sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

הדומינאנטית בקרב המהגרים היהודים מוצגת כגורם שבהכרח הקהה כל עוקץ קולוניאליסטי שאולי היה טמון בתהליך ההתיישבות הציונית . מאז שנות ה 70 המאוחרות החלה להתגבש בקרב חוקרים ישראלים , ואף בדיון הציבורי הכללי , גישה חדשה וביקורתית . מנקודת הראות של גישה זו נכון הוא למתוח השוואה בין ההתיישבות הישראלית העכשווית , והתצורה החברתית הישראלית הנוצרת כיום , לבין חברות קולוניאליות אחרות כגון אירלנד הצפונית , אלג'יריה הצרפתית או דרום אפריקה ( ר' למשל ; Harkabi , 1988 סיוון , . ( 1989 חסידי גישה זו הם ממבקריה של ההתיישבות היהודית בגדה המערבית וברצועת עזה לאחר מלחמת , 1967 והם נוהגים לערוך אבחנה חדה בין התיישבות זו , אותה הם דוחים , לבין ההתיישבות במישור החוף ובעמקים לפני , 1948 אותה הם מקדשים . לפיכך הם חייבים לראות את ההתיישבות המאוחרת — ההתנחלויות —כתופעה חדשה ובתפנית הכרוכה , כביכול , בשינוי רדיקאלי שחל בתרבות הפוליטית הישראלית לאחר . 1967 עולה מגישתם כי אתונה הקולוניאליסטית נולדה בוגרת בקפיצה מראש אביה זאוס הסוציאליסט . יחד עם זה , הדמיון המובהק בין שני גלי ההתיישבות הללו מאפשר לחלק אחד מתנועת העבודה ( ה"ימיך שלה ) להזדהות עם ההתיישבות החדשה , בעוד חלק אחר של התנועה ( ה"שמאל" שלה ) חש שייחודו ההיסטורי ניגזל . הפרספקטיבה הזו שמתחילה את מניין ההיסטוריה הישראלית מחדש עם הכיבוש ב 1967 או עם ה"מהפך" ב , 1977 מתעלמת מן הדמיון שבין ההתיישבות שלפני 1948 לבין זו שאחרי . 1967 בכך היא מחמיצה את האפשרות ללמוד מן ההווה לגבי העבר וללמוד מן העבר לגבי ההווה , ולהשתמש בתובנה הכפולה המושגת להערכה מחודשת של הגישות המקובלות לניתוח הסוציולוגי היסטורי של החברה הישראלית . מבחינתי , לעומת זאת , ייחוס מימד קולוניאלי לישראל שלאחר 1967 מהווה הזמנה פתוחה לבדיקה מחודשת של ההכחשה הנחרצת של כל היבט כזה בהתיישבות הציונית המוקדמת . נראה לי , על כן , כי יש הכרח בגישה תיאורטית המסוגלת להבין את ההמשכיות בין תקופת הייסוד של החברה היהודית ישראלית בארץ ישראל העות'מאנית והמנדטורית לבין תקופת המדינה העצמאית והתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים ועליית הליכוד לשלטון . ברוח זו אטען , ראשית , כי יש דמיון עקרוני , אף אם יש שוני מסויים , בין ההתיישבות הציונית לבין תהליכי הקולוניזציה האירופית מעבר לים , ושנית כי את השינויים שחלו בחברה הישראלית לאחר 1967 יש להבין לא כמעבר מחברה ציונית סוציאליסטית לחברה ימנית קולוניאלית אלא כהמשכיות של הפרוייקט הקולוניאלי תוך מעבר משיטת קולוניזציה אחת לאחרת . אציג תיזות אלה בחמישה פרקים . הפרק הראשון מציע סיווג של טיפוסי הקולוניאליזם האירופי , ומשווה בקצרה בין התנאים ששררו בפלסטינה והשלכותיהם על התיישבות בה לבין קולוניות אחרות . הפרק השני מנתח את האופן שבו תנועת העבודה הציונית התאימה את מודל ההתנחלות האירופי לצרכיה ולנסיבות המקומיות . הפרק השלישי מדגיש את המאפיינים היהודיים של ההתיישבות הציונית . הפרק הרביעי מציג בקצרה את מאפייני התקופה שבין 1948 ל , 1967 ולבסוף , הפרק החמישי דן בדפוסי הקולוניזציה כתקופה שלאחר , 1967 בהשוואה לאלה של התקופה העות'מאנית והמנדטורית , ובהשלכות של דפוסים חדשים אלה על אופייה של החברה הישראלית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help