sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

האוטונומיה בצומת הדרכים ההיסטורית הנוכחית וקובע כי לעם הפלסטיני בשטחים הכבושים נחוצה ריבונות ואילו הכתובת האמיתית לאוטונומיה תרבותית היא המיעוט הערבי בישראל ( בשארה , . ( 1993 בעבודתו ואף בהווייתו מגלם בשארה גם את הדרישה לפיוס ישראלי פלסטיני המבוסס על הכרה הדדית אמיתית וגם את אפשרותה של פשרה כזו . הגישה הפלוראליסטית מהווה תרומה חשובה ביותר לסוציולוגיה הביקורתית בישראל . אף כי בתחילה הוצגה כמסגרת ניתוחית בעיקרה של יחסים בלתי שוויוניים בין קבוצות בישראל , היא התפתחה במרוצת הזמן לכדי ביקורת על התשתית האידיאולוגית והמוסדית של ישראל והצעת אלטרניטבה לה . המצב הקיים מהווה בסים לאי שוויון , קיפוח ודיכוי . חשוב להדגיש כי מדובר במבנה הקיים ולא בספיחים "חריגים" שלו , דהיינו באותה מערכת שבגישה הפונקציונליסטית מוצגת כהסכמית . אם להשתמש בלשונו של סמוחה עצמו , ניתן לומר כי גישתו שלו מסמלת את ה"פוליטיזציה" של השיח הסוציולוגי הישראלי —את התגברות הנכונות של הסוציולוגים לדון בצורך בשינוי רדיקאלי של החברה . מארכסיזם חלק הארי של האינטלקטואלים ביישוב ובישראל היו מקורבים לתנועה שהגדירה עצמה כתנועת פועלים , אשר הקימה מוסדות שיתופיים , ואשר בה עצמה התקיים שיח אינטלקטואלי ער . אך למעשה לא הותיר המארכסיזם כל רישום בסוציולוגיה הישראלית עד לשנות השבעים המאוחרות . גם משהופיע לא היה זה כתולדה של מורשת העבר , כי אם יותר בהשפעת רוחות שנשבו באקדמיה המערבית באותה תקופה . העדר מסורת מארכסיסטית בסוציולוגיה הישראלית מעורר לפיכך תמיהה . ניתן למנות מספר סיבות למצב דברים זה . ראשית , כפי שהוסבר , משכן הסוציולוגיה היה באוניברסיטה העברית , ומוסד זה היה מראשיתו אחד המעוזים הבודדים של אינטליגנציה לא סוציאליסטית בישראל . שנית , הזרם המרכזי בתנועת העבודה היה בתקופת המדינה "ממלכתי" ולא סוציאליסטי , כך שקירבה אליו ודאי לא עודדה דיון מארכסיסטי . שלישית , האינטליגנציה השמאלית של תנועת העבודה נטתה להתרכז באגפים אשר בעשורים הראשונים למדינה היו באופוזיציה לשלטון . האינטלקטואלים של תנועה זו היו בדרך כלל אוטודידאקטים אשר השקיעו עצמם בדיונים פנים תנועתיים וקיבוציים . רק לאחר תקופה ממושכת מצא חלקם את ביתו באקדמיה ( חלק מהם באוניברסיטת חיפה . ( לבסוף , בסוציולוגיה גופא אימוץ האוריינטציה האמריקנית בשנות החמישים הביא להתעלמות —שלא לומר פסילה מוחלטת — מהמארכסיזם . אוניברסיטת חיפה אכן היתה המוקד של התהוות המארכסיזם בשיח הסוציולוגי הישראלי בשנות השבעים , אך זאת לא רק משום הריכוז הגבוה של יוצאי קיבוצים בה . גרם לכך צירוף מקרים שהפגיש מספר קבוצות סטודנטים תוססות ורדיקאליות בתקופה של שידוד מערכות בתרבות הפוליטית הישראלית , ובמוסד שלא היה מגובש וערוך דיו בכדי לבלום מבעוד מועד את התסיסה האינטלקטואלית שרחשה בתוכו . בנוסף ליוצאי קיבוצים מאוכזבי תנועת העבודה פעלו בקמפוס החיפאי בראשית שנות השבעים גרעין של סטודנטים מארצות אמריקה הלטינית ומארצות אחרות , סטודנטים יוצאי מרוקו , סטודנטים ערבים , וסטודנטיות פמיניסטיות . היתה זו קרקע נוחה לקליטת רוח השמאל

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help