sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

זירה זו לא הוזכרה כלל בסדר היום הציבורי ולא הותירה את רישומיה בתיעוד שהשתמר בארכיוני המוסדות השונים , תיעוד המשקף את מוקדי פעילותם וסדרי עדיפויותיהם . - הטייה גברית בכתיבה ההיסטורית . לבסוף קיימת התעלמות פשוטה , אותה התעלמות אשר באה לידי ביטוי בכל הנקודות שהוזכרו לעיל , אך למעשה הינה נרחבת וכוללת בהרבה , וממחישה את ההטייה הגברית שהיוותה מוקד לביקורת הפמיניסטית במדעי החברה וההיסטוריה בכלל . ( Bridenthal et al ., 1987 ; Gordon et al ., 1976 ) נשימ ושינוי חברתי . הציונות היתה במהותה פעולה של שינוי חברתי , נסיון לשנות את העם היהודי ממקבץ של קבוצות מיעוט מפוזרות בין ארצות שונות לרוב מלוכד וריבוני ממוקם במולדתו שלו . שני היבטים נוספים שהיו לשינוי זה , מעוגנים , בהתנסות של החברה היישובית ובהיסטוריה שלה . האחד , שינוי פני החברה היהודית , היהפכה לחברה חדשה , שוויונית , המבוססת על עבודה יצרנית ויצירתית , בהתאם להנחות היסוד של תנועת העבודה . והשני , שינויו של הפרט , של היהודי הגלותי לאדם עברי חדש — גאה , עובד ויוצר . הנשים היו שותפות מלאות לשאיפות שינוי אלה . אך מעבר לכך עמדו בפניהן אתגרי שינוי נוספים אשר נבעו מהתנסותן המיוחדת בעבר ומשאיפותיהן הייחודיות בהווה ולעתיד . היה עליהן להשתחרר מהתפיסות המסורתיות העמוקות של החברה היהודית הפטריארכלית , בה נשים היו כפופות לגברים במשפחה ובקהילה כאחת . מהצעד הראשון היה תהליך השינוי קשה ומורכב יותר עבור הנשים . עצם העלייה ארצה , עזיבת המשפחה והקהילה , היו קשים יותר לנערה הצעירה וחייבו דחייה עמוקה , ואולי כואבת יותר של העבר הקרוב והאינטימי . בהגיען לארץ ישראל נאלצו לנהל מאבק כפול ומכופל —מאבק שלהן ושל חבריהן הגברים להגשמת המטרות המשותפות , ובמשוזר מאבקן של הנשים כנגד תפיסות חבריהן וכל הסובבים אותן באשר לתפקיד ולמקום הראוי להן כנשים בחברה החדשה . הטרנספורמציה של היהודי הגלותי לאדם עברי חדש היתה טבועה מראש בחותם גברי זכרי , כפי שראינו לעיל , בעת בחינת דימוי החלוץ . האשה שאפה אף היא להיות אדם עברי חדש—אשה עבריה אשר תבטא את עצמיותה ונשיותה באופן שיקנה לה מקום ראוי בחברה ושיעצב את החברה כך שמקום כזה אכן יימצא ויכובד . משימה זו היתה קשה ומורכבת פי כמה . השוליות ההתחלתית של הנשים היקשתה על המשימה , והקשיים בהן נתקלו אף הגבירו את שוליותן . טרנספורמציה עצמית כזו לא יכלה להיות תהליך אישי פנימי פרטי בלבד . השינוי חייב מהפך במערכת היחסים הכללית , בהתייחסות העצמית של האשה —אך גם בהתייחסות הזולת אליה , גיבוש מחודש של שאיפות ואמונות —אך גם נכונות הגברים בחברה לקבל אשה שונה , ולקבלה ללא שלילה , ביקורת או ליגלוג . קבלה כזו חייבה בהכרח ויתור , ויתור על יתרונות מהם נהנו הגברים , על יתרונות עמוקים כל כך עד כי לא נתפסו כלל ככאלה אלא כחלק מהמובן מאליו , הציבורי והפרטי . עבודות מחקר שונות מאירות את קשיי השינוי החברתי אשר ניצבו בפני הנשים . חלקן הגיעו לארץ ישראל כתוצאה מהחלטה שלא היו שותפות לה או שלא היו שלימות עמה , כפי שהיו המקרים של נשות העלייה הראשונה ושל הנשים התימניות . אחרות , בנות העלייה החלוצית , לא היו מודעות לכך כי תעמודנה בפני קשיים מיוחדים אשר יחצצו ביניהן לבין חבריהן . אלה כמו אלה גיששו בחיפוש אחר דימויים חדשים , דגמים שיוכלו לשמש נקודת אחיזה —המהפכנית הרוסיה ? האיכרה האירופית ? הפלאחית הערביה ? הגבר העברי החדש ? הן תהו כיצד להתארגן בעולם חברתי בו כוחו של הפרט בהתארגנותו — במשולב עם הגברים חבריהן לתנועה ולמעמד , או בנפרד ? לדרוש שוויון ? לדרוש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help