sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

יותר ) ומאידך , רושם מצטבר שלדעת המחברים שלנו האידיאולוגיה הסוציאליסטית אולי היתה בעלת משמעות אז , ואולי היא מתאימה לשם , אך ודאי שאינה מתאימה לכאן , עכשיו . משתמע כי במציאות הארץ ישראלית , אידיאולוגיה זו היתה לא יותר מאשר קוריוז היסטורי . השאלה השנייה נוגעת לקורותיה של האידיאולוגיה בהמשך הדברים , לאחר הגיע העולים ארצה . כאמור , נחשבים אנשי העלייה השנייה לבעלי האידיאולוגיה . כדברי אייזנשטאדט ( שימו לב להבחנה בין אידיאולוגיה ומציאות : ( "בהיתקלם בבעיות מעשיות רבות ושונות בענייני עבודה , צורכי יום יום וממון , ניסו חלוצי העלייה השנייה למצוא להן פתרונות אירגונייס . ואולם הנסיונות נעשו בעיקר במושגים של ערכי יסוד , סמלים ואוריינטציות רעיוניות ורק במידה זעומה בתגובה על בעיות היום יום הממשיות של הסתגלות הקבוצה לסביבה הקיימת" ( אייזנשטאדט , . ( 13 : 1967 אך כאשר תקופה זו חולפת מתחיל תהליך השחיקה — הרוטיניזציה —של האידיאולוגיה האוטופית . נשאלת השאלה , מהם תכני החשיבה של האנשים בתקופות המאוחרות יותר ? לו ידענו כיצד צמחה האידיאולוגיה במקורה הזר , יכולים היינו לנחש ניחושים ולשער השערות לגבי מצבים כאלה , אולם כיוון שהאידיאולוגיה מוצגת לנו על ידי המחברים כדאוס אקס מאכינה , אנו נותרים ללא כל אפשרות להתמודד עם הבעייה . ואמנם המחברים שלנו כלל לא שואלים את השאלה . נותרות , על פי הנחות היסוד שלהם , שתי אפשרויות : האחת , שהאידיאולוגיה ממשיכה להיות התוכן העיקרי של החשיבה , אלא שכל פעם נשאר ממנו פחות , עד אשר , לדוגמה , עם הקמת המדינה מהווים תכני החשיבה של האנשים נאמר , 1 / 8 מהתכנים של האנשים בעלייה השנייה . אפשרות שנייה היא שהחלל המתהווה מתמלא על ידי סוג חשיבה אחר —חשיבה "לא אידיאולוגית , " "נורמאלית . " אזי אנו נותרים עם השאלה מה מקורה של חשיבה זו ומה טיבה . שהרי על פי מנהיים כל חשיבה היא אידיאולוגית . האם מוחם של האנשים מתמלא ב"מציאות עצמה ? " סיכומו של דבר , ההבחנה העקרונית בין מציאות ואידיאולוגיה , העומדת בייסוד גישתם של המחברים , מוליכה אותם לקראת הבחנה מלאכותית בין השם , כמקור האידיאולוגיה , לכאן — המציאות שאיתה עליה להתמודד , כביכול . היתפסותם המוטעית לזיהוי הפרדה גיאוגרפית היסטורית עם הבחנה מהותית תיאורטית עומדת בייסוד הבעיות שזה עתה סקרנו . נעבור עתה להתייחסות של המחברים לאידיאולוגיה עצמה . כאן אנו מוצאים שהמחברים שלנו מתייחסים אליה , במקרה הטוב , כאל משהו "לא מעשי , " בעל כושר התנגדות קל ביותר מול המציאות , ובמקרה הרע , כאל אשליה —אם לא שקר . הרושם המצטבר הוא כי המחברים לא מייחסים לאידיאולוגיה זו ממשות יתרה , וניתן לומר באופן כללי שהם רואים בה מעין מכשיר שהיה חיוני , אולי , בהולדת החברה הישראלית , אך מרגע שזו יצאה לאוויר העולם , לא נותר בו שימוש רב . נתחיל מן הדיון הוולגארי ביותר , זה של שפירא . נציין מייד שאין וולגאריזציה זו מתאפשרת אלא כתוצאה מן ההסכמה הבסיסית בינו לבין שאר המחברים באשר להנחות היסוד שהועלו בתחילת פרק זה . שפירא , מגמתו אחת —להראות שאנשי אחדות העבודה לא פעלו מתוך דחף אידיאולוגי טהור , אלא מתוך מגמה לצבור כוח ועוצמה , שיאפשרו להם להשתלט על מוסדות היישוב . מתוך כך הוא מגיע לנקיטת העמדה השלילית ביותר מבין כל המחברים לגבי מהותה של האידיאולוגיה :

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help