sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

רחל כצנלסון שזר , ( 1930 ) סיפרה האוטוביוגרפי של פועלת אלמונית הניה פקלמן ( 1938 ) וקטעי יומנה של צעירה בלתי ידועה נוספת , אשר חתמה רק באות הראשונה של שמה , ר ,. ואשר הופיע בנספח לספרי אשה בארץ ישראל ( ברנשטיין , . ( 1987 דברים אלה נרשמו בשנות העשרים על ידי נשים צעירות , רווקות , אשר הגיעו מהכשרות התנועה החלוצית במזרח אירופה . חלקן הגיע ישר להתיישבות קיבוצית , אך אחרות נעו בין העיר לגדוד העבודה , למושבה וחזרה העירה , ורבות נשארו בסופו של דבר בעיר . השקפתן על היחסים בינו לבינה השתלבה בהשקפתן על שאלת מעמד האשה בכלל . על פי עדויות שונות שרר שוויון בין נשים לגברים בהכשרות בהן שהו בטרם עלייתם , והנשים הניחו כמובן מאליו , כי גם בארץ ישראל , לפחות בקרב ציבור העובדים , ימשיך לשרור שוויון שכזה . העימות עם אי השוויון ששרר בארץ ישראל , הקשיים המיוחדים בהשגת עבודה , אי השוויון בשכר וחוסר התמיכה בשאיפות הנשים , גם בין חבריהן , העלו את "שאלת האשה" על הפרק . דרישת הנשים היתה למעורבות מלאה במטרות המשותפות להן ולגברים גם יחד . הדרישות הקונקרטיות הועלו בעיקר בתחום העבודה ו האפשרות לעבוד בעבודת כפיים אשר נחשבה לעבודה יצרנית ויצירתית כאחד 1 אפשרות לרכוש כישורים חדשים ולהשתלב בעבודות אשר אויישו על ידי גברים בלבד ; ותגמול שווה עבור אותה עבודה . אולם דרישות אלו ביטאו שאיפה כללית יותר , שאיפה לביטוי שלם של אישיותן בכל תחומי החיים — בעבודה , בתנועה , אך גם בחברות ובאהבה . השאיפה של הנשים החלוצות לא היתה להידמות לגברים אלא למצות את עצמן כבני אדם . היטיבה לבטא זאת יעל גורדון , מראשונות הפועלות החקלאיות , עוד ב 1914 בוועידת הפועלות הראשונה הצעירות העבריות הבאות הנה מלבד מה שהן באות למלאות את תפקידן הלאומי בתור בנות עמנו , הן רוצות גם למצוא פה את עצמן , את ה"אני" של האשה האדם שאין לו מקום יותר מתאים בעולם למצוא בו את שורש נשמתו ולבוא לידי גלוי מאשר בפינת עובדים בארצנו . ( גורדון , ( 215- 16 : 1935 את ה"אני" של "האשה האדם" קיוו הנשים בחוגי הפועלים למצוא גם בביתן הן , ביחסיהן עם בני זוגן . המשפחה העירונית ותפקידיה רוב העולים בעלייה החלוצית בתחילת שנות העשרים היו רווקים ורווקות , אך עד מהרה החלו התקשרויות קבועות והוקמו משפחות אשר רובן המכריע באו בברית הנישואין . על פי נתוניו של הסטטיסטיקן והדמוגרף רוברטו בקי , בהסתמך על מפקד האוכלוסין מ , 1931 רק 1 . 5 % מכלל הנשים היהודיות בארץ ישראל הגיעו לגיל 50-45 מבלי להינשא ( בקי , : 1945 טבלה . ( 66 בעיר , בה חיו כ 80-75 % מהאוכלוסיה ( Gertz , 1947 : 38-39 ) נשאה המשפחה הגרעינית בתפקידים חברתיים רבים ומגוונים . צמצום פונקציות המשפחה , אשר התחייב מהתפיסה החברתית הרדיקלית של אלקינד וטבנקין כמצוטט לעיל , לא התממש הלכה למעשה . כל התפקידים הרפרודוקטיביים — הבטחת ההמשכיות הביולוגית והחברתית —נשארו בידי המשפחה : מיניות , הולדת ילדים , סוציאליזציה , וצריכה . נדון בהיבטים אלה בקצרה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help