בשנים 1959-1955 היה חלקה של הבנייה הציבורית 649 & מכלל היחידות שנבנו אבל רק 46 % מערך הבנייה , והיחס נשאר דומה גם בשנים שלאחר מכן ( שם , ;( 495 כלומר , הדירות שניבנו בבנייה ציבורית היו בעלות ערך קטן בהרבה מזה של הדירות שנבנו בבנייה פרטית . דבר זה מודגם גם כשאנו משווים את שטח הבנייה . על פי נתונים המתייחסים לשנת 1955 ואילך נראה כי שטח דירה בבנייה ציבורית היה 45 מ"ר ב 57 , 1955 מ"ר ב 1960 ו 61 מ"ר ב . 1965 באותו זמן היה השטח הממוצע לדירה בבנייה פרטית 75 מ"ר , 81 מ"ר ו 92 מ"ר במקביל ( הבר . ( 93 : 1975 יתרה מזו , הבנייה הציבורית לעולים נפלה ברמתה לא רק מהבנייה הפרטית , אלא גם מהבנייה במסגרת תוכניות החיסכון השונות , שהיתה בנייה ציבורית שכוונה לאוכלוסיה ותיקה אשר סבלה מצפיפות דיור . ב 1955 היה השטח הממוצע של דירה לעולים 40 . 3 מ"ר , ואילו שטחה של דירת חסכון היה 64 . 1 מ"ר . ב 1960 היחס היה 52 . 5 מ"ר לעומת 66 . 9 מ"ר ואילו ב 1965 היה היחס 57 . 0 מ"ר לעומת 75 . 3 מ"ר ( שם , שם . ( אם כי אין ברשותינו נתונים דומים לתקופה שלפני , 1955 אין ספק שהפער אז היה גדול עוד יותר . חלק גדול מהבנייה הציבורית באותן שנים היה בנייה ארעית : מתוך כ 150 , 000 יחידות דיור שנבנו בין השנים 1949 ו 1953 היו כשליש יחידות ארעיות ( שם , . ( 85 תנאי המגורים במעברות היו גרועים לאין ערוך מכל צורת מגורים אחרת שהיתה קיימת באותו זמן . המגורים במעברות היו בבדונים , פחונים וצריפונים , כשמשפחה שלמה מצטופפת ביחידת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help