sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

מבחינת הדיון שלפנינו , ראוי לציין פעולה אחת עיקרית של הדימוי הזה : בהעלותו לנגד עינינו מצב שהיה קיים בעבר הרחוק , הוא מסיט את תשומת ליבנו מן המצב הממשי הנוכחי . המפגש בין אשכנזים ומזרחים בדורנו איננו חידוש היחסים שהיו קיימים לפני חורבן ממלכת יהודה העתיקה : אין אנו חיים היום בארץ כנען המחוקלת בין שנים עשר שבטים , היושבים כל אחד על חלקתו , כשכל אחד עוסק בעבודת אדמה ובגידול צאן . לכן אין העולים של ימינו מקבלים איש איש את חלקו השווה , פחות או יותר , כל אחד על פי נחלת שבטו . אין המפגש של היום גם כמפגש שעשוי היה להיות , לדוגמה , בימי הביניים של אירופה , כאשר יהודים עסקו בעיסקי תיווך שונים ; בתנאים של אז , יכול היה המפגש להתבטא בכך שבני שתי הקבוצות מחלקים ביניהם אזורי פעולה , כשכל אחד משתכר כפי יכולתו וכפי התאמצותו באיזורו הוא . המפגש של היום הינו המפגש בתנאים הספציפיים של המאה העשרים — השונים מהתנאים ששררו בתקופות אחרות . זהו מפגש בתנאים של עולם קפיטליסטי , בו ייצור פירושו עיבוד מוצרים באמצעות מכונות , כאשר מכונות אלה אינן , כבעבר הרחוק , בבעלות של כל עובד ועובד , אלא בשליטה של משפחות וקבוצות אשר להן גם עוצמה פיננסית , גם שליטה על טכנולוגיה , גם השפעה על המנגנון המדינתי , גם שליטה על מערכות מידע וחינוך . זהו עולם בו מושג הטוב הקולקטיבי איננו מתמצה ב"איש תחת גפנו ותחת תאנתו , " אלא בעוצמה ובהתפתחות טכנולוגית , תעשייתית וצבאית . זהו עולם בו מושג הטוב האישי איננו מתמצה ב"נשיאת חן בפני האלוהים" כתוצאה מלימוד תורה , מתן צדקה , ועשיית מעשים טובים , אלא כתוצאה מהישגים בתחום הפעילות הכלכלית , הפוליטית , החינוכית או הצבאית , כאשר האפשרות להגיע להישגים אלה הינה בלתי שווה מלכתחילה , עקב השליטה שיש לקבוצות מוגבלות על המכונות ועל כל הקשור בהן . המפגש בין יהודים בתנאים אלה הוא לא מפגש בין עובדי אדמה , כשכל אחד מעבד את חלקתו הוא , מתוך יחסי אחדות ושוויון יחסי . זה גם לא מפגש בין סוחרים , בו כל אחד מגלגל את עסקיו הוא , מתוך קירבה והגנה הדדית . זהו מפגש בין תעשיין לפועל , בין בנקאי ללווה , בין בעל פרדס לפועל הקטיף , בין קבלן ופועל בניין . זהו מפגש בו צבירת ההון שהתאפשרה לצד אחד , מסיבות כלשהן , איננה בגדר "יתרון התחלתי זמני" בלבד , אלא יתרון הנוטה לחדש את עצמו , מעצם טיבו של המחזור הקפיטליסטי . זהו מפגש בו האחדות היא תוצאה לא רק של קשרי משפחה , שבט ועם , אלא גם של פעולה קולקטיבית במסגרת מערכת כלכלית , פוליטית ואידיאולוגית אחת , המצויה בשליטה מרכזית , ריכוזית ובלתי שוויונית . תנאים אלה של המפגש באים לידי ביטוי בכל הרמות : הן ברמה של הפעילות הכלכלית הישירה , הן ברמה של המטרות הקולקטיביות לאומיות , והן ברמה של היחסים הבין אישיים . לדוגמה : המסורת היהודית של "כל ישראל ערבים זה לזה" תבוא ליד' ביטוי , בתנאים של קליטת עלייה בימינו , בדאגה —מצד המוסדות הקולטים — לתעסוקה עבור העולים . דאגה זו תביא לכך שהממשלה תזרים הון השקעה ליזם , על מנת שיקים מפעל בעיר פיתוח . זה יאפשר לעולים תושבי המקום פרנסה בכבוד מיגיע כפיהם . מתוך הנחה של הצלחה סבירה , הרי שכעבור דור אחד , יהיו משפחות היזם , וכן משפחות המנהלים והמהנדסים , במצב טוב יותר מאשר בהתחלה , כשכניהם ובנותיהם יהיו בעלי השכלה והכשרה שתאפשר להם להכנס למעמד של הוריהם ; לבניהם של הפועלים , לעומת זאת , תהיה —עקב ההכנסה ותנאי החיים הכוללים של פועלים —השכלה והכשרה פחותה ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help