sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

אלטרנטיביים , כפי שהם באים לביטוי בפעולה של אנשים וקבוצות קונקרטיים . לעומת זאת , הפרובלמטיקה של העימות בץ מציאות ואידיאולוגיה היא פרובלמטיקה של החוקר : הוא זה הנוטל על עצמו את מלאכת ההפרדה בין שני האלמנטים לגבי חתך זמן היסטורי נתון . לא רק זאת : תוצר עבודתו של החוקר במקרה זה אינו רלבנטי כלל לגבי אותו קט & היסטורי , מכיוון שכל מטרתו של המחקר היא קביעה כללית לגבי הקשר בין מציאות ואידיאולוגיה , בקטיגוריות תיאורטיות מופשטות , בצורה היפה לכל התקופות , לכל מהלך ההיסטוריה . הגישה הראשונה היא הגישה ההיסטורית גם במובן נוסף : בגישה זו החוקר מציב בדרך כלל שאלה הרלבנטית לו עצמו כפועל בהיסטוריה , כשהוא רואה את עצם מחקרו כחלק מן המאבק המתמשך לעיצוב דפוסי חיים חדשים . לעומת זאת בגישה השנייה , החוקר "מוציא" את עצמו אל מחוץ להיסטוריה , כביכול , על מנת להגיע לעמדה שתאפשר לו לערוך בדיקה "מדעית" ו"אובייקטיבית" של תקופה נתונה . כפי שנראה במהלך הדברים , א היסטוריות זו של הגישה של הסוציולוגיה של התודעה באה לביטוי חזק ביותר אצל המחברים שלנו , גם במובן זה שאין הם מגיעים לכלל דיון מעמיק בהתפתחות ההיסטורית של תקופת היישוב , וגם במובן זה שאין הם מקשרים כלל בין נושא מחקרם לבין הבעיות מולם הם עצמם עומדים כחלק מן החברה הישראלית בת ימינו . ההערה השנייה שאעיר נוגעת לסכנת הוולגריזציה הטמונה בהפרדה בין אידיאולוגיה ומציאות , והנובעת מן המשמעות היום יומית של שני המונחים . הסכנה היא שהמציאות תיתפס כחלק החזק שבעימות , עקב המשמעות המקובלת של המונח . ואין ספק שפירוש כזה אומנם מתקבל בדיונים הסוציולוגיים . לדוגמה . בראשית שנות הששים התפתחה בארצות הברית אסכולה שטענה ל"קץ האידיאולוגיות . " קשה להניח אסכולה מקבילה שהיתה טוענת בזמן כלשהו ל"קץ המציאות . " ההנחה של אנשי האסכולה היתה שהמציאות כתמיד , עדיין שם , מתמשכת ומתהווה תדיר , אלא שללא הכוונה של "אידיאולוגיה . " וכאן באה נקודה נוספת : כיוון שפעולה ללא כל חשיבה לא תיתכן —יש הבחנה בין תודעה והווייה , אך לא תיתכן האחת ללא השנייה — הרי שמתגנבת אבחנה בין "חשיבה רגילה" לבין "חשיבה אידיאולוגית . " חשיבה רגילה היא חשיבה "מציאותית , " צמודה למהלך החיים ה"טבעי , " המובן מאליו . יוצא מכאן שאידיאולוגיה היא צורת חשיבה לא רגילה , לא "טבעית , " חריגה ויוצאת דופן , אופיינית לתקופות מסויימות בהיסטוריה ולא לאחרות . מהבחנה בין אידיאולוגיה ומציאות אנו מגיעים , אם כן , להבחנה בין נורמאלי ולא נורמאלי . ההבחנה הנפוצה בכתבים היסטוריים בין תקופות אידיאולוגיות לתקופות לא אידיאולוגיות שואבת משימוש וולגארי זה , ומחזקת אותו . ניגש , אם כן , לדיון בעבודות של המחברים שלפנינו . כאמור , נוקטים כולם בגישה של הסוציולוגיה של התודעה , דהיינו , רואים אידיאולוגיה כמובחנת מן המציאות . נוסיף מייד , כי אין עמדתם המנהיימית של המחברים מצויינת במפורש על ידם , כפי שאין אצל אף אחד מהם דיון משמעותי במושג האידיאולוגיה . עמדתם עולה מתוך ניתוח השימוש שלהם במושג . מכאן גם שאין עבודות אלה נעזרות בניתוח הספציפי של הסוציולוגיה של התודעה . בכל העבודות , כאמור , הביסוס התיאורטי של הדיון באידיאולוגיה הוא אלמנטרי ביותר , ומסתמך על מקורות מישניים . אם נראה במנהיים את הדובר המרכזי של הסוציולוגיה של התודעה , הרי מרגע שרואים המחברים שלפנינו את הציונות הסוציאליסטית כגוף רעיונות העומד מובחן מן המציאות ההיסטורית , עומדות בפניהם שתי ברירות : האחת , להתייחס אל הציונות הסוציאליסטית

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help