sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

לסיכום , נראה כי תפקידיה של היחידה המשפחתית העירונית לא הצטמצמו . קשה להצביע על תפקיד משפחתי מובהק כלשהו אשר הועבר מהמשפחה לידי גוף ציבורי , ובפרט אין עדות להעברת תפקיד משפחתי ממסגרת המשפחה הפרטית לידי קולקטיב הפועל על פי עקרונות שוויוניים שיתופיים . חלוקת העבודה במשפחה בתוך המשפחה היתה קיימת חלוקת עבודה קבועה ומוסכמת . הגבר היה המפרנס והאשה היתה בראש ובראשונה עובדת משק הבית . הבעל והאשה הוגדרו , במינוח המקובל , כ"שני ראשי משק הבית , " אולם השותפות ביניהם — במידה והתממשה—באה לידי ביטוי במעורבותה של האשה בעולם הגברים—עולם העבודה , האיגוד המקצועי , התנועה הפוליטית וכדומה . אין כל זכר למעורבותו של הגבר בעול תפקידיה של האשה . מבין הנשים הנשואות היו שעבדו גם בשכר מחוץ למשק ביתן . היו שלא רצו לוותר על עבודה שהשיגו במאמץ רב לפני נישואיהן , ביניהן נשים אשר רצו לממש כישורים אשר רכשו , חלקן בטרם עלייתן ארצה וחלקן בשנים שלאחר העלייה . הנורמות שרווחו בין הנשים , ובין חלק מהגברים חייבו את עבודת האשה הנשואה , ולעתים קרובות היה צורך כלכלי להשלים את ההכנסה המשפחתית , בייחוד בתקופת שפל ואבטלה . הנשים הנשואות אשר המשיכו לעבוד נשאו בעול הכפול של עבודה במשק הבית ומחוצה לו . רבות מביניהן העסיקו עוזרות בית בכדי למלא את תפקידיהן ומקומן במשך היום ( ברנשטיין , . ( 1987 היו שעשו זאת מתוך רגשות מעורבים ביותר בהיותן מודעות ליחסי השליטה שנוצרים , באופן בלתי נמנע , בין "בעלת הבית" וה"עוזרת" שלה , אשר ברבים מן המקרים היתה אף היא מהעלייה החלוצית ובעלת שאיפות לעבודה יצרנית ויצירתית . מועקת העומס הכפול באה לידי ביטוי במחאתה של אחת ח :. "ובי הכל מתקומם נגד העול המדכא הזה ( של עבודת הבית . ( אבל היתכן כי ה'עוזרת' תביא לנו את הפתרון ? היתכן , שלמען אוכל אני לעבוד עבודה יוצרת תהיה חברתי מוכרחת לעבוד במקומי את עבודת השרות אשר מאסתי בה " ? ( אצל כצנלסון שזר , . ( 137 : 1930 היו נשים אשר המשיכו לעבוד מחוץ למשק ביתן , אך תוך מתן עדיפות ברורה לכל הקשור לבית , לטיפול בילדים ולתפקידי הרעיה התומכת . יתכן שבמקרים רבים החלטה זו התקבלה ללא קונפליקט פנימי , אך לא תמיד . המעבר מציפייה לשותפות מלאה אל העדפה של צרכי בן הזוג חייב היה לעורר מתח , שאם לא פרץ החוצה סביר כי העמיק עוד יותר . כותבת אחת ר . על אחת מחברותיה : "מדוע חי בעלה את חייו הוא בגלוי , והיא — בקונטרבנדה , בהפסקות , אחרי ספוק צרכי הבית , צרכיו ד 1 וא וצרכי הילד ? מדוע אינם חייה אלא נחל צר על יד שטף החיים העיקרי שלו ? במה הוא עולה עליה " ? ( שם -.. ( 226 רוב הנשים נהגו בלית ברירה בדרך אחרת . בהעדר שירותים מחד , ובהיותן עובדות בלתי מקצועיות מאידך , עזבו רוב הנשים הנשואות את כוח העבודה ושקעו בעבודתן הקשה במשק ביתן . נשים אלו , בהיותן נשואות לפועלים חברי הסתדרות , המשיכו להיחשב אף הן כחברות הסתדרות . לצורך זה קיבלו תואר מיוחד והוא "אשת חבר" או "אשת עובד . " תואר זה בא להצביע על השתייכותן לציבור העובדים ולמסגרת המאורגנת של ההסתדרות , אך בה בעת העיד כי אינן שייכות בזכות עבודתן הן ( קרי , עבודתן במשק ביתן ) אלא בזכות היותן נספחות לאדם , לגבר , אשר עבודתו הוא מזכה גם אותן . היו נשים שראו בעבודתן במשק הבית , כעזר לבן הזוג השכיר , שותפות ביצירה הכללית של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help