sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

היו מרוכזים בעיקר בדרגות השכר הבינוניות והגבוהות . בין העובדים היומיים , על פי מפקד , 1937 היו \ 5 % מהפועלים ברמת השכר הנמוכה ביותר לעומת 6096 מהפועלות ; 48 % מהגברים היו ברמת השכר הבינונית לעומת 35 % מהנשים ; ואילו 3796 מהגברים היו ברמת השכר הגבוהה לעומת 5 % מהנשים בלבד . הפרשים דומים ניתן למצוא גם אצל העובדים והעובדות החודשיים ( ההסתדרות , : 1938 טבלאות . ( 40-36 סביר להניח כי העדר כישורים , עבודה מקוטעת ושכר נמוך הניעו נשים לעזוב את שוק העבודה . ראיה עקיפה לכך נמצאת בעובדה כי בקרב אותן נשים אשר הגיעו לעיסוקים בעלי כישורים גבוהים והכנסה נאותה , היה אחוז הנשים הנשואות גבוה בהרבה . כשליש מכלל עובדות הרפואה וההוראה היו נשים נשואות לעומת שיעור נמוך בהרבה בעיסוקים האחרים — 20 % "ב בקרב עובדות התעשייה הזעירה ועובדות המסעדות ר 11 % בקרב עובדות משק הבית . ( ההסתדרות . מועצת פועלי תל אביב , ( 1939 : 14 דימויים וזהויות . עדויות למכביר מצביעות על כך כי הגברים בתנועת העבודה המשיכו לראות באשה , בחברותיהן לתנועה , לקבוצה , למפלגה , אדם שונה מהם , בעל נטיות שונות , יכולת שונה וייעוד שונה ( שילה , ; 1980 יזרעאלי , ; 1984 פרקי הפועל הצעיר , ; 202-206 : 1935 ברנשטיין , . ( 1983 הגברים התקשו לשנות תפיסות מושרשות באשר לזהות המינית . הם קיבלו ברגשות מעורבים את עבודת האשה בכלל , ובמיוחד נרתעו מכל פריצה לתחום העבודות הגבריות . פריצה כזו איימה לא רק על תעסוקת הגברים , אלא עוד יותר על ה"נשיות , " ה"עדינות" וה"רכות" שרצו למצוא אצל נשותיהם ( מימון , . ( 1972 הם הניחו כמובן מאליו שהגבר יהיה מפרנס המשפחה ואילו האשה תעשה את עבודת הבית . הוא יהווה את "שטף החיים העיקרי , " כדברי רחל כצנלסון , ואילו היא את "הנחל הצר הזורם לצידו . " בחריפות רבה תיאר והוקיע הלכי רוח אלה טבנקין בדבריו בסמינר הרעיוני בעין חרוד כלל הטרמין ( מינוח — ד . ב ( . שלנו הוא בעל ( ההדגשה במקור — ד . ב ( . ובטרמין זה יש דבר מה משום שלטון . אנו אומרים : "בעל , " "אשת בעל הבית . " בעל —זהו שליט , אין לנו כמעט הטרמין הזה . לא עלה על דעתנו לעשות את האיש ל"בעל האשה . " הוא אדם . ויש לו חלק מחייו שהם היחסים . אבל ביחס לאשה יש איזה מושג כזה עמוק מהחברה הבעל ביתית שיסודו הוא התלות הכלכלית , שעושה את האשה רק ל"אשת איש" מילדותה . לזה היא מתכוננת , לזה היא מכשירה את עצמה , לזה מכשירים אותה . וא"כ — היא אשת איש , וא"כ היא אם אשר צריכה לחנך את הילדים . היא תמיד לא עצמאית —במושגים הרוחניים , הנפשיים , זה ישנו גם בין המוני חברינו . במושגים האדאולוגיים אנו שוללים את התלות המוחלטת של האשה . אנחנו אומרים : יש מקום לעצמאות הכלכלית . אבל בעובדה , למעשה ובהרגשה הדבר הזה עומד בספק ואין להכחיש זאת ... בשטח היחס לאשה , ביחס למקום האשה —ישנם עמוק בלב , בנפש , מושגים והרגשות אחרים לגמרי , הנובעים מהווי חיים אחר . ( ארכיון יד טבנקין , טבנקין-אוסף אישי , הרצאה בסמינר עין חרוד , . 1937 עמ' ( 4 יחסן של הנשים אל עצמן היה מורכב בהרבה . גם הן גדלו בחברה בה השוני בין זהויות הגברים והנשים היה חד ועמוק . השאיפות החדשות לא דחקו לחלוטין את הדימויים המושרשים מכבר . מתח נוסף נבע מהסתירה הפנימית בין שני מרכיבים של הזהות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help