sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

בעייתית ביותר . מה קנה המידה למעשיות ; כיצד אני יודע מה מציאותי ומה לא ? מתוך התיאור של גורני עצמו , מסתבר שהאנשים . גיבורי העלילה . לא כל כך יודעים זאת , שהרי הם מוצגים במשנים גישתם תדירות . ההסבר של גורני כמובן , יהיה שהמציאות היא מאוד דינאמית . אלא שתשובה זו רק מסיטה את החיפוש שלנו מן האידיאולוגיה אל המציאות : מהי מציאות זו , מה מכוון אותה —האם יד על אנושית נעלמה ? אם כי גורני לא מתמודד עם השאלה הזאת ישירות , יש בתיאור שלו תשובה : המציאות היא המאבקים בין מנהיגות אחדות העבודה לבין קבוצות וכוחות אחרים : איכרי המושבות , נציגי ההסתדרות הציונית , העלייה הרביעית , גדוד העבודה , וכיו"ב . מציאותיות , מעשיות , פירושן , אם כן , הכרה ביחסי כוחות משתנים בשטח . תשובה משתמעת זו מותירה אותנו עם שאלה נוספת : אם להיות מעשי ומציאותי פירושו להכיר ביחסי כוחות משתנים , מה זה "לא מעשי , " "לא מציאותי ? " האם האנשים באחדות העבודה שדבקו באידיאולוגיה המקורית לא הבינו , לא ראו מה מתרחש בשטח ? האם הבעייה שלהם היתה שכלית תפיסתית , או פסיכולוגית , או שמא ביולוגית ? שוב התשובה טמונה בדבריו של גורני עצמו , בהמשך לקטע המצוטט לעיל : המפנה ההדרגתי בתפיסה האידיאית לא עבר ללא ויכוח וביקורת מצד קבוצה אופוזיציונית להנהגת המפלגה . האופוזיציה , שסירבה לנטוש את התפיסות הדוגמאטיות , נטתה להמעיט בחשיבות המעשה הקונסטרוקטיבי . בוועידה שנערכה ב 1913 הגן הרוב במפלגה על תפיסתו המעשית הקונסטרוקטיביסטית . ( גורני , , 23 : 1973 הדגשות שלי , ש . ס ( . ובכן , הבעייה של האופוזיציה איננה שכלית , ולא פסיכולוגית , ולא ביולוגית : היא מספרית . כאן , אם כן , טמון המפתח לקריטריון בו משתמש גורני לקביעת דרגת ה"מעשיות" או ה"מציאותיות : " מי שניצח , סימן שהיה מציאותי . הידיעה על מי שניצח באה לו , לגורני , כמובן , מכך שהוא חי וכותב לאחר המעשה . זוהי דוגמה מובהקת של הסבר פוסט פקטום . קביעת הניצחון , העליונות , כקריטריון למציאות , מעלה שאלות עקרוניות לגבי טיב כתיבת ההיסטוריה של גורני ושל שאר המחברים שלנו . אם מציאותי הוא בעל הרוב , והמיעוט הוא בלתי מציאותי , הרי ההיסטוריה הופכת להיות תהליך של מחיקת המיעוטים , הוצאתם אל מחוץ למציאות . מרגע שפעולה נכשלת , היא נמחקת מן ההיסטוריה , מועברת אל הלא מציאות ההיסטורית ; הפעולה האלטרנטיבית , מכיוון שהצליחה , מוכרת כחלק מן המציאות . ההישארות בחיים היא המבחן למציאותיות . זהו , כמובן , דרוויניזם היסטורי מובהק . אולם הבעייה העיקרית של גישה זו היא שבייסודה עומדת לא רק הנחה מסויימת לגבי העבר —אלא בראש ובראשונה הנחה מסויימת לגבי ההווה : כי הקריטריון העיקרי לקביעת העליונות בעבר הוא הידיעה למי העליונות כיום . כיוון שהעבודות בהן אנו דנים נכתבו בשנים בהן תנועת העבודה היתה בשיא הפרגמטיזם הביצועיסטי שלה , הרי בראייה הרטרוספקטיבית של גורני ושאר המחברים שלנו נתפסת כל מגמה בכיוון זה כמציאותית , וכל מגמה נוגדת כבלתי מציאותית . לכן גם נקרא ספר זה של גורני כגלוריפיקציה של הבן גוריוניזם , המוצג תמיד כ"מעשי , " כ"מציאותי , " כבחירה המובנת מאליה , כמייצג את ההתפתחות ה"טבעית" של תנועת העבודה . בסופו של דבר , מובילה היסטוריוגרפיה כזו של גורני לשלילת עצמה . אם המציאותי הוא הדומינאנטי , כיצד נציג את אחדות העבודה בראשיתה , כאשר לא היתה דומינאנטית ; או את המגמות שיותר מאוחר נתגלו כדומינאנטיות , כאשר לא היו כאלה עדיין ? הברירה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help