sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

אפשר לאבחן בגישת הקולוניזציה שתי גירסאות . האחת ובריאנית . מדגישה את המאבק הכוחני על טריטוריה , והשנייה , מארכסיסטית , מדגישה את המאבק הכלכלי על שוק העבודה . הגישה הראשונה מתבטאת בעבודתו של ברוך קימרלינג והשנייה בעבודתו של גרשון שפיר . בסיפרו ציונות וטריטוריה ; Kimmerling , 1983 ) כן ר' קימרלינג , ( 1976 עושה קימרלינג שימוש מקורי בתיזה הנודעת של ההיסטוריון האמריקני פרדריק טרנר , אשר ניסתה להסביר את התרבות הפוליטית האמריקנית , במיוחד את האינדיבידואליזם , כתולדה של הספר , ( frontier ) דהיינו ההתפשטות הנמשכת מערבה . קימרלינג מתייחס אל הספר כאל משתנה שיכולים להיות לו "ערכים" שונים וגורס כי כשם שספר פנוי להתנחלות ( בלשונו ( high frontierity הינו גורם לאינדיבידואליזציה , כך ספר מוגבל low ) , ( frontierity דהיינו טריטוריה תפוסה ומיושבת , הינו גורם לקולקטיביזציה . כדי להשתלט על ספר מוגבל יש לגייס משאבים באופן קיבוצי ולהפעילם במרוכז . וזהו על פי קימרלינג מה שאירע במקרה הישראלי . כדי להשתלט על הקרקעות בארץ ישראל היה צורך לרכוש אדמות בהון לאומי ולעבדן באמצעות יישובים שיתופיים . מייד נוצר גם הצורך להגן על הקרקעות והיישובים . כך נוצר משולש אמצעי ההתנחלות הציונית —רכישה , התיישבות וכוחנות . קימרלינג מציע לפיכך הסבר "קולוניזטורי" כוללני למאפיינים העיקריים של החברה הישראלית , שבמרכזם ההגמוניה של תנועה סוציאליסטית על תהליך בניית הלאום . התיזה העיקרית של קימרלינג היא , אם כן , כי התהליכים הפנימיים שאירעו בחברה היהודית ניתנים להסבר מתוך הלוגיקה של המפגש הדו לאומי . להתנחלות בארץ ולסכסוך הנובע ממנה היתה ( וממשיכה להיות ) השפעה מעצבת על החברה הישראלית . תהליכים אלה , ולא אימפראטיבים פנימיים , הם שמחוללים את הדינמיקה הפוליטית הישראלית . מעל לכל , ניפתרת כאן תמיהה מרכזית אחת בהיסטוריה הישראלית — מאין נבעה בכורתה של תנועת העבודה בפרוייקט הציוני . על פי הסברו של קימרלינג , בכורה זו נבעה מן הצרכים של התנחלות בתנאי ספר מוגבל ( בעניין זה ר' גם ארליך , . ( 1993 גם שפיר גורס בסיפרו קרקע , עבודה ומקורות הסכסוך הישראלי פלסטיני ; Shafir , 1989 ) ר' גם , Shafir , 1984 ושפיר , ( 1993 כי ההתנחלות והסכסוך הם הגורם המכריע בעיצוב החברה הישראלית בכלל ובמעמד של תנועת העבודה בפרט , אלא שאצלו מוסב הדגש ממאבק על טריטוריה למאבק על עבודה . את היישוב היהודי שהתפתח בארץ ישראל הוא מסווג כ"קולוניה טהורה" או בלתי מעורבת , דהיינו כזו שכלכלתה מושתתת על עבודת המתיישבים ( להבדיל מקולוניות מטעים , שכלכלתן מושתתות על עבודת כפייה , ומקולוניות מעורבות שכלכלתן מושתתת על שילוב של מתיישבים ומקומיים . ( על פי ניתוחו של שפיר התמודדו בשוק העבודה הארץ ישראלי העות'מאני שלוש קבוצות : בעלי הון יהודים ( ספקי העבודה , ( וחסרי הון ( פועלים ) יהודים וערבים . את מערך היחסים בין השלוש מנתח שפיר במסגרת מודל השוק המפולח . ( Bonacich , 1972 ) מודל זה שונה מן המודלים הכלכליים המקובלים בתיאור הפאראמטרים של שוק העבודה . בכלכלה הניאו קלאסית שכר העבודה נחשב כפועל יוצא של מאזן בין גורמי היצע וביקוש רבים , ובכלכלה המארכסיסטית שכר העבודה נחשב כפועל יוצא של מאזן הכוח בין שני מעמדות הומוגניים ( בעלי הון ופועלים . ( על פי מודל השוק המפולח , לעומת זאת , חלוקת כוח העבודה לקבוצות ניכדלות מהווה גורם מתווך ביחסים המעמדיים . ברוב המקרים פועלות בשוק העבודה מספר קבוצות ניבדלות , בין אם על בסיס שיוכי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help