sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

מהגרים אלה הגיעו כולם מרוסיה ( לבד מאחדים שהגיעו מארצות המערב . ( הקבוצה הראשונה מביניהם הגיעה בעקבות מהפכת הנפל של , 1905 השנייה הגיעה לאחר מהפכת אוקטובר 1917 ומלחמת האזרחים שלאחריה , והשלישית יצאה מברית המועצות בין 1923 ו , 1926 לאחר שנוכחה בהפיכת ברית המועצות לדיקטטורה קומוניסטית . כולם היו חברים בתנועות השמאל בארצות מוצאם , או מקורבים אליהן . יחד עם זאת היו מודעים לכך כי רדיפת היהודים ואפלייתם לא יתחסלו אפילו ברוסיה הסובייטית ועל כן גמלו בדעתם כי על היהודים להקים מדינה סוציאליסטית משל עצמם בארץ ישראל . הם ראו עצמם כסוציאליסטים וכלאומיים גם יחד , ואת האידיאולוגיה שלהם הכתירו כציונית סוציאליסטית . תפיסת הדמוקרטיה שלהם היתה מעוגנת באידיאולוגיה nc דמוקרטיה פרוצדורלית ודמוקרטיה ליברלית סוציולוגים מבחינים כין שני סוגי תרבויות פוליטיות : כאלה שבהן שוררים עקרונות קולקטיביסטים וכאלה שבהן שוררים עקרונות אינדיבידואליסטים . ( Lane , 1971 : 173 ) קולקטיביזם היה העיקרון השולט הן במשטרים סוציאליסטים והן במשטרים הלאומיים במזרח אירופה . העיקרון הסוציאליסטי הבסיסי , כפי שהסביר זאת אחד האידיאולוגים של התנועה , גרס כי "אדם ממלא את יעודו רק אם הוא משרת את החברה" ( יומן המחנות , . ( 1938 קולקטיביזם היה אף העיקרון הבסיסי של הלאומיות המזרח אירופית . שלא בלאומיות המערבית , שבה קיימת זהות בין לאומיות לבין אזרחות , בלאומיות המזרחית זוהה הלאום עם קהילה אתנית . סוג זה של לאומיות , לאומיות אינטגראלית המדגישה את השייכות של הפרט לקבוצה , מנוגד ללאומיות המערבית המדגישה את זכויות האזרח . ( Plamenatz , 1976 : 23-36 ) בצד הלאומיות האינטגראלית והסוציאליזם הקולקטיביסטי רווח בתרבות הישראלית יסוד נוסף —הדת היהודית . אלא שדת זו מנותקת , עד כמה שהדבר נוגע לרוב הישראלים , מתכנים דתיים מסורתיים ומשמשת למעשה כחיזוק ללאומיות ( לדיון על הגדרת היהדות ר' שבייד , . ( 1972 זיקה זו בין לאומיות לדת מבדילה את האידיאולוגיה הלאומית הישראלית מזו האופיינית לחברות אירופיות . באירופה הלאומיות באה כתחליף לדת , תחליף חילוני לתרבות המסורתית . בישראל , בניגוד לכך , הדת היהודית מהווה נידבך מרכזי בתרבות , והקשר בינה לבין הלאומיות הוא שורשי ביותר . במערב אירופה דת ומדינה הופרדו במהלך המודרניזציה והפרדה זו היא סימן ההיכר של הדמוקרטיה הליברלית . בישראל , לעומת זאת המזיגה המתמשכת בין מדינה לדת מחזקת את היסודות הקולקטיביסטיים . הדומינאנטיות של העיקרון הקולקטיביסטי בתרבות הישראלית מבוססת , אם כן , על שלושה מקורות — האידיאולוגיה הלאומית , האידיאולוגיה הסוציאליסטית והדת היהודית . לדומינאנטיות זו נודעה השפעה מכרעת על הדמוקרטיה בישראל . היא מסבירה מדוע תפיסת הדמוקרטיה בישראל שונה מזו האופיינית למערב אירופה . במערב יש לדמוקרטיה שני רכיבים — רכיב פרוצדורלי ורכיב ליברלי . הרכיב הפרוצדורלי מתבטא בזכות הבחירה האוניברסלית , בתהליכי הבחירות , ובשמירה על תחרות מוסדרת והוגנת בין הקבוצות המתחרות על השפעה והשתתפות בקבלת ההחלטות . הרכיב הליברלי מתבטא בכיבוד זכויות הפרט והמיעוטים . בשילובם של שני רכיבים אלה לא רק מובטח שלטון הרוב , אלא אף מובטחות זכויות המיעוט באמצעות הטלת מיגבלות על הרוב השולט . דמוקרטיה אמיתית משלבת את שני הרכיבים הללו . בעוד היא מסדירה את שלטון הרוב , היא אף

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help