sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

בכך שאכן יש מה לבדוק גם בישראל , העלתה את מודעותן של נשים פעילות רבות , במיוחד אלה שהיו מעורבות בעבודת הוועדה , ונתנה דחיפה למחקר האקדמי , Izraeli ) . ( 1987 : 53-37 בו זמנית ההתפתחות המהירה ביותר של לימודי האשה באוניברסיטאות בחו"ל נתנה לגיטימציה לעיסוק בנושא חדש זה גם בישראל . הטענה הבולטת בחקר מעמד האשה בישראל היתה כי המעמד בפועל שונה באופן בולט ובוטה ( בהתאם לסגנונה של הכותבת ) מהדימוי הרווח של שוויון וחופש . לדוגמה , המאמר הראשון בנושא שהתפרסם בכתב עת אקדמי , מאמרה של דורית פדן אייזנשטרק , נקרא — " האמנם נשים בישראל שוות באמת . ( 1973 ) " ? היסוד הביקורתי , העירעור והבחינה מחדש , היו , אם כן , מרכיב חשוב בחקר מעמדן של נשים בישראל כבר מתחילתו . בתחילה מקובלת היתה ההנחה כי בעבר , בתקופת היישוב , הנשים היו שוות לגברים וכי במהלך הזמן שוויון זה נשחק או בטל ( ר' Padan-Eisenstark , 1973 ; Clapsaddle , . ( 1976 אולם עד מהרה הועמדה גם הנחה זו לבדיקה מחודשת . בנקודה זו נפגשו שתי המגמות הביקורתיות , בחינה מחודשת של תקופת היישוב מחד וחקר מעמדן של נשים בחברה הישראלית מאידך . חקר מעמדן של הנשים בתקופת היישוב היה לאחד המרכיבים החשובים בבחינת מיתוסי העבר ולאבן יסוד בהבנת אי השוויון העכשווי בין המינים . עם זאת , ברצוני לטעון כי הפרכתם של מיתוסים איננה המירשם הטוב ביותר לקביעת סדר יום מחקרי חדש . במידה שהחוקרים נשארים צמודים למיתוס הקיים , בין אם תוך קבלתו ובין אם תוך דחייתו , ממשיך המיתוס להכתיב את השאלה המנחה : "האמנם נהנו נשים משוויון בחברה היישובית " ? בעזרת שאלה זו לא נוכל להרחיק לכת . עד מהרה מתברר כי התשובה היא שלילית באופן חד משמעי , וכי תשובה זו עולה שוב ושוב במחקריהם המצטברים של חוקרות וחוקרים העוסקים בתחומי חיים שונים , תקופות שונות וקבוצות חברתיות שונות . חייבים אם כן להמשיך הלאה , מעבר לשלב ה"שלילי , " אם כי החיוני , של הפרכת דימוי מוטעה ומטעה , ולהציג שאלות חדשות—מה היה מעמדן של הנשים , למה שאפו , מה עשו , מה היו העמדות איתן התעמתו — עמדותיהם של הגברים , חבריהן לתנועה ולמשפחה מחד ובעלי עמדות מנהיגות מאידך . מה הצליחו הנשים להשיג וליצור וכיצד . שאלות אלו מנחות עכשיו את עבודתי ואת העבודה של חברות וחברים לעניין . לאחר דחיית מיתוס הפועלת החלוצה כדמות האשה הטיפוסית בתקופת היישוב נעשה נסיון להציג דימויים חדשים , לספר סיפורים חדשים , לעמוד על דרכי הפעולה של הנשים , להבין את הדילמות בפניהן עמדו ולשמוע ולהשמיע את קולותיהן דרך כתיבתן הן . הפעילות המחקרית התרחבה והתגוונה בעשור האחרון , והיא מתפרשת על תחומי הסוציולוגיה , ההיסטוריה , הסיפרות והגיאוגרפיה . עבודות רבות יחסית עוסקות בנשות תנועת העבודה ( לדוגמה שילה , ; 1980 יזרעאלי , ; 1984 ברנשטיין , Bijaoui- ; 1987 , ( 1992 , Fogiel אך החלו להופיע גם עבודות על נשים מקבוצות חברתיות אחרות , ביניהן נשות העלייה הראשונה ; Aaronsohn , 1992 ) ברלוביץ , , ( 1984 נשות המחנה האזרחי ( גרינברג והרצוג , ; 1978 ביז'אווי פוגל , , ( 1992 ונשים תימניות , Druyan ) . ( 1992 שלוש תימות חוזרות ונישנות במרבית עבודות אלה : . 1 השלמת החסר , העלאתו של הסיפור שלא סופר , השמעת הקול שטרם הושמע . . 2 שינוי חברתי —אופיו ודרכי השגתו . . 3 הפרטי והציבורי — הדינמיקה המורכבת שבין שתי ספירות אלו . הסיפור שלא סופר . עד לא מזמן נכתב מעט בלבד על הנשים בתקופת היישוב . עורכי אסופות גדולות כגון ספר העלייה השנייה ( חבס , ( 1947 וספר העלייה השלישית ( ארז ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help