sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

על פי הגיון זה , שוני הוא סימן להפרדה . אם אני מוצא בחברה אחת מידה גבוהה של ידיעת קרוא וכתוב , ובשנייה מידה פחותה , אראה בכך הוכחה לכך כי כל אחת מהן שייכת לסוג שונה של חברות—הראשונה למודרניות , השנייה ללא מודרניות . שוני זה יוריד מן הפרק אפשרות של קשר בין שתי התופעות . ההגיון ההשוואתי המחפש הכללות לא יוביל אותי לשאול שמא הרמה הגבוהה של ידיעת קרוא וכתוב בחברה האחת מוסברת , לפחות חלקית , על ידי הרמה הנמוכה בחברה השנייה — ולהיפך . ההגיון של גישת התלות , לעומת זאת , יוביל אותי לחפש קשר בין מיקומה של כל אחת משתי החברות במערכת הקפיטליסטית העולמית , לבין רמת הפיתוח של מוסדות החינוך . דוגמה ברורה ומוכרת יותר היא רמות שכר : בעומדו מול רמות שכר שונות בשתי חברות , יסתפק איש המודרניזציה בסיווגן של השתיים לקטיגוריות שונות . גישת התלות , לעומת ואת , תשאל באיזו מידה מיקומה של כל אחת מן השתיים בשוק העולמי קובע את רמות השכר השונות —ונקבע על ידן . קיצורו של דבר , ההגיון של התפיסה בה נוקטים המחברים שלפנינו אומר שבעומדנו מול שתי חברות , הניתוח הסוציולוגי יתמקד באיבחון קווי יסוד מבניים , ובהשוואה ביניהן . מידת הדמיון בין החברות תקבע את סיווגן , באותה קטיגוריה או בקטיגוריות שונות . השוני בין חברות בא לחוק את ההפרדה המונחת לגביהן — בעור שדמיון איננו מבטל אותה . יחידת הניתוח הבסיסית נשארת ה"חברה . " ההגיון של גישת התלות דורש חיפוש קשרים בין תופעות בחברות שונות , מתוך הנחה שהקפיטליזם מאופיין בכך שהוא חובק חברות רבות , ושהתהליכים המרכזיים בו כרוכים בפעולות שונות ורבות המתבצעות בחברות שונות ורבות . הקפיטליזם איננו אבי כל השוני או כל הדמיון בין חברות , כמובן . אך היות פעולתו חובקת עולם קוראת לנו לבדוק את הקשרים בין מגמות בארצות שונות בכל הנוגע למרכיבים הבסיסיים שלוייצור תעשייתי , טכנולוגיה ומדע , מוסדות מדינתיים , גיבוש מעמדי , רמות שכר , רמות חינוך פורמלי , וכיו"ב . ההגיון של גישת התלות מעמיד בספק את האפשרות לבצע בחינה של התפתחות היישוב היהודי בארץ ישראל מתוך התרכזות ביישוב זה כשלעצמו , כאשר גורמים הקשורים בו ישירות , כגון המנדט הבריטי , העם היהודי , והערבים הארץ ישראליים מוכנסים לתמונה רק כגורם "חיצוני . " על מנת שלא תהיה טעות בכוונתנו , נבהיר כאן שאין המדובר בדיון בתולדות התנועה הציונית כתנועה מדינית אשר הביאה להקמתה של מדינה יהודית עצמאית בישראל . לכל מובן שדיון כזה איננו אפשרי בלא להביא בחשבון את האינטרסים של הבריטים , המאבקים עם התנועה הלאומית הערבית , תמיכת העם היהודי בתפוצות , וכיו"ב . הכוונה היא לדיון בהתגבשות המבנה החברתי של היישוב היהודי בארץ ישראל . ליתר דיוק — בטיב החברה שהתנועה הציונית הקימה בארץ ישראל . נראה לנו כי דיון כזה לא ניתן לערוך בלא להביא בחשבון את מיקומו של היישוב היהודי במערכת רחבה יותר , תוך שאנו רואים במערכת רחבה זו לא את המקור לכל התהליכים הפנימיים ביישוב , אלא את ה"מצב המתנה , " בלשונו של דוס סנטוס , שבתוכו פעלו אנשי היישוב . לצורך הבהרת הדברים , נעיר מספר הערות באשר לדרך טיפולם של המחברים שלנו בשלושה גורמים . העם היהודי , המנדט הבריטי , והאוכלוסיה הערבית בארץ ישראל . עיקר הערותי יתייחס לטיפול בשאלה הערבית .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help