sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

באנטומיה של האדם מצוי מפתח לאנטומיה של הקוף . אולם הרמזים להתפתחות גבוהה יותר המצויים אצל חיות בלתי מפותחות ניתנים להבנה רק לאחר שההתפתחות הגבוהה יותר כבר ידועה . הכלכלה הבורגנית יכולה על כן לספק מפתח להבנת העתיקה , וכו . ' אך כלל וכלל לא בדרך של אותם כלכלנים המערפלים את כל ההבדלים ההיסטוריים ורואים יחסים בורגניים בכל הצורות החברתיות . ניתן להבין מס עובד , מעשר , וכו , ' אם אתה מכיר את הרנטה הקרקעית . אך אסור לראותם כזהים . יתר על כן , כיוון שהחברה הבורגנית עצמה איננה אלא צורת התפתחות מלאת סתירות , יחסים שמקורם בצורות קודמות ימצאו בה , לעתים קרובות , רק בצורה עצורה , או אפילו מעוקמת . למשל , בעלות קומונאלית . לכן , אם כי זה נכון שיש בקטיגוריות של הכלכלה הבורגנית אמת היפה לכל הצורות החברתיות האחרות , יש להתייחס לזה תוך הסתייגות . הן כוללות אותן כצורה מפותחת , או עצורה , או קריקטורית , וכו , ' אך תמיד עם הבדל מהותי . מה שקרוי הצגת ההתפתחות ההיסטורית מבוסס , בדרך כלל , על העובדה שהצורה האחרונה מתייחסת אל כל הקודמות לה כאל מדרגות המובילות אל עצמה , ומכיוון שרק לעתים רחוקות ורק בתנאים מיוחדים ביותר מסוגלת היא לבקר את עצמה ... היא תמיד רואה אותן בצורה חד צדדית . ; Marx , 1973 : 106-105 ) תרגום שלי — ש . ס ( . אם אנו ניגשים , אם כן , לניתוח תקופה קודמת עם מושגים שלנו , אלה יעזרו לנו להגיע להבנה טובה יותר של אותה תקופה , אך לא להבנה שלמה . ההבנה הטובה יותר מתאפשרת מכך שאנחנו יכולים להבחין בתקופה הקודמת ברמזים של התפתחויות אשר באו לכלל התגלות מאוחר יותר , ואשר בני התקופה לא היו מודעים להם . אנו יכולים להבחין טוב יותר מבני התקופה בהתפתחויות שהיו מצויות בה בכוח אך לא בפועל . אך ההבנה השלמה מושגת רק אם אני מתייחס אל התקופה הקודמת בפני עצמה ובמושגיה היא . אם אני ניגש אל העבר כנדבך בבניין של ההווה בו אני מצוי , הרי קרוב לוודאי שאמצא עצמי אומר דברים אודות ההווה יותר משאני אומר דברים על אודות העבר . הספרים אותם אנו סוקרים כולם נוקטים באותה גישה אשר מרכס מבקר בקטע שלעיל : הם רואים את תקופת היישוב כנידבך או סידרה של נידבכים העומדים בייסוד החברה הישראלית בת ימינו . בעשותם כך , מה שהם מוצאים בחברה היישובית איננו אלא סממנים של החברה הישראלית בת ימינו . ראינו כבר אספקט אחד של ראייה זאת : שימוש בדפוסים דומינאנטיים של היום בקביעת המציאותי בעבר . אך מעבר לכך יש דוגמות רבות אחרות : שפירא רואה את כל התקופה כשלב של בנייה איטית על ידי אנשי אחדות העבודה את בסיס הכוח העצום עליו הם חולשים כיום . גורני מדבר על "התפתחות" מתמדת של האידיאולוגיה . גלעדי טורח להראות לנו כי העבר היה דומה להווה הרבה יותר מכפי שהאגדות הרווחות עליו מראות , ואומר כי בכוונתו "להוכיח כי כבר בסוף שנות ה 20 נקבע במידה רבה דיוקנו הפוליטי ציבורי ואופיו הכלכלי חברתי" של היישוב ( גלעדי , . ( 9 : 1973 אולם את המפתח ואת הביסוס לצורת ראייה רטרוספקטיבית זו של ההיסטוריה נמצא אצל הורוביץ וליסק ואצל אייזנשטאדט . הורוביץ וליסק מציינים במפורש שזו צורת הניתוח שלהם , בקטע הבא :

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help