sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

מיניות . מעט מאוד ידוע על היחס למיניות האדם , לקשר הארוטי בין בני אדם ובעיקר לקשר המיני האינטימי בין גבר לאשה בחברה היישובית . העדויות המעטות הנמצאות מצביעות על מגמות סותרות ועל יחס אמביוולנטי לנושא . בחוגים צרים שררה אידיאולוגיה של "אהבה חופשית , " אך גם בחוגים רחבים יותר היתה התלבטות ביחס לנורמות המקובלות ביחסי בני זוג ולבלעדיות הקשר ביניהם . היו נשים שהביעו ברשימותיהן האישיות שאיפה שלא להסתפק בקשר האחד עם בן הזוג הנבחר והקבוע . עדיף היה להן לפתח מגוון של קשרים אישיים , אשר יאפשרו לכל אשה לפתח את מכלול התחומים הקרובים לרוחה עם חברים לדיעה , גברים כנשים , מבלי שהדבר יהווה איום כלשהו על המרכזיות והייחוד של הקשר עם שותפה למשפחה ( כדוגמה , כצנלסון שזר , : 1930 . ( 227-229 נראה מרשימותיהן כי בצד חיפוש אחר דרכים אישיות למימוש עצמי של האשה ובצד נורמות משפחתיות שוויוניות ומעשירות יותר , נשארה בעבורן המשפחה — הזוג הקבוע —מוקד הקשר המיני ארוטי אינטימי . הולדת ילדים . רובם המכריע של הילדים נולדו במסגרת של משפחה , כלומר של שני בני זוג בעלי קשר קבוע ומחייב . אידיאולוגיה של אהבה חופשית רווחה , כאמור , בחוגים מצומצמים למדי . היחס ללידה מחוץ למסגרת משפחתית היה אמביוולנטי . האפשרות של לידה מחוץ לנישואין , או של קשר קבוע כלשהו , היתה מוכרת וקיימת . הרופאה , ד"ר מ . אהרונובה , שכתבה על נשים אשר פנו אליה בסוגיה זו , עודדה אותן להמשיך בהריונן אם העריכה שרצונן בכך . מאידך גיסא הועלו גם הסתייגויות שונות , בראשן החשש מהקושי הכלכלי , מהצורך לעבוד , לפרנס שתי נפשות ולטפל בילד בו זמנית . היו גם שהביעו חשש באשר לטובת הילד הזקוק לאב . אחרות כנראה נרתעו מדעת קהל עויינת כפי שנראה מדברי מכתב לדבר הפועלת "— מספרים על מקרים של איבוד לדעת מרוב יאוש ומפחד להראות בין אנשים עם תינוק" ( כרך , 1 גליון , 11 עמ' ; 24 פקלמן , . ( 1938 סוציאליזציה . עיקר הסוציאליזציה , בייחוד בגילים הצעירים , נעשה במסגרת המשפחה , ואין אנו נתקלים בנסיון שיטתי כלשהו להוציא תפקידים אלה אל מחוצה לה . מתווספים אל המשפחה גורמי סוציאליזציה אחרים כגון בית הספר ותנועת הנוער , אולם אלה לא היו אמורים לבוא במקום המשפחה , ובמיוחד לא במקום האם . שירותי העזר אשר עמדו לרשות המשפחה לטיפול בתינוקות ובילדים קטנים היו מועטים ביותר , והאחריות לגבי גילים אלה היתה באופן בלעדי כמעט של האם . צריכה . בנוסף למין ואהבה , לידה וחינוך חייב האדם למצוא מדור , כסות ומזון . צרכים אלה אף הם סופקו ברובם המכריע במסגרת משקי בית משפחתיים . אמנם היו נסיונות בשנות העשרים להקים קומונות וקיבוצים עירוניים , אך ידוע לנו עליהם מעט מאוד ונראה שמשך חייהם לא היה רב . שכונות העובדים שהוקמו בשנות השלושים היו מבוססות על משקי בית משפחתיים שכל אחד מהם סיפק , בנפרד , את צרכים היום יום של בני הבית . הצריכה המשפחתית הפרטית שימשה לא רק את בני הבית אלא גם סיפקה — בתשלום — את הצרכים של אנשים אשר חיו לצד מסגרת משפחתית . אף כי היו מסעדות רבות , ביניהן מטבחי פועלים , היו אנשים אשר אכלו באופן קבוע אצל משפחה כלשהי או שגרו אצל משפחה כדיירי משנה . כלומר , גם אנשים אשר לא הקימו משק בית משלהם נעזרו ביחידה המשפחתית הפרטית לסיפוק צרכי היום יום .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help