sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

וכלל לא מובן מאליו . כפי שנראה , יש לעמדתם , עם כל היותה בלתי מפורשת , השלכות עמוקות ביותר באשר לניתוחם את התפתחות הפרוייקט הציוני סוציאליסטי . הוויכוח סביב מהותה של האידיאולוגיה נמשך מאז צמיחת המושג בתקופת ההשכלה באירופה . בוויכוח זה מקופלות גישות פילוסופיות שונות להיסטוריה , מדע ופוליטיקה . בייסוד הוויכוח עומדת שאלת היחס בין מחשבה ופעולה , ובאופן כללי יותר שאלת היחס בין אובייקט וסובייקט . ניתן לעשות הבחנה כיום בין שתי גישות יסוד לשאלת האידיאולוגיה : זו של הסוציולוגיה של התודעה , ביחוד כפי שהיא באה לידי ביטוי בכתבי קרל מנהיים , ( Mannheim , 1936 ) וזו של התיאוריה הביקורתית , המוצגת בכתבי קרל מרכס , ומאוחר יותר קורש , ( Korsch , 1930 ) לוקאץ' , ( Luckas , 1923 ) מרכוזה ( Marcuse , 1941 ) והאסכולה הפרנקפורטית באופן כללי ( ר' . ( Connerton , 1976 הגישה של הסוציולוגיה של התודעה מניחה הפרדה בין סובייקט לאובייקט , בין מחשבה ופעולה , בין תודעה ומציאות . הפרדה זו מגושרת בשני הכיוונים : מחד , תכני התודעה העם פונקציה של המציאות בה אדם נתון ; מאידך , תודעתו של האדם מספקת לו כיוון בדרכו במציאות . על פי מנהיים כל חשיבה היא אידיאולוגית , במובן שהיא משקפת את האינטרסים החברתיים הקונקרטיים של נושאה . כיוון שבמציאות יש אינטרסים שונים , הרי שיש גם אידיאולוגיות שונות . האידיאולוגיה , בהיותה משקפת אינטרסים קיימים , הריהי שמרנית מטבעה . השינוי בהיסטוריה בא כתוצאה מצמיחתן של אוטופיות —צורת חשיבה שאין התאמה בינה לבין המציאות שבתוכה היא מתרחשת . ( Mannheim , 1936 : 192 ) הגדרתן של צורות התודעה באידיאולוגיות מספקת את הבסיס לסוציולוגיה של התודעה ; בחינה מדעית של אידיאולוגיות . דיסציפלינה זו עיקר עיסוקה —כמשתמע מן ההנחות שזה עתה ציינתי — במציאת הקשר בין אידיאולוגיה מסויימת לנסיבות היסטוריות חברתיות מסויימות , ומעקב אחרי גילגוליו של קשר זה . באשר לאוטופיות , הדיסציפלינה רואה כמשימה עיקרית מעקב אחר תהליך ה"אידיאולוגיזציה" שלהן , בדומה לחקר הרוטיניזציה של הכריזמה אצל ובר —אשר ממנו הושפע , אמנם , מנהיים . התפיסה הרווחת של אידיאולוגיה במדעי החברה בפרט ובכתיבה אינטלקטואלית פוליטית בכלל תואמת את תפיסתו של מנהיים . ההגדרה שצוטטה לעיל מתוך הספר של הורוביץ וליסק הינה דוגמה טובה אחת . בדרך כלל מצויין שמדובר במערכת רעיונות מעוגנת בערכים ותפיסת עולם רחבה יותר , האמורים לכיוון פעולה ; רעיונות אלו מהווים , כדברי ליין , "רציונליזציה של אינטרסים קבוצתיים" . ( Lane , 1962 : 15 ) בדרך כלל , כפי שמוסיף ליין , נמצא אידיאולוגיות כשהן מנוסחות ומגובשות בתעודות מקודשות , פרי הגותם של "גיבורים : " אבות מייסדים , פרשנים גדולים , וכיו"ב ( שם , . ( 15 מנהיים מציג את תפיסתו כפיתוח רעיונותיו של מרכס : הן טיעונו הידוע של מרכס כי אין התודעה קובעת את ההווייה , אלא להיפך , והן נסיונות של מרכס להראות את הפילוסופיה והכלכלה המדינית של תקופתו כאידיאולוגיה , דהיינו , כמבנים רעיוניים אשר מטרתם לשרת את האינטרסים של הבורגנות . אלא שבהיתפסו לקביעות המטריאליסטיות של מרכס , מתעלם מנהיים מן הדיאלקטיקה של מרכס . ראשית , אין מרכס גורס את ההפרדה בין אובייקט וסובייקט , בין הווייה ותודעה : "לעולם אין התודעה יכולה להיות אלא ההווייה המודעת — והווייתם של בני האדם היא תהליך חייהם המציאותי" ( אבינרי , . ( 232 : 1965 שנית , עבור מרכס הצורה האידיאולוגית של המחשבה איננה תכונה אנושית "טבעית" או אוניברסלית כפי שהיא אצל מנהיים . מחשבה אידיאולוגית הינה מחשבה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help