sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

אינטרפרטציה זו מוצאת חיזוק בקטע מאפיין נוסף מתוך הורוביץ וליסק . בדיונם בשאלת מקומה של האידיאולוגיה בבינוי המוסדות החברתיים של היישוב , לאחר שהם מציינים את מקורה הזר של האידיאולוגיה , הם אומרים : תרומתה הסגולית של המערכת הפוליטית והחברתית של היישוב היהודי עצמו לאידיאולוגיות של התנועות הפוליטיות שפעלו בקרבו בלטה בעיקר בתרגום העקרונות האידיאולוגיים הכלליים ללשון של נורמות פעולה ודרכי ביצוע . ( הורוביץ וליסק , . 218 : 1977 הדגשה במקור , ש . ס ( . דהיינו —משם באו האוטופיות : כאן , בארץ ישראל , היתה המציאות . האידיאולוגיות היו טובות ויפות , אלא שהן היו אוטופיות , בלתי מציאותיות . ברגע בו נתקלו במציאות , צריך היה לשנותן ( לתרגמן , ( להופכן למציאותיות יותר , למעשיות יותר ( אופרטיביות . ( מצאנו בסקירתנו עד כה , אם כן , שהציונות הסוציאליסטית , הנתפסת על ידי המחברים שלנו כאידיאולוגיה , במובן בו היא מובחנת מן המציאות , מקורה זר , היא איננה מתאימה למציאות הארץ ישראלית , ואין היא יכולה לשמש כפי שהיא להכוונת מהלך החיים המציאותיים . יש לשנותה , להופכה לאופרטיבית מעשית , להתאימה למציאות . בתיאורם של המחברים את התהליך הזה הם גם מציינים , בדרך כלל , נקודת סיום : קיצה של האידיאולוגיה . ראינו ואת כבר אצל גלעדי וכן אצל ליסק והורוביץ . אייזנשטאדט הוא הפסקני ביותר בהכרזתו על קיצה של האידיאולוגיה : ואולם מובן מאליו שלא ייתכן היה לשמר את האידיאולוגיה במלא טהרתה ותמימותה , משעה שהתפתח מבנה מוסדי רב צדדי מתוך הכיתות והתנועות החברתיות . עצם כוחה וחיותה של האידיאולוגיה בתקופת העלייה השנייה נבע במידה לא מעטה מן ההיקף המוגבל של הקבוצות החלוציות השונות , מן העובדה שלא היו מעורבות בבעיות ובצרכים הממשיים של המבנה החברתי הקיים ומטוהר האוריינטציות והשאיפות שלהן לעתיד לבוא . כאשר התפתח מבנה חברתי מתקדם , גדול ומגוון , יצר בהכרח קבוצות חדשות , וכל אחת מהן העלתה אף היא בעיות והעמידה דרישות משלה בפני משאביה של האוכלוסיה . ( אייזנשטאדט , ( 38 : 1967 המטאפורה האורגאנית בולטת כאן ביותר . כאשר גוף חברתי גדל , מתבגר , מתרחב וצומח , אין הוא יכול לחיות עוד על פי אותן מגמות שכיוונו אותו כאשר היה רך בימים . מה קורה לאידיאולוגיה משהפסיקה להוות מדריך לפעולה ממשית ? היא איננה נעלמת כליל . היא הופכת להיות , כפי שראינו אצל הורוביץ וליסק , "מכשיר חינוכי בתהליכי הסוציאליזציה הפוליטית ומניע רב עוצמה להזדהות תנועתית . " גורל די דומה מצפה לה מידי אייזנשטאדט : "בנוסף לשימוש הסמלי שלה , היא גם חודרת ומשפיעה בצורה סלקטיבית לכל תחומי החיים בארץ : טיולים בחיק הטבע , הכרת הארץ , פעילות בתנועת נוער , סגנון לבוש וסגנון חיים בכלל " . ( אייזנשטאדט , . ( 39 : 1967 אותה האידיאולוגיה אשר בעשור השני והשלישי למאה היתה היסוד המייסד של החברה היהודית החדשה , הופכת להיות , לאחר שניים שלושה עשורים , במקרה הטוב לסיפורים אותם מספרים לילדים , ובמקרה הגרוע למתחרה של בתי האופנה האירופיים . מעגל ההגיון של המחברים שלנו מגיע כאן להשלמתו : האידיאולוגיה אשר התאימה לשלב הילדות במישור ההיסטורי —היא אשר גיבשה את הקבוצות הראשונות לפני

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help