sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

וגם גרביים ;( ומדיניות חוץ וביטחון תוקפנית . על גבי מערכת זו נישאת השכבה השלטת הישראלית . שלמה סבירסקי , דבורה ברנשטיין ואחרים ניתחו את הצד השני של אותה מטבע , היינו התהוות חלוקת עבודה עדתית , שבה השליטה על ההון ועל תגמוליו מרוכזת בידי אוכלוסיה אשכנזית —אותה בורגנות תוצר המדינה —ואילו מרבית האוכלוסיה המזרחית משוללת שליטה בהון ועל כן אף בגמוליו . טענתם המרכזית היא כי הדיפרנציאציה הסוציאלית בין אשכנזים למזרחים איננה תולדה של אי התאמה תרבותית בין עולים מסורתיים לבין חברה קולטת מודרנית ( כגירסת הגישה המערכתית , ( כי אם תוצאה של הפיתוח הכלכלי בישראל שבמהלכו נוצרו בו זמנית שני המעמדות ( ש . סבירסקי וקציר , ; 1978 ש . סבירסקי וברנשטיין , . ( 1993 גם טיעון זה הסתמך על תובנה מארכסיסטית חדשה על פיה המודרניזציה אינה תהליך שבו המערב המתועש והמפותח מנחיל את השיטה הקפיטאליסטית לארצות נחשלות ( או משליט אותה עליהן ) אלא תהליך שבו המערב מתפתח ומיתעש תוך כדי "ניחשול" או גרימת תת פיתוח לארצות אחרות . ( Wallerstein , 1991 , 1980 , 1974 ; Frank , 1969 ) כלומר קבוצות "מפותחות" וקבוצות "בלתי מפותחות" — במקרה שלנו ה"קולטים" וה"עולים" בהתאם —אינן קיימות בניפרד ואז ניפגשות , אלא הן נוצרות בתהליך אחד שבו פיתוח ותת פיתוח הם צדדים משלימים ( ולא מנוגדים ) של מערכת אחת — במקרה שלנו של התיעוש הישראלי . ברוח זו הכתיר סבירסקי את סיפרו העוסק בנושא בשם לא נחשלים אלא מנוחשלים . מזרחים ואשכנזים בישראל—ניתוח סוציולוגי ושיחות עם פעילים ופעילות ; 1981 ) להצגה ממצה של השקפת המחבר ר' ש . סבירסקי , . ( 1993 בספר זה גורס המחבר כי מצבם הנחות של המזרחים הוא תולדה של אופן שילובם בכלכלה הישראלית ולא של תכונות תרבותיות או אחרות אותן הביאו עימם . הספר אף סיפק המחשה לעמדה הביקורתית לעילא שפיתח סבירסקי בסוציולוגיה הישראלית—כזו המבקרת את החברה וגם את מדע החברה . הוא לא הסתפק בהצגה מלומדת של אי השוויון , אלא אף עשה מעשה למען הגברת השוויון—יותר משני שלישים מדפי הספר הועמדו כבמה לרשות "מושאי המחקר , " קורבנות אי השוויון , שהפכו בכך מאובייקטים נחקרים לסובייקטים הבוחנים את מצבם . ניתן למצות את עיקרי הניתוח המעמדי עדתי תוך הנגדתם לגישה המערכתית . ראשית , יחידות הניתוח של הגישה המערכתית הן , מחד , "החברה הישראלית" ומאידך "עדות , " כאשר תואר אחרון זה שמור למזרחים בלבד . הגישה המעמדית טוענת כי בכך מיוחס לקבוצה אחת סטטוס אוניברסלי ( בעוד שניתן היה להתייחס גם אליה כאל עדה ) ואילו לקבוצה אחרת מיוחס סטטוס פרטיקולאריסטי ( בעוד שהיא מהווה חלק מן החברה הישראלית בדיוק כמו הקבוצה האחרת . ( ביטוי סימלי של יחס בלתי שוויוני זה הוא ייחוס סטטוס של שיר עם לשיר רוסי , ושל פולקלור עדתי לשיר מרוקני . שנית , הגישה המערכתית מניחה את אחדות האינטרסים בין שתי הקבוצות ( החברה והעדות , או העולים , ( אחדות המתבטאת ביעד ה"קליטה . " הגישה המעמדית גורסת כי זוהי הנחה מופרכת , שכן לא מדובר בקליטה בעלמא אלא בקליטה בחברה קפיטאליסטית , ועל כן המפגש אינו רק מפגש בין שותפים ליעד אלא גם בין בעלי אינטרסים מנוגדים , בעל הון ועובד שכיר . שלישית , ההסבר של הגישה המערכתית להבדל בין הקבוצות הוא תרבותי — המזרחים עדיין אינם מודרניים על כן אינם יכולים להשתלב בעיסוקים מודרניים . הגישה המעמדית גורסת כי ההסבר הוא בעיקרו כלכלי והוא נעוץ באופיו של המפגש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help