sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

העצמית החדשה . מחד גיסא "האשה האדם" השותפה — בדומה לגבר — בכל הפעילות החברתית בתוקף אנושיותם המשותפת . ומאידך גיסא , "האשה האם" הנהנית מחוויה הייחודית רק לה . ומבטאה את אופיה הפיזי והפסיכולוגי הנבדל , חווית האמהות . אמנם על פי דימוי עצמי זה , אין האמהות תפקידה היחיד של האשה , אך הוא התפקיד שלה בלבד , תפקיד רם ומיוחד המחכה לה . האב מוזכר מדי פעם ככתיבתן של הנשים על אמהותן החדשה , אך כמעין נספח —אשר ספק אם בכלל לשלבו באופן מלא בקשר ייחודי זה של האם וילדה . קשה לאתר את מכלול הסיבות להאדרה זו של ייחוד האמהות , אך קשה שלא לחוש במתח שבין השאיפה לשותפות מלאה בחוויה האנושית של בניין , יצירה ופעילות חברתית לבין ההאדרה של תפקיד האמהות כתפקיד ייחודי . תחום הפרט . בתקופה של מאבק לאומי וחברתי הקולקטיב הוא שעמד במרכז , והפרט — על צרכיו ורגשותיו — נדחק לשוליים . הקונפליקט של האם השואפת לחיות חיים מלאים ולא להיסגר בד' אמות ביתה נשאר קונפליקט אישי ופרטי . כדברי רחל כצנלסון , הדוברת היחידה כמעט לבעיותיה של האשה והאם , ב — 1929 טרם היתה זו לשאלה כללית המטרידה את המחשבה הציבורית . נחלת פרט היא , שאלת משפחה זו או אחרת , הקורסת תחת הנטל , ללא מסורת וללא תרבות של מנהגים וסייגים . שאלת אשה זו או אחרת בפינתה , בחדרה או בצריפה , נאבקת עם גורלה , מלאת מרירות ואי סיפוק ובודדת לנפשה . ( כצנלסוךשזר , ( 168 : 1930 קרוב לעשר שנים מאוחר חזרה כצנלסון לנושא וכתבה — מקובל שההסתדרות , צרכיה , מאוויה , מלחמותיה , נעלמים בהגיעם למפתן בית החבר . שם מתחילים החיים הפרטיים . על הקבוצה , על המושב , על השכונה , על האגודה —חלים חוקים , חלות מצוות , עליהם דנים בצבור , אותם מבקרים , מהם תובעים . אבל אין ענין לתנועה לנעשה בפנים ביתו של החבר . היש לחברה גם שעות פנאי ואם קיימת חלוקה צודקת של העול בין האב והאם ; האם דואג מישהו לזיקתה של האם לספר העברי ; המקבלת היא עזרה והדרכה בשאלות המסובכות של חייה ; האם העבודה השכירה בבית החברה —הכרח היא , ואם כן , אם זאת היא עבודה מאורגנת , או אולי ילדה מנוצלת מהעדות המזרחיות ; אם מעודדים את החברה הקונה הכל למשפחה , להשתמש בשכר העבודה באופן נבון ובהתאמה לצרכים של צבור העובדים ; ומי מדריך את האם—מטפלת והמחנכת ? ( דבר הפועלת , ( 179 : 1943 כיצד נסביר כי תנועת הפועלים נעמדה מחוץ למפתן הבית בעוד תנועת הפועלות הציצה מבעד לפתח , אך לא חצתה ונכנסה פנימה ? שתי התנועות היו לכודות בסתירות אשר מנעו , או לפחות הגבילו , את פעילותן . ההסתדרות חיזקה , כפי שראינו , בדרכים עקיפות וישירות , את דפוס המשפחה הבלתי שוויונית . נוח היה למנהיגי הפועלים כי צרכיו של הפועל יסופקו במסגרת המשפחה , על ידי עבודתה הבלתי מוצהרת של האשה . תודות להסדר זה שוחררו ההסתדרות , ובעיקר האיגודים המקצועיים ומועצות הפועלים , מהדאגה לסיפוק צרכים כגון דיור , מזון , מלבוש וטיפול בילדים . אולם העדפת דרך זו של מילוי הצרכים היום יומיים הובילה למתח בלתי נמנע בין ההסתדרות לבין המשפחה . ריבוי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help