sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

מס שפתיים לעבודתה של אשת הבית , הרי גם תנועת הפועלות ראתה כפועלת את העובדת האמיתית . עם זאת , לא יכלה תנועת הפועלות להסתפק בהדבקת תווית חסרת משמעות לאשת הבית ובעזיבתה לנפשה . ראשית , מנהיגות תנועת הפועלות היו רגישות יותר לקשייה של האשה אשר צריכה היתה למלא את כל העבודה המוטלת עליה בביתה . שנית , בקרב נשות החברים הושמעה ביקורת על מנהיגות תנועת הפועלות מהן ציפו לפעולה . תנועה אשר שאפה להפעיל את כלל הנשים לא יכולה היתה להתעלם מביקורת זו . תנועת הפועלות ניסתה לפעול בקרב "נשות העובדים . " ב 1930 הוקם "אירגון אמהות עובדות" אשר נעשה לזרוע הפעילה ביותר של תנועת הפועלות . אירגון זה קרא לאמהות לקחת על עצמן משימות הסתדרותיות . כדברי חסיה קופרמינץ , מפעילות האירגון , "שיחרור החברה מעול הבית , משמע —עול חדש בעבודת התנועה . " הנשים נקראו לקחת על עצמן את ה"עבודה הסוציאלית" בקרב חברי ההסתדרות , את עידוד רכישת תוצרת הארץ , הדאגה לעבודה עברית במשק הבית בשכונתן , וטיפוח "הווי פועלי" בבתיהן ובחינוך ילדיהן . הקשר בין פעולות אלה לבין שינוי מעמדן שלהן לא נידון ולא קיבל כל ביטוי ממשי . למרות שתנועת הפועלות העריכה את עבודת האשה בביתה , היא ייחסה חשיבות רבה יותר לעבודה שמחוץ לבית . למעשה קיבלה תנועת הפועלות כמובן מאליו את העומס הכפול , ואת ההכרח להתמודד בעת ובעונה אחת הן עם האמהות והן עם העבודה בשכר . כדברי רחל כצנלסון "— כשם שאנחנו אומרים לפועל בכלל : יש לך יעוד בארץ , כן היינו צריכות לפנות לחברה הצעירה ' יש לך יעוד נעלה ; עליך למצוא את ההרמוניה בין שני התפקידים : להיות אם עובדת ולהיות פועלת . " כצנלסון האירה , באופן נוקב , את הקונפליקט שבין שני תפקידים אלה : יהיה זה אולי ביטוי יותר מדי חריף ואכזרי , אבל נכון הדבר שבמובן ידוע שני היסודות האלה : של העבודה ושל המשפחה אויבים בנפש בחיי הפועלת . לא כן חיי האיש העובד . בחיי הפועל אין תהום בין חיי המשפחה ובין חיי העבודה . הוא יכול להיות מסור למקצועו , לפעילותו הציבורית ויחד עם זה להיות אב טוב . לעומת זה בחיי הפועלת , ביחוד זו השכירה , יסוד העבודה הורס את יסוד המשפחה ולהיפך . תנועתנו נתבעת להכיר את הקופנליקט העצום הזה שהוא הוא ההבדל בין עמדת הפועל לבין עמדת הפועלת . אם הפועלת 1 . יצה להתמסר לעניני העבודה , לכיבוש העבודה , להשתלטות על המקצוע , לעניני האגודה המקצועית ולפעילות בציבור הפועלים בכלל — והרי זה נדרש מהאשה הפועלת —היא רשאית להגיד : די , כוחותי מספיקים רק לזה . ואם אנחנו שואלות את עצמנו : מה זה להיות אם , אשת הפועל , ואם אנחנו מקבלות את האמת המוחלטת שבמשפחה צריך להיות יותר מילד אחד ואם נזכור שעל אשת הפועל לחנך את הילדים , לשמור על הבית , לדאוג לצורתו , לבוא במגע עם הרופאים והמחנכים , שוב אנחנו רשאיות להגיד : די לאדם אחד , יותר כוחות אין . ( דברים שנשאה רחל כצנלסון שזר בסמינר מועצת הפועלות , תל אביב , . 1937 אוסף ליליה בסביץ , ארכיון הקיבוץ המאוחד , יד טבנקין ) אין היא רואה מוצא מהעומס הכפול , ואף איננה מחפשת מוצא . כפל התפקידים הסותרים הוא , על פי כצנלסון , מצב נתון . האתגר הוא להכיר בברכה הטמונה בו "— אין לקבל

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help