sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

( 1964 בחרו להקדיש פרק נפרד לסיפוריהן , תפקידיהן ועלילותיהן של הנשים , אך בכל שאר הפרקים הממלאים מאות עמודים נעדרות הנשים כמעט מכל וכל . במרבית העבודות האחרות על התקופה אין למצוא אף איזכור מיוחד כזה . המיתוס הרווח בדבר השוויון בין המינים התקבל כמובן מאליו ואף קיבל חיזוק מהעדר כל התייחסות מבחינה ומתמקדת . העיון המחודש בתקופת היישוב , המחקר השיטתי הנעשה בדיסציפלינות שונות , אף הוא פסח על , או עקף את , סוגיית ההבדלים בין המינים . כמה דוגמאות ישמשו כהמחשה . ההתעניינות בתקופת היישוב ובחברה היישובית הביאה להופעתם של מספר כתבי עת חדשים . סקירה מהירה של שניים מביניהם , מאסף וכיוונים , יכולה להפתיע אף את הספקניות והספקנים שבינינו . מאסף , כתב העת המוקדם שבין השניים , שהחל להופיע ב , 1971 מוקדש על פי תת הכותרת שבו ל"כתבים לחקר תנועת הפועלים היהודית , " ורואה אור בגבעת חביבה , המרכז הלימודי והרעיוני של הקיבוץ הארצי . הכרך השנתי כולל כחמישה עשר פריטים ובהם מאמרים , מסמכים , זכרונות וסקירות ספרות . בשמונה עשר הכרכים הראשונים הופיעו שני פריטים בלבד הנוגעים לנשים , מאמר ומסמך מוער העוסקים במניה שוחט ואשר נכתבו שניהם על ידי יעקב גולדשטיין ( גולדשטיין , , 1972 . ( 1979 הפריט היחיד הנוסף בעל נגיעה לנשים ולהבדלים בין המינים הוא מאמרו הארוך והמאלף של מ . לוין על המשפחה בחברה מהפכנית—נורמות ומנהגים בין חברי הבונד . ( 1982-83 ) נראה שאפילו בכתב עת המוצא לאור על ידי אנשים בעלי מחוייבות לשוויון בין המינים , ואשר מוקדש לתנועות חברתיות שאף להן מחוייבות זו , לא הורגש הצורך ולא נמצאה הדרך להעלות את הנשים על הבמה . כתב העת השני , כיוונים , שהופיע בין השנים 1978 ו , 1987 הוא רבעון העוסק בחקר היהדות והציונות . בכארבעים גליונות ( כתשעה עשר מאמרים בכל גליון , ( מופיעים רק שלושה מאמרים העוסקים בנשים . יתרה מזאת , שלושה מאמרים אלה עוסקים בנשים שמחוץ לגבולות ארץ ישראל ומחוץ לפעילות התנועה הציונית : מאמר של וייסרייך ( 1978 ) עוסק בתזה לוקסמבורג , של שיינפלד ( 1986 ) עוסק בגרייס אגילר , ושל לוי ( 1987 ) דן במעמדן של נשים בקהילה היהודית בפרס . התמקדות זו מחוץ לארץ ישראל ולתנועה הציונית עומדת בניגוד בולט למגמה הכללית בכתב העת אשר יותר ממחצית מאמריו עוסקים ביישוב היהודי כארץ ישראל . נשים היו קיימות ביישוב זה אך המחקר המוצג מעל במת כיוונים אינו מודע להן . עבודתה של רות פירר על דימוי החלוץ ומאמרה — "עלייתו ונפילתו של המיתוס החלוצי" , ( 1984 ) מגלה פן נוסף בהעדרה של האשה מהמחקר החדש . המאמר עוסק באופן ההתהוות וההתפתחות של מיתוס מרכזי בחברה הישראלית אשר עיקריו מתוארים כדלהלן : קבוצת חלוצים בעלי תכונות הירואיות , מורדת נגד הנסיבות ההיסטוריות המדכאות ויוצאת לכבוש את א"י הקדומה . החלוצים נאבקים במולדת בקשיים עצומים : האדמה הבתולה , ביצות המוות , הערבים והשלטונות העויינים . בכוח רצונם ובנכונותם להקרבה עצמית , הם מתגברים על הקשיים כשבידם האחת הנשק הטהור ובשנייה המחרשה , ולרגליהם נפרשים שדות ומטעים מוריקים ונושאי יבול . ולעיניהם מתחדש הלאום עם ארצו , כבימי בית ראשון ושני . ( פירר , ( 15 : 1984 זהו באופן ברור מיתוס גברי זכרי , לא רק מיתוס חלוצי אלא מיתוס של הגבר החלוץ .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help