sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

. ( 1950 הגדרה זו מובילה לקשיים בטיפול בהיווצרות של מערכת . דהיינו , בשלב בו אין עדיין מערכת , לכאורה : אין אני יכול לעשות ניתוח של "אין מערכת" אלא על ידי ציון מערכת , גם אם במצב היולי . לכן הנטייה להיתפס לדבר הניתן לזיהוי בבירור כמערכת . בנקודה זאת יש להעלות מוטיב החוזר בכתבים שלפנינו — מוטיב היכול להיות מוצג כהגנה בפני הביקורת שזה עתה העלינו : האוריינטציה העתידית של אנשי העליות הראשונות בכלל , ושל אנשי תנועת העבודה בפרט . עשוי לעלות טיעון שאנשים אלה , שעיניהם היו נשואות כלפי העתיד , כשהם עסוקים בבניית חברה חדשה , שונה , יש לשפוט או למדוד על פי התוצר המוגמר שלהם , ולא על פי "שלבי הביניים . " אלא שטיעון זה איננו יכול להוות הגנה . אם נשפוט את אנשי תנועת העבודה על פי תוצר המצוי בנקודת זמן המאוחרת בעשרות שנים מזו שבה החלו בפעולתם , הרי עולה מייד השאלה היכן הם חיו משך השנים הללו . הרי אי אפשר להתייחס אל אנשים כאילו הם מצוים בחלל חברתי , דהיינו , שכל אותן שנים בהן החברה ( המוגמרת ) לא התגבשה , הם היו מצויים בתוך "לא חברה . " אין תנועה חברתית השואפת ליצירת חברה חדשה דומה ליחידה צבאית אשר עליה מוטלת המשימה להשיג יעד מסויים . במקרה של היחידה הצבאית , כל צעד וכל פעולה מכוונים להשגת היעד , והשגתו של זה מהווה את מיצוי הפעולה כולה s הוא "תוכן החיים" למשך זמן הפעולה . עם השגת היעד , נפנית היחידה לפעולות אחרות . בתנועה חברתית בה משתתפים עשרות ומאות אלפי אנשים , משך עשרות שנים , היעד שונה , משך הזמן שונה , ועל כן דרך הניתוח שונה . היעד איננו נקודה ספציפית ומוגדרת , וסופית . במקרה של התנועה הציונית עלול החוקר לטעות ולראות בהשגת העצמאות המדינית —יעד ספציפי , מוגדר , וסופי , במובן זה שעם השגתו אין הוא מהווה עוד יעד —כמטרת התנועה , ועל פי זה לנתח את כל תקופת היישוב . זה עשוי להיות היעד מנקודת ראות של ההיסטוריון של הדיפלומטיה , אך לא מנקודת ראות של הסוציולוג ו עבור זה היעד הוא "חברה חדשה . " כיוון שאין זו מטרה סופית ( חברה מתחדשת כל הזמן ) נקודת ההתחלה של הניתוח לא יכולה להיות "סוף" כלשהו , אלא דווקא ההתחלה . מהרגע שהתנועה קמה והחליטה להקים חברה חדשה , הרי כל פעולה שלה היא חלק מאותה חברה , שאם לא כן , הריני מניח שהפעולות החדשות הולכות ומצטברות עד שיגיעו אל סף כלשהו שמעבר לו "פורצת" החברה החדשה , בעוד שכל זמן ההצטברות הייתי מצוי בחברה הישנה . דהיינו , מהרגע בו החלה התנועה בפעולתה , יכול הסוציולוג לעשות ניתוח של פרודוקציה ורה פרודוקציה . ההזדקקות למודל המושלם של חברה , ל"מוצר מוגמר , " מוציאה אותנו מתחום הסוציולוגיה לתחומים זרים —חקר ביצועים , הנדסה , וכיו"ב —שאינם יכולים לתרום להבנתנו את העבר שלנו . ה "יישוב" כיחידת ניתוח נקודה אחרונה בביקורתנו את העבודות הללו נוגעת ליחידת הניתוח הבסיסית אותה הם גורסים לצורך דיונם . עבור כולם יחידת הניתוח היא היישוב היהודי בארץ ישראל . אייזנשטאדט פותח את סיפרו בקביעה כי מטרתו לערוך ניתוח שיטתי של התפתחות היישוב היהודי בארץ ישראל ; במהלך הניתוח , הוא שם את הדגש בצורה כמעט בלעדית על התפתחויות פנימיות של היישוב היהודי . התפתחויות מחוץ ליישוב , אשר סביר להניח כי היתה להן השפעה על , דפוסי פעולה בתוך היישוב — בעיקר בקרב התפוצה היהודית , במדיניות המנדט הבריטי , ובקרב האוכלוסיה הערבית של ארץ ישראל — אינן מהוות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help