sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

מגדירים כאידיאולוגיה , שהיא על פי המושגים שלהם דבר הנבדל מן המציאות . עיקר עבודתם הוא מעקב אחר התאמתה של אידיאולוגיה זו למציאות . כיוון שהמציאות היא עבורם דבר נתון , אין הם מגיעים לכלל הבנה דיאלקטית של היחס בין תוכניותיהם של העולים לבין הדפוסים החברתיים אותם הם יצרו . אשר להתפתחות ההיסטורית עצמה , אין היא עבורם פרובלמטית , דהיינו , אין הם ניגשים אליה מתוך שאלה מהותית כלשהי , ואין הם מעלים ממנה שאלה מהותית כלשהי ; זאת , מכיוון שהם ניגשים לניתוחם כאשר התוצאה של ההתפתחות כבר בידם נ המגמות הדומינאנטיות בחברה הישראלית של ימינו . יוצא מכאן שאין הם עורכים ניתוח של העבר , אלא רק מחפשים בו את הניצנים של ההווה . הרושם המצטבר מקריאת עבודות אלו הוא שלדעת מחבריהן הדברים היום הינם כפי שהם מכיוון שכך היו צריכים להתפתח . הם התפתחו כפי שהתפתחו מכיוון שזהו טיבעה של התפתחות חברתית . זהו טבעה של מודרניזציה . זהו , על פי גירסתו של שפירא , ההגיון הפנימי של אירגונים חברתיים . חברה חייבת לעבור משלב חלומות הילדות אל שלב הבגרות המעשית . חברה חייבת לעבור משלב הכריזמה לשלב הרוטינה . חברה חייבת לעבור מאוטופיה או אידיאולוגיה למחשבה רגילה . חברה , על פי שפירא , תמיד תעבור משלב הדמוקרטיה לשלב האוליגרכיה . תפיסה כזאת נמנעת מלשאול את ההיסטוריה שאלות—שהרי הכל פועל על פי מסלול קבוע . גישה כזאת רואה את ההתפתחות ההיסטורית הספציפית לא כאחת מההתפתחויות ההיסטוריות האפשריות השונות , אלא כהתפתחות האפשרית היחידה . אם נצרף לכך את ההנחה המשתמעת שהשלב ההיסטורי בו מצוי החוקר הוא שלב ההתפתחות ההיסטורית הגבוה ביותר , יוצא שההתפתחות ההיסטורית הקונקרטית הינה גם ההתפתחות ההיסטורית הטובה ביותר . מסיבה זאת אין המחברים שלנו יכולים להשיג את המטרה שהציבו לעצמם —הבנה מדעית של התהוות החברה הישראלית מתוך עמדה נייטראלית ואובייקטיבית . התוצאה של עבודתם היא גלוריפיקציה של ההתפתחות ההיסטורית הספציפית אשר הביאה למגמה הדומינאנטית בחברה הישראלית של ימינו כהתפתחות הטבעית ביותר , והטובה ביותר . אולם הבעייה העיקרית של העבודות הללו היא שבגלל גישתן והנחותיהן אין הן מגיעות לכלל דיון רציני בציונות כפרוייקט חברתי . בעוד שבמהלך הדברים הממשי היתה הציונות כולה—והציונות הסוציאליסטית בפרט — מאופיינת בהתלבטות ומאבקים תמידיים , בידיהם של המחברים שלנו היא מצויירת כתהליך סלקציה של האלטרנטיבה הטובה ביותר . בעוד רבים מנסים לשאול שאלות ביחס לכיוונים האפשריים של הציונות בימינו , הרושם שנשאר מקריאת העבודות הללו הוא שהדיון למעשה נסתיים , מכיוון שהתפתחות הדברים הרגילה , הטבעית , הובילה את החברה הישראלית לקראת בגרות ובשלות . בעולם כולו מתלבטים בשאלות של התפתחות ומנסים לתהות על משמעות ההתפתחויות ההיסטוריות של העבר הקרוב —המעבר מקפיטליזם ליברלי לקפיטליזם מונופולי , או למה שקרוי קפיטליזם מאוחר , במערב , או ההשלכות של המהפיכה ושל התיעוש בבריה"מ . המחברים שלנו , בכך שהם מציינים את ההווה בבשלות ובגרות , מוציאים את החברה הישראלית מכלל דיון . בידודם את החברה היישובית מההתפתחויות הרלבנטיות בעולם כולו בכלל , ובעולם הקרוב בפרט , מונע מהם להגיע לכלל ניתוח משמעותי של האפשרויות שעמדו בפני אנשי תנועת העבודה . הניתוח שלהם הוא קרתני לא רק במובן זה שהוא מרוכז בהתרחשויות בקרב היישוב היהודי בארץ ישראל בלבד ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help