sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

את זה כגזרה . לעתים קרובות אנחנו שוכחות שעבודה ואמהות הן מקורות חיים בכלל . ומובן שמקורות החיים גורמים לקשיים . אין בזה קיפוח , לא יד זידונית מתעללת באשה . צריך לחנך את האשה להבנה שזה גם מקור של אושר , של חיים מלאים" ( שם . ( הגבר מוזכר אף הוא . עליו להבין את בת זוגו ולסייע לה ולעודדה . אולם אהדתו של הגבר ותמיכתו אינם הופכים את הקונפליקט משפחה — עבודה לקונפליקט שלו . כאן על פי הבנת רחל כצנלסון , טמון מה שמבדיל בין הגבר לאשה — "אי אפשר לשכוח שאנחנו נשים והם גברים . לא צריך לשכוח . יש טבע שקובע את הדברים האלה . לחברה גוף אחר , פסיכיקה אחרת" ( שם . ( שוני זה , כך ניתן להבין , מוביל לניגוד קיומי , לסתירה בין היסוד האנושי — העבודה , לבין היסוד הייחודי — האמהות , סתירה המעשירה ומעמיקה את חיי האשה , אך לעולם אינה מרפה ממנה . בהעדר צורך בעבודת הנשים במשק ; בהעדר מוסדות פוליטיים תומכים,- בהעדר תנועה חברתית המציעה אלטרנטיבה ליחס הקיים בין האשה , המשפחה והחברה , בהעדר כל אלה ניטל על האשה להבטיח בעבודתה במשק הבית את המשכיות החברה ותוך כדי כך , את המשכיות מעמדה הבלתי שוויוני . סיום אופיה של המשפחה נקבע על ידי תפקידיה החברתיים מחד , וחלוקת העבודה והסמכות בתוכה , מאידך . שינוי באופי המשפחה הינו תהליך קשה ורב מימדים . הוא מחייב שינוי רדיקלי בזהות הפרט ובהגדרת הזהות המינית ; הוא מחייב בדיקת הקשר בין אמהות לבין הורות בכלל ; הוא מחייב שינוי במבנה הכלכלי והחברתי אשר יאפשר — ואף — pry שינויים בדפוסי הצריכה , החיברות והחברותא . הוא מחייב שינוי של המילים והסמלים המשקפים ומעצבים צורות מחשבה והתנהגות . בתקופה שנידונה במאמר זה נעשו צעדים חשובים בכיוון האמור . הועלתה קונצפציה אלטרנטיבית למשפחה הבלתי שוויונית בדמות שותפות בין שני בני זוג המתקשרים בקשר מעמיק וקבוע . הנישואין , כסטטוס משפטי , חברתי וסמלי , איבדו מחשיבותם לעומת מהות הקשר בין "שני ראשי המשפחה . " אולם הנסיונות לממש תפיסה חדשה זו נקלעו לסתירות עמוקות שנותרו ללא פתרון . לא נוצרה מערכת כלכלית , פוליטית וחברתית המאפשרת משפחה שכזו . לא חלו שינויי תדמית וזהות החיוניים לשם שותפות מלאה בין שני בני אדם — אשה וגבר . לא הופג המתח בין " האשה האדם" לבין האם ואשת הבית . הפוטנציאל ליצירת מהות חדשה למשפחה לא מומש . פוטנציאל זה נשחק כבר בצעדים הראשוניים ביותר של מעבר מחברת רווקים ורווקות ניידת למחצה של תחילת שנות העשרים לחברה עירונית המורכבת ברובה ממשפחות . המשפחה העירונית התקיימה כיחידה נפרדת ה"דואגת לעצמה" ואשר תוך כדי כך נוצרו בה מחדש חלוקת עבודה , סמכות ויוקרה בלתי שוויוניים . ניתוח המשפחה מפרספקטיבה פמיניסטית , כלומר מפרספקטיבה המבחינה בין ההתנסות השונה והצרכים השונים של האשה והגבר במשפחה , חושף כמה רבדים של המציאות החברתית . ניתוח כזה מעיד על חולשתה היחסית של האשה במשפחה כאחד ממוקדי חולשתה בחברה בכלל . במקביל , הוא מעיד על האופן שבו חולשתה של האשה בתחומים אחרים משתקף בחולשתה במשפחה ומקבע חולשה זו . מעל לכל ניתוח זה מעיד עד כמה נרתעה החברה היישובית , ובעיקר עד כמה נרתעו האליטות המעצבות השונות שבה , מלגבש ולממש הגדרות חדשות למכלול היחסים האישיים אנושיים . ניתוח זה , במשולב עם ניתוחים ביקורתיים אחרים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help