sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

לסיכום פרק זה נאמר כי ניתוח הפרוייקט הציוני סוציאליסטי בעבודות שלפנינו עומד על יסודות מושגיים ותיאורטיים רעועים ביותר . הניתוחים מתבססים על גירסה פשטנית של האבחנה המנהיימית בין אידיאולוגיה ומציאות . על בסיס זה הם מציגים אינטרפרטציה של הציונות הסוציאליסטית על פיה לא היה לה מעולם סיכוי רב , בהיותה מערכת רעיונית מובחנת מן המציאות , וחלשה ממנה . האבחנה בין המציאות והאידיאולוגיה מובילה אותם , מחד , לניתוח חסר חיות ודינאמיות של האידיאולוגיה , ומאידך , לתיאור חד מימדי של המציאות . אולם בעייתן העיקרית של העבודות הללו טמונה לא בכך שהן מייצגות גירסה מעוותת של ניתוח מנהיימי , אלא בכך שאין הן מתעלות מעל ניתוח מנהיימי . האידיאולוגיה והמציאות נתפסות כנתונים ושאלת המחקר היא מהו תהליך ההתאמה ביניהן . כתוצאה מכך אין מגיעים כלל להבנת הציונות הסוציאליסטית כפרוייקט חברתי המצוי כל הזמן בתהליך של גיבוש , של ניסוח , של מימוש , כאשר כל צעד בו יוצר הן את האפשרות לראייה של צעד אחר , שונה והן את הרצון לגבש את הקיים ; כאשר כל צעד הוא פתיחת מאבק הן בין הקו בו נעמדים לבין הקו הנראה באופק , והן בין הקווים של אנשים וקבוצות שונות : כאשר כל צעד מבשר , על כן , מהות שונה של השלמות התודעתית הווייתית ששמה ציונות סוציאליסטית . העבר כנדבכים בבניית ההווה ראיית הפרוייקט הציוני סוציאליסטי כאידיאולוגיה , והשימוש בהגדרה של אידיאולוגיה המבחינה בינה לבין מציאות , מוביל את רוב המחברים שלנו , כפי שראינו , לראות את ההיסטוריה כתהליך סלקציה מתמיד , כשהקריטריון לסלקציה נגזר מן הדומינאנטיות של זרם אחד בתנועת העבודה כיום . עתה נראה כי צורת פרשנות זאת משתלבת עם מגמה כללית יותר של המחברים להסתכל על תקופות שונות בעבר לא בפרקים שאותם יש להבין כל אחד בפני עצמו , אלא כנדבכים בבניין של ההווה . גישה זו להיסטוריה איננה אופיינית למחברים שלפנינו בלבד : זאת נטייה רווחת ביותר , והיא נובעת מן האמונה שפרק ההיסטוריה הנוכחי מייצג את השלב הגבוה ביותר בהתפתחות של המין האנושי . רעיון הקידמה שהוא רעיון דומינאנטי בציוויליזציה המערבית , משפיע עלינו לראות את כל הקודם לנו כשלב בהתפתחות לקראת הדרגה הגבוהה ביותר—זו בה אנו מצויים . כתוצאה מכך אנו נוטים לראות אנשים וחברות קודמים לא בפני עצמם ובזכות עצמם , אלא כאני חסר , בלתי שלם . הביקורת הקלאסית נגד תפיסה היסטורית זאת הוצגה על ידי מרכס במבוא לגרונדריסה , במסגרת ביקורת על המתודולוגיה של הכלכלה המדינית הבורגנית , על שהיא נוטה לראות קטיגוריות מחשבה בורגניות בקטיגוריות אוניברסליות , תקפות לגבי העבר כפי שהן תקפות לגבי ההווה . אומר מרכס : החברה הבורגנית היא צורת הייצור ההיסטורית המפותחת והמורכבת ביותר . הקטיגוריות המבטאות את היחסים בה , את תפיסת המבנה שלה , מאפשרות על כן חדירה למבנה וליחסי הייצור של כל המבנים החברתיים שחלפו מן העולם , אלה שעל חורבותיהם ועם המרכיבים שלהם היא בנתה את עצמה , אלה אשר חלק משרידיהם הבלתי מובסים מצויים עדיין בתוכה , אלה אשר מה שהיה בהם ניואנסים בלבד , מצא בתוכה משמעות מפורשת , וכוי .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help