sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

( מין , גזע וכיו"ב , ( על בסיס של סטטוס ( מצב חוקי , מסורת איגוד מקצועית וכיו"ב , ( או על בסיס של אינטרסים ( פועלים מקצועיים מול לא מקצועיים וכיו"ב . ( במצב זה אפשרי כי קבוצת עובדים מסויימת תנסה לשמור על יתרונה היחסי על ידי סגירת פלח השוק שלה בפני קבוצות פועלים אחרות , או גם מצב הפוך , שבו קבוצת מעבידים תנסה לקיים שכר נמוך באמצעות אספקת עבודה לקבוצת עובדים מסויימת ולא לאחרות . אסטרטגיות כאלה יוצרות שוק עבודה שמתקיימים בו במקביל , אך בנפרד וללא אפשרות מעבר , פלחים שונים . ביישמו מודל זה טוען שפיר כי בעייתם העיקרית של פועלי העלייה השנייה היתה ההיצע של עבודה ערבית זולה ביותר , אשר הועדפה על ידי המעסיקים , ואשר מנעה מהפועלים את האפשרות להשיג שכר גבוה יותר . האסטרטגיה שבחרו בה לאחר מספר נסיונות כושלים היתה לפלח את השוק כך שתימנע תחרות בינם לבין הפועלים הערבים . מסיבה זו המאבק על תנאיה של העבודה העברית לא התרחש תוך מאבק עם המעסיקים היהודים אלא תוך הרחקת הפועלים הערבים . לשם כך נחוצה היתה ההתגדרות הלאומית וסגירת האגף היהודי של שוק העבודה בפני עבודה ערבית . התפתחות הלאומיות היהודית הניפרדת בארץ ישראל היא אליבא דשפיר פועל יוצא של אסטרטגיה מעמדית זו . בכך לא מסתיים הניתוח . מהרגע שבו צלח המאבק לעבודה עברית הוטלה על החקלאות הפרטית מעמסת עלות שלא יכלה לעמוד בה . פתרון אחד שנוסה על ידי המעסיקים הפרטיים , אך נכשל , היה הבאתם לארץ של פועלים יהודים שיאותו להשתכר כמו פועלים ערבים או רק מעט יותר , הלא הם היהודים התימנים . יוזמה זו קבעה את המיקום החברתי שיוקצה מעתה ואילך ליהודים המזרחים בחלוקת העבודה הישראלית — בתווך בין האשכנזים שמעליהם לבין הערבים שמתחתיהם . משכשלה יוזמה זו נכנס מאבק פועלי העלייה השנייה לשלב מתקדם יותר , ממאבק לכיבוש העבודה למאבק לכיבוש הקרקע באופן קולקטיביסטי באמצעות הון לאומי . מכאן ואילך יעקוף תהליך ההתנחלות הציוני את מנגנון השוק הקפיטאליסטי וייצור מעין חממה לגידולו העצמי , שאינה נתונה עוד לשבט ולחסד עיקרון הריווחיות . הנה כי כן , מאבקה של קבוצת פועלים אחת באחרת היבנה את הלאומיות הישראלית והכתיר את הפועלים כמממשים האפשריים היחידים של התוכנית הציונית . גולת הכותרת של הציונות הסוציאליסטית , הקיבוץ , לא היתה הדרך הישראלית לחברה אלטרנטיבית אלא הדרך הישראלית להתנחלות . האליטה הלאומית הישראלית של חקלאים לוחמים , הצברים , הקיבוצניקים , נוצרה תוך פילוח שוק העבודה ולא כפועלם של מתקני עולם . קימרלינג ושפיר שותפים לדעה כי המשך השליטה על השטחים שנכבשו ב 1967 מאיים לחסל את היסודות האזרחיים והדמוקרטיים בחברה הישראלית . קימרלינג מגדיר את תהפוכת 1967 כמעבר ממדינת לאום למדינה קהילתית ; Kimmerling , 1985 , 1989 ) קימרלינג , . ( 1993 במעבר זה הופרה החפיפה בין חברה למדינה , כאשר זו האחרונה שולטת על חברה אחרת . זוהי הסיבה להגדרה המחודשת של הקולקטיב היהודי ישראלי על בסיס פרימורדיאלי אתני . שפיר לעומת זאת גורס כי התרבות הפוליטית הישראלית החדשה משקפת את חבלי המעבר משיטת הקולוניזציה הטהורה המוגבלת בתביעותיה הטריטוריאליות ( שהיתה אופיינית לתנועת העבודה , ( לשיטת הקולוניזציה הטהורה המוחלטת ( האופיינית לימין הלאומני , ( שמבלי התחשבות בהרכב האוכלוסיה שואפת להתפשטות טריטוריאלית בלתי מוגבלת . בעיני שניהם חלוקה טריטוריאלית על בסיס הקו הירוק היא כיום הפתרון האפשרי וההכרחי היחיד לסכסוך הלאומי , ולאפשרות קיומן

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help