sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

חברת העובדים השיתופית והשוויונית , אותו שאפו להקים . הם ראו במשפחה גרעין אלטרנטיבי , המשקף במבנהו את יסודות החברה הבורגנית קפיטליסטית כגון יוזמה פרטית , בעלות פרטית , תחרותיות ואינדווידואליזם . המסקנה המתבקשת היתה לצמצם את תחומיה של המשפחה , להגביל את תפקידיה ולהעביר פעולות רבות מידי המשפחה לידי- הקולקטיב החדש ( על מגמה זו עמדה בהרחבה יונינה טלמון גרבר במחקריה על המשפחה בקיבוץ , ר' טלמון גרבר , . ( 1970 אולם למעשה מדובר היה על שינוי מהותי יותר מאשר צימצום פונקציות והעברתן לרשות אחרת . ביקורת המשפחה וחיפוש אחר אלטרנטיבה לא נועדו ליצירת מודל קטן , מוגבל ובלתי מאיים של הדפוס המשפחתי הקיים . הכוונה היתה להקים משפחה מסוג אחר אשר תגלם את עקרונות הפעולה המיועדים לחברה החדשה . המתח בין הקולקטיב המהפכני לבין המשפחה יופג לא רק באמצעות צימצום מרכזיותה של המשפחה , אלא אף באמצעות יצירת הלימה בין מהות היחסים בשתי הרמות , הפרטית והציבורית . שינוי מרחיק לכת ברוח זו הוצע על ידי מנחם אלקינד , מנהיג גדוד העבודה . הוא הציע אלטרנטיבה חברתית רדיקלית , קומונה כלל ארצית , בעיר ובכפר , כלומר הווי חיים חדש בהיקף רחב ומגוון בהרבה מהקולקטיב הקיבוצי הקיים . נקודת מוצא זו של "הריסת ההווי הבורגני" כדבריו , ויצירת "הווי ותרבות קומוניסטים , " חייבה התייחסות למבנה המשפחה , תפקידיה והיחסים בתוכה . בדין וחשבון שהוציא אלקינד לקראת מועצת הגדוד ב 1926 ( תרפ"ו ) תבע את "הריסת ההווי הבורגני והיסודות הכלכליים והפסיכולוגיים של התרבות הקפיטליסטית , ביטול היסוד הכלכלי של המשפחה , שיחרור האשה מטיפול בילדיה ושירות בעלה , הכנסת האשה לעבודה פרודוקטיבית , הרס המשפחה בתור תא תרבותי יסודי של החברה , האמנציפציה של האשה , הקטנת מקום המשפחה והגבלתה בתחומים הארוטים" ( אצל מרגלית , . ( 161 : 1980 כלומר בכדי להרוס את היסודות הכלכליים והפסיכולוגיים של החברה הקפיטליסטית יש לבטל את מוסד המשפחה כיחידה כלכלית בה האשה תלויה בהכנסת בעלה . דברים דומים אמר מנהיג הקיבוץ המאוחד יצחק טבנקין כעשר שנים מאוחר יותר . הוא הוקיע את המתכונת המשפחתית העירונית שהתפתחה בארץ ישראל בה האשה תלויה כלכלית בבעלה ואיננה מגיעה לעצמאות כלכלית או אנושית . "זה בנין חברה אינדווידואליסטי של קניין פרטי משפחתי" אמר , והוסיף — " צריך לשוב לעצמאות כלכלית ( של האשה — ד . ב , ( . לשוב לצורת חיים אשר תהיה מיוסדת על השוויון" ( ארכיון יד טבנקץ , טבנקין —אוסף אישי . הרצאותיו , סמינר עין חרוד , . 1937 עמ' . ( 4 בנות העלייה החלוצית עצמן מיעטו לדבר ולכתוב על "הריסת ההווי הבורגני" או על המהפכה הסוציאליסטית וחיסול הקניין הפרטי . אולם ככתיבתן האישית — במכתבים , רשימות ויומנים , הן תארו את היחסים אותם היו רוצות לקיים עם חבריהן לחיים . יחסים אלו היו יחסים של שותפות ושל עצמיות . הן שאפו לקשר אינטימי בין שני אנשים השותפים לאותה דרך חיים , לאותה מטרה . כלומר ההתקשרות איננה ממצה את עולמם של בני הזוג ואפילו לא את כלל עולמה של האשה . ההתקשרות מקבלת טעם ועומק ממעורבות משותפת בפעולה שמעבר לקשר האינטימי , לזוג , למשפחה . על בני הזוג לבנות את מערכת היחסים ביניהם כבני אדם עצמאיים ושלמים , ולהמשיך באופן זה לאורך חייהם המשותפים . השותפות והעצמיות מחזקים ומעמיקים זו את זו ואין בהם לא סתירה ולא איום הדדי . תפיסה זו עולה בבירור מרשימות אישיות של בנות העלייה השלישית בתחילת שנות העשרים , ביניהן הרשימות שנכללו במאסף דברי פועלות בעריכת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help