sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

צורת פעולה צפוייה ומובנת מאליה של מעצמה קולוניאלית . צורת פעולה זאת משתלבת יפה , כמובן , במסגרת התיאורטית הכללית של הניתוח , הרואה בבריטים גורם חיצוני למערכת החברתית של היישוב . אלא שספק אם מיעוט הפעולות של הבריטים בארץ מהווה בסיס מספיק לראייתם כגורם חיצוני . מול מיעוט הפעולות שלהם בארץ , עומדות פעולות רבות במקומות אחרים בהם שלטו . במקומות אחרים לא הסתפקו הבריטים בשליטה גרידא , אלא ביצעו השקעות במסחר , בתעשייה , בכריית חומרי גלם , בגידול סוגי מזון — פעולות שהיו כרוכות בשינויים מרחיקי לכת במבנה החברתי של אותן ארצות . עצם העמדת האפשרות של פעילות בריטית דומה בא ^ ישראל מעמידה בספק את היכולת לראותם כ"חיצוניים" למערכת . על כן , הצעד הנכון הוא הבנת מעמדה של אנגליה במערכת הקפיטליסטית העולמית , מגמות הפעולה של אינטרסים שונים בתוך אנגליה , וכל זאת תוך התייחסות ספציפית לפריפריה האימפריאלית , מתוך נסיון להבין את מגמות הפעולה של הבריטים בארץ ישראל . נניח , לדוגמה , שהאינטרס הבריטי העיקרי בארץ ישראל היה שליטה מירבית על דרכי האספקה של הנפט , ושלא היו בבריטניה כל אינטרסים שחתרו לפיתוח תעשייתי של הארץ . במצב כזה , מסתברת ה"פעילות המועטה" של הבריטים בארץ . אולם אין זאת אומרת שהם היו חיצוניים למערכת . זה רק אומר שהגדרה זאת של האינטרסים הבריטיים בארץ איפשרה ליהודים מרחב פעולה נרחב למדי בכל הנוגע לעיצוב הדפוסים החברתיים שלהם . לא נתקשה לדמיין לעצמנו מצבים בהם , גם בתנאים אלה , היו הבריטים עוברים מ"מיעוט פעולות" ל"הרבה פעולות : " מציאת נפט בארץ על ידי חברות יהודיות בבעלות מקומית בלעדית , או תוך שיתוף עם הון זר לא בריטי ; או התגבשות של הסתדרות עובדים דו לאומית ואנטי אימפריאליסטית . נעבור לתחום הדיון האחרון — הקשר בין היישוב היהודי לבין הערבים בארץ ישראל . עבור המחברים שלנו שני אלה היו "חברות" נפרדות , והם רואים את הערבים כגורם חיצוני בהסברת ההתפתחות החברתית של היישוב היהודי . גלעדי מנסח את היחס כך : על אף הקשרים בין הסקטורים — אפשר לראותם כנפרדים . האחד , הערבי , הקיף את רובה הגדול של האוכלוסיה , ורמתו מפגרת בחלקה העירוני , ופיאודלית למחצה בחלקה הכפרי . השני , היהודי , הצטיין בדינמיות ובשיעור גידול מהיר . היחסים בין שני הסקטורים התבטאו בעיקר בקניית מוצרים ושירותים ערביים על ידי יהודים , ועל ידי כך נוצרה תנועת אמצעי תשלום מהיישוב היהודי ליישוב הערבי . ( גלעדי , ( 13 : 1973 אייזנשטאדט "פותר" את שאלת הקשר בין הערבים ליהודים בכך שהוא מקדיש פרק נפרד , בסוף סיפרו , לדיון בערבים . הפרדה זאת מובלטת בכך שלאורך הספר עצמו אין הדיון בגיבוש הדפוסים המוסדיים של החברה היהודית עוסק כלל וכלל בערבים . למותר לציין ש"הפתרון" של פרק נוסף ונפרד מהווה התחמקות מדיון שיטתי בשאלת הקשר בין שני העמים בארץ ישראל . הורוביץ וליסק הם היחידים המתמודדים ישירות עם השאלה של הקשר בין היהודים לערבים בתקופת היישוב . הם מקדישים לשאלה פרק מיוחד , שהוא הפרק התכני הראשון בסיפרם . שארית הדיון תתמקד , לכן , בניתוח שלהם . הורוביץ וליסק טוענים שתחת שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל צמחה חברה דואלית , דהיינו , מסגרת בה שני הלאומים פיתחו שתי מערכות חברתיות נפרדות . תוך פיתוח טיעונם , אומרים הם שדגמים תיאורטיים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help