sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

ותעמוד בפניהם בעיקר ברירה דומה לזו שעמדה בפני הוריהם . כל התהליך הזה מתרחש כאשר הצדדים השונים פועלים מתוך הכוונות הטובות ביותר . הכוונות הטובות ביותר , יש לזכור , הן על פי הגדרת הטוב הקולקטיבי והפרטי המקובלות בחברה קפיטליסטית : פיתוח תעשייתי , הגדלת הייצוא , עוצמה לאומית , קידמה טכנולוגית —כל אלה ברמה הקולקטיבית ; עבודה והכנסה קבועה , אפשרות לימוד מסודר לילדים , התקדמות הדרגתית בסולם המקצועי , רווחה משפחתית —כל אלה ברמה האישית . סידרת הפעולות הנובעות ממסורת "כל ישראל ערבים זה לזה" כרוכה , אם כן , בתנאים של ימינו , בתהליך שהוא בלתי שוויוני מתחילתו ועד סופו . אבל אי שוויון זה מוסווה היטב — הן בגלל היות כל צורת הפעולה שתוארה לעיל חלק מן ה"מובן מאליו" של החברה בת ימינו , והן בגלל השימוש במטבעות הלשון היהודיות לאומיות המסורתיות . מטרתה של הקדמה זו למנוע שהמאמר יקרא כסיפור של "טובים" ו"רעים . " אין אנו חושבים שהפערים הבין עדתיים הינם פרי כוונות רעות של צד זה או אחר . מקורם של הפערים ביחסים הבלתי שוויוניים בין קבוצות בצורת הייצור הקפיטליסטית . ברצוננו להראות כיצד יחסים כאלה הביאו להתהוות חלוקת העבודה העדתית בישראל . הצגת התהליכים הללו חשובה , לדעתנו , כי היא מוכיחה שגם הכוונות הטובות ביותר , במסגרת " המובן מאליו" של היום , אינן יכולות להוביל לשינוי משמעותי בפערים שנוצרו . הכוונות הטובות ביותר —השגת שוויון מתוך התקדמות עקבית והדרגתית — הינן בלתי ריאליסטיות , שכן עצם התהליך של מימוש הכוונות הטובות , בתנאים של היום , הינו בלתי שוויוני . המשמעות , שאנו רואים בהצגת הדברים שלהלן , היא בכך , שיש לחפש דרכים לשנות את תנאי הפעולה המקובלים , אם רוצים להביא לשינוי משמעותי במצב היחסים בין העדות . התפיסה המקובלת של תהליך ההיקלטות של המזרחים שעלו לאחר קום המדינה אומרת , כי עקב נתוני ריקעם הם נכנסו לחברה הישראלית בדרגות הנמוכות שלה , אך עם כניסתם החלו להיחשף לתהליך של מודרניזציה , אשר בסופו של דבר יביא לפיזורם במערך המוסדי של החברה . ההנחה המרכזית העומדת ביסוד תפיסה זו , היא כי המבנה החברתי הישראלי בתקופת העלייה היה קיים ומעוצב , וכי העולים השתתפו בתוכו בקטיגוריות שהיו קיימות בו זה כבר . עולה שהגיע עמד מול מבנה בו היו קיימות דרגות נמוכות , בינוניות וגבוהות , והוא נכנס לאחת מהן , בהתאם לנתונים שלו . דהיינו , העולים התווספו למבנה הקיים . ההנחה של מבנה קיים ניכרת גם בחלק השני של התפיסה . ברגע בו יקבלו העולים מיומנויות חדשות , יפסיקו להצטופף בקטיגוריות הנמוכות ויוכלו להתפזר באחרות . הקטיגוריות כשלעצמן עומדות כל הזמן כפי שהן , מצפות לשינוים בנתונים של האנשים הממלאים אותן . מתוך כל אלה עולה , אם כן , כי החברה הישראלית של , 1960 נאמר , הינה החברה הישראלית של 1948 בתוספת העולים . העולים לא שינו את החברה , אלא במובן הכמותי , של התרחבות . ההתרחבות היא כשלעצמה שינוי , כמובן . לדוגמה , החברה צריכה להתמודד עם בעיות של עוני בקנה מידה שלא היה קיים קודם לכן , אך ה"חברה" ככלל איננה משתנה . עול השינוי מוטל על העולים . הם אלה שצריכים להסתגל לחברה . מבחינה מושגית היסטורית , הבעייה המרכזית של התפיסה הזאת נעוצה בהנחה ש"הדרגות הנמוכות" היו קיימות זה כבר ורק חיכו לאנשים שיבואו וימלאו וירחיבו אותן . אכן היה בחברה היישובית אי שוויון מעמדי — אולם מקורותיו ואיפיוניו נעוצים בתנאים הספציפיים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help