sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

... יש לזכור , כי עסקנים אלה עזבו את רוסיה בעשור הראשון של המאה . בתקופה זו הצטיינה רוסיה במספר רב של אירגונים פוליטיים ואידיאולוגיות פוליטיות , בלי שאירגון אחד או השקפה אחת היו דומינאנטיים . העלייה השנייה ייצגה נאמנה מצב זה . אנשיה , כפי שציינו , תמכו באידיאולוגיות רבות ושונות . גם אותם אנשי העלייה השנייה בעלי השאיפות הפוליטיות לא באו עם השקפות עולם מגובשות . ב . כצנלסון מספר לנו , כי בתקופת התבגרותו , לפני שעזב את רוסיה , נדד ממפלגה למפלגה ובדק את רעיונותיהן בלי שמצא סיפוק אף באחת מהן . כאשר החלו בפעילותם הפוליטית בארץ ושאפו לארגן את תומכיהם , היה להם אוצר גדוש של רעיונות ודגמים של אירגונים פוליטיים אותם הביאו מרוסיה . בארץ בחרו לעצמם , תוך כדי עבודתם הפוליטית , אותם רעיונות שהתאימו למצב המיוחד בו מצאו את עצמם בארץ . ( שפירא , ( 33-32 : 1975 הפיתוח התיאורטי של מנהיים הופך כאן לקריקטורה של עצמו . הקשר בין מציאות ואידיאולוגיה מוצג כאן כקשר של רכישה —האידיאולוגיה היא דבר המצוי בסביבתו של האדם , והוא בורר לו מתוך המבחר את מה שנראה לו . שנית , המציאות קובעת לו לאדם איזה מן הרעיונות השונים שרכש לו עליו לשלוף לשם שימוש בכל רגע ורגע . וכל זאת על מנת להראות שהסיפור הנפוץ על אנשי העלייה השנייה — שהיתה להם אידיאולוגיה אמיתית , מגובשת , רצינית —איננו אלא מיתוס . הקורא נותר עם שתי שאלות . ראשית , אם המצב ברוסיה היה כשל סופרמרקט , איך הגיעו הדברים שם לאן שהגיעו ? שנית , מה הקריטריון המציאותי שקבע לאנשי העלייה השנייה לאיזה רעיון להזדקק בכל רגע ורגע ? מה מתאים ומה לא ? על זה דווקא יש לשפירא תשובה : כל מה שעוזר להגדיל את עוצמתך , מתאים . תשובה זו אמורה להיות מספקת , מכיוון שעיקרון העוצמה הוא עיקרון אוניברסאלי , הפועל בכל חברה ובבל אירגון , "בכל תקופה ובכל מקום" ( שפירא , . ( 33 : 1975 מה , אם כן , ההגיון שבאידיאולוגיה ? התשובה , כנראה , היא שזו משמשת כסות על הדחף הבסיסי לצבירת עוצמה . אלא שמדוע צריך כסות ? שאלה קשה ! עמדתו של שפירא יוצאת דופן רק במידת הוולגאריזציה שבה באשר לעמדה העקרונית , כאמור , ההבדלים קטנים . הקטע הבא מתוך סיפרו של גלעדי ממחיש זאת היטב : בתקופת העלייה השלישית שלטה האידיאולוגיה האוטופית קיצונית , שנולדה על רקע הציפיות המופלגות להתגשמותו של החזון הציוני עם כינון המנדט והאווירה המהפכנית משיחית בעקבות גל המהפיכה הגואה בעולם . היו שהאמינו אז בסיסמאות ובתכניות כקומונה של כל פועלי ארץ ישראל , בקיום שכונות עובדים המרכזות המוני פועלים בעיר ובהתיישבות חקלאית שיתופית המקיפה את רוב הפועלים החלוצים . תקופת העלייה הרביעית הביאה להתפקחות מסויימת מאמונות וציפיות אלו , מבלי שהן נמוגו לחלוטין . את מקומן תפסה ההכרה בצורך להיאבק על מעמדה של תנועת העבודה בגורמים ציבוריים ופעמים אף עויינים . הצורות והשיטות של מאבק זה נקבעו , בעיקר , על ידי המציאות החדשה שנוצרה בעקבות העלייה הרביעית , כגון עליית משקלם וחשיבותם של הערים והמקצועות העירוניים . לא עוד דבקות בחלומות מראשית שנות העשרים , כמו האפשרות להגשים מן היסוד חברה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help