sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

מקביל ( אקוויוואלנטי ) הקבוצות הניבדלות והמגורות למחצה הינן בעלות זיקה שווה למסגרת . בשילוב מבדיל ( דיפרנציאלי ) לכל קבוצה מעמד שונה במסגרת העל . בשילוב מכליל ( אוניברסאלי ) מבוטל המעמד של תת היחידות וכלל היחידים מקושרים באופן בלתי אמצעי למסגרת העל ( כלומר המסגרת הפוליטית —המדינה —מכירה משפטית באזרחים שווים ואינה מכירה בקבוצות השתייכות . ( בחברה הישראלית שורר שילוב מבדיל עליו מנצחת הקבוצה האשכנזית החילונית ( שביטויה הפוליטי הוא תנועת העבודה . ( המזרחים נתפסים כקבוצת רוב שיש להטמיעה במיעוט והם משולבים באמצעות פטרנאליזם וקואופטציה . הדתיים נתפסים כמיעוט ניבדל אבל שווה . ואילו הערבים אזרחי ישראל נתפסים כזרים ועל כן הם אינם משולבים אך נשלטים . דין זה חל ביתר שאת על הפלסטינים בשטחים הכבושים . אף כי בעיות השילוב קיימות גם בתוך החברה היהודית הישראלית פנימה , הן חמורות במיוחד ביחס החברה הזו אל הערבים הישראלים ( ר' סמוחה , ; 1980 , 1976 . ( Smooha and Hanf , 1992 ; Smooha , 1989 / 1992 קבוצת רוב יכולה לקיים עם קבוצת מיעוט יחסי הטמעה " ) כור היתוך ( " או יחסים פדראטיביים ( המבוססים על רמות שונות של אוטונומיה קבוצתית במסגרת משותפת מוסכמת בין נציגי הקבוצות . ( יש כמובן גם סוג נוסף של יחסים , ובו נוהגת ישראל כלפי המיעוט הערבי — דרך השליטה הכוחנית . ההפרדה התרבותית נשמרת ( אין הם מוזמנים להיות חלק מן האומה ) אך ללא הכרה ביישות פוליטית נפרדת שיש להגיע עימה להבנה . בניגוד לאמצעים התרבותיים והפוליטיים של אופני השילוב האחרים , השליטה מתבצעת באמצעות תלות כלכלית ובאמצעי אכיפה אדמיניסטראטיביים . יחד עם זאת סבור סמוחה כי משנות השבעים ואילך חלה שחיקה במדיניות השליטה האמורה ( חרף ניסיון הליכוד להדקה ) וכי המעמד האזרחי הפורמאלי של הערבים הישראלים , והשלמה מסויימת של שני הצדדים עם המציאות של הדו קיום , הניבו אצל היהודים ואצל הערבים הכרה באפשרות של שילוב המבוסס על רמה גבוהה יותר של הבנה . חידוד הזהות הלאומית הפלסטינית של הערבים בישראל לאחר 1967 ובתקופת האינתיפאדה לא הביא , להערכתו , להחרפת שלילתם את ישראל —בלשונו , ל"רדיקאליזציה" שלהם , אלא דווקא לדרישה גוברת להשתלבות שוויונית בה , זאת תוך תמיכתם המקבילה בהקמת מדינה פלסטינית בשטחים — בלשונו , ל"פוליטיזציה" שלהם . מהדיון שלעיל ברור כי בנוסף למימד האנאליטי יש למסגרת הפלוראליסטית שמציע סמוחה אף מימד נורמאטיבי מובהק . אין היא רק מתארת מציאות אלא אף מבקרת אותה ובסופו של דבר אף מציעה תוכנית לשינויה . בעבודותיו המאוחרות מקבלת הביקורת של סמוחה צביון חד ונוקב עד כדי כך שהוא מצביע במפורש על האידיאולוגיה הציונית במכשלה על דרכה של חברה דמוקראטית , פלוראליסטית והומאניסטית . הוא רואה בדמוקרטיה הישראלית "דמוקרטיה אתנית , " כזו המבוססת על שליטה בפועל של קבוצה אחת , למרות קיומן של זכויות אזרח אוניברסליות , וקורא לביטול השאיפה הציונית הממלכתית להומוגניזציה תרבותית , ולהשחתת הפוליטיקה הישראלית על "פלוראליזם דמוקרטי" —ההכרה בקיומן של קבוצות ותרבויות שונות כמרכיבים קבועים , לגיטימיים ושווי ערך ומעמד בחברה . משמעות אפשרית אחת של הדבר מנקודת הראות של המיעוט הערבי בישראל נבחנת על ידי עזמי בשארה , הוגה דעות ערבי פלסטיני ישראלי , המחלק את זמנו בין מוסד ואן ליר בירושלים לבין אוניברסיטת ביר זית . בשארה בוחן את הפרובלמטיקה של מושג

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help