sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

שאינה מסוגלת לתפוס את הקשר בין התנועה שלה עצמה לבין התנועה של הכוחות החברתיים . כיוון שמרכס רואה את התודעה במומנט של הפרקסיס החברתי , פירושו של דבר שהוא מניח מראש שכל הפרדה בין פעילות תיאורטית ופעולה מעשית של בני האדם איננה אלא תוצאה של התפתחות היסטורית ספציפית ( ר' . ( Lenk , 1971 : 26 הצורה האידיאולוגית של המחשבה הינה , אם כן , תוצר של החברה המעמדית , בו היא משמשת כמחזקת את המשטר הקיים . בהגדירו כל מחשבה כאידיאולוגיה , תוך הסתמכות כביכול על עבודתו של מרכס , עיוות מנהיים את כוונתו של זה . בתפיסתו הדיאלקטית של מרכס את היחס בין תודעה והווייה טמונה האפשרות של שינוי , של פריצה מן היחס ההשתקפותי סטאטי שבין השתיים ( פריצה אשר אצל מנהיים מוצגת בצורה מכאנית על ידי ההבחנה בין אידיאולוגיה לאוטופיה —כאשר מקורה של זו האחרונה מעורפל . ( מרכס הרי לא ראה את עצמו מפתח עוד אידיאולוגיה אחת , פועלית , אשר תעמוד מול האידיאולוגיה הבורגנית . הוא ראה עצמו מפתח תיאוריה ביקורתית , שמטרתה להביא , תוך חדירה מעבר למסך האידיאולוגי הבורגני , למיגורו של הקפיטליזם , ולהקמתה של חברה נעלה יותר . חשיבה ביקורתית אינה נפרדת מן ההווייה : היא חלק אינטגראלי שלה . מחשבה ביקורתית הינה אחד הביטויים של המאפיין הבסיסי של המין האנושי : עבודה , שפירושה יצירה , היווי , היכולת לראות צורות ותכנים שונים מאלה הקיימים , היכולת לעצב וליצור . האבחנה העיקרית , אם כן , על פי מרכס , איננה האבחנה בין תודעה והווייה , כיוון ששתיהן אינן אלא מומנטים בשלמות תודעה הווייה . האבחנה המרכזית היא זו שבין אידיאולוגיה למחשבה ביקורתית , או , במובן רחב יותר , בין אידיאולוגיה ועבודה : בין הנסיון להציג את הקיים ככל האפשרי , לבין הנסיון להראות את האפשרי מעבר לקיים . האידיאולוגיה , אם כן , משמשת כהגנה על אשר התהווה , מול אשר מתהווה , מול אשר נאבק להיוולד . ( Lenk , 1971 : 27 ) מול תוכנית העבודה של הסוציולוגיה של התודעה —תיאור היחס בין ההווייה והתודעה — עומדת תוכנית שונה לגמרי של התיאוריה הביקורתית : חשיפת התודעה הדומינאנטית בתקופתנו כמשקפת הווייה ספציפית , לא אוניברסלית , לא הכרחית , על מנת להביא לשינוי ההווייה הזו . מתוך דיון זה , מתבררות שתי גישות אפשרויות לחקר התפתחות הפרוייקט הציוני סוציאליסטי בארץ ישראל . על פי הגישה האחת , בה אנקוט , נחקור את המאבק המתמיד בין אידיאולוגיה ועבודה , דהיינו בין המאמץ לשמר את ההווה , לבין המתהווה , או הרוצה להתהוות , כאשר מאבק זה כולו מציאותי , במובן זה שגם תודעה וגם הווייה הינן מומנטים של ההיסטוריה הנפרשת . נחקור , בקיצור , את המאבק לעיצוב דפוסי חיים חברתיים חדשים . על פי הגישה השנייה , בה נוקטים המחברים שלפנינו , נתחיל באיבחון האלמנטים האידיאולוגיים מן האלמנטים המציאותיים , ונערוך מעקב אחר הקשר ביניהם , כאשר אנו מתרכזים בהתמודדות המתמדת בין האידיאולוגיה למציאות . אין בכוונתי לערוך כאן עימות מלא בין שתי הגישות . בהצגת שתי הגישות התכוונתי בעיקר להראות עד כמה המחברים שלפנינו מתעלמים מפרובלמטיקה רצינית או מחליקים על פניה . עם זאת , אעיר שתי הערות בקצרה : ראשית , השאלה ההיסטורית נשאלת רק על ידי הגישה הראשונה — ולא על ידי הגישה השנייה , וזאת בשני מובנים . ראשית , במובן זה שהפרובלמטיקה של האישיויות ההיסטוריות הפועלות היא הפרובלמטיקה של העימות בין דפוסי חיים שונים או

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help