sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

תצורה סוציו כלכלית מוכרת — ובהרגישו את ההכרח בהתארגנות נשית נבדלת ליצירת סולידריות פנימית וכוח נגדי . הסוציולוגיה הפמיניסטית בישראל נמצאת , כאמור , בתקופת הבשלה ופריצה . יש לשער כי בעתיד הלא רחוק יתחולל בחשיבה הפמיניסטית הישראלית מה שקרה בחשיבה הפמיניסטית בכללה —מעבר מדיון במעמד הנשים בחברה לדיון בחברה מנקודת ראות נשית . דיון כזה יתרום להארת צד באופיה של החברה הישראלית שטרם נלמד דיו — היותה חברה גברית לוחמנית ( ר' למשל , שוחט , . ( 1993 קולוניזציה הפרספקטיבה הסוציולוגית האחרונה שתידון כאן היא הביקורתית ביותר ביחסה אל אתוס התשתית של החברה הישראלית , הציונות . מסיבה זו היא הודחקה זמן ממושך אל מחוץ לסדר היום הסוציולוגי . מנקודת ראותה של גישה זו הגורם המכריע בעיצוב החברה הישראלית הוא עובדת היותה חברת מתנחלת . ( settler-colonial society ) מנקודת הראות של הגישה הקולוניזטורית מה שעיצב את החברה הישראלית אינו ערכים ( הגישה המערכתית ) או יחסי כוחות פנימיים ( גישת העילית , ( ואף לא יחסים מעמדיים ( הגישה המארכסיסטית ) כשלעצמם , אלא תהליך ההתיישבות וההתנחלות בארץ מיושבת , תהליך שהוביל בהכרח לעימות מתמשך עם החברה המקומית . המבנה המוסדי והמאפיינים התרבותיים של החברה הישראלית עוצבו בתוך המפגש הבין חברתי האמור . הגדרת ישראל כחברה מתנחלת נוגדת כמובן את התפיסה העצמית הרשמית שלה , זו המובעת באופן תמציתי כל כך במשפט "ארץ ללא עם לעם ללא ארץ . " בהתאם לאתוס זה הסוציולוגיה הממסדית התגדרה "בבועה היהודית" , ( Kimmerling , 1989 ) בהניחה קיום דואלי של שתי חברות זו בצד זו וללא זיקה הדוקה ( ש . סבירסקי , . ( 1979 דוגמה מובהקת לכך הן עבודותיו של אייזנשטאדט שבהן הסכסוך הישראלי ערבי אינו תופס מקום כלל ושערבים נידונים בהן רק כקבוצת מיעוט . עד להופעת הגישה הנידונה כאן לא היתה בנמצא כל גישה בסוציולוגיה הישראלית אשר ראתה בסכסוך על כל מרכיביו — החברה היהודית , החברה הערבית , והמפגש ביניהן , מסגרת הסברית מרכזית להבנת החברה הישראלית עצמה ( ארליך , ; 1993 להרחבה ר' . ( Ram , 1993 קודם להיווצרותה כגישה אקדמית היתה פרספקטיבה דומה לזו הקולוניזטורית נחלתן של קבוצות פוליטיות רדיקאליות ושוליות בחברה היהודית ישראלית , כגון "מצפן" ו"אתגר" . ( Schnall , 1979 ) שני אירגונים אלה , הראשון תוך שימוש בניתוח מעמדי גלובא י י ( ישראל כבת ברית של האימפריאליזם , ( והשני תוך שימוש בקטיגוריות גיאוגרפיות לאומיות ( המרחב השמי ) ביקשו להבין את החברה הישראלית בתוך ההקשר הגיאו פוליטי שלה . שניהם לקו בהפרזות רטוריות ובחוסר ריאליזם פוליטי אשר הקלו על נידויים . התקבלותה המאוחרת של גישה דומה לשיח הסוציולוגי , אף אם באופן חלקי ומסוייג עדיין , התאפשרה רק בעקבות המחלוקת הפוליטית שעוררה , וממשיכה לעורר ביתר שאת , שאלת השטחים שכבשה ישראל ב . 1967 מדיניות קביעת העובדות בשטח תוך התנחלות , ניכוס הקרקעות ונישול התושבים , כל אלה כאילו החזירו את גלגל ההיסטוריה לתקופת היישוב , והמחישו בפני ישראלים שהיו רגישים לכך את הטענות שהודחקו בתקופת המדינה על הפרקטיקות הציוניות הללו .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help