sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

מעשיים לבעיות ממשיות , אלא משום שהציעה פיצוי סימלי —בלשונה שלה , "זקיפות קומה" — לשתי קבוצות שכבודן נירמס תחת שלטון העבודה . הקבוצה האחת היא יוצאי המחתרות הימניות של תקופת טרום המדינה , אשר היוו את הגרעין של מפלגת חרות ; הקבוצה השנייה היא של הדור השני של המזרחים , אשר סיפקו לליכוד את ההמון השואג והבוחר . שתיהן ניגרפו במליצות לאומיות אשר סיפקו תחליף ליוקרתן הפגועה . ביקורת האליטות של שפירא אינה שמאלית ואף אינה ימנית . זוהי ביקורת מן המרכז הליברלי . מכאן יתרונותיה אך גם מגבלותיה . מבחינה אנאליטית זוהי גישה אינסטרומנטאלית חד מימדית הרואה בפוליטיקה רק את מאבק הכוח , ומבחינה נורמאטיבית זוהי גישה צינית אשר שוללת מראש כל אפשרות של שינוי חברתי . התמקדות גישה זו בכוחניות , ועוד יותר מכך בכוחניות אירגונית , מונעת ממנה לזהות גורמים אחרים , בין אם תרבותיים , כלכליים , או לאומיים , אף כי גורמים כאלה נדונים בה בצורה מובלעת . במילים אחרות , מגמת האליטיזם בסוציולוגיה עוסקת רק במכשירי הפוליטיקה והיא עיוורת למטרות הפוליטיקה ולתוצאותיה . הפוליטיקה מצטיירת כזירת כוח חסרת עיגון כלכלי וחברתי או השלכות כלכליות וחברתיות . בעוד האנטי תיזה התל אביבית מנפצת את המיתוסים של התיזה הירושלמית , סובלת אף היא , כמותה , מחוסר דיאלקטיות . פלוראליזם בראשית שנות השבעים חל מהפך דמוגראפי בישראל —האוכלוסיה היהודית ממוצא מזרחי היתה לקבוצת הרוב באוכלוסיה . כשם שגישת האליטה הנדונה לעיל מייצגת את האופוזיציה של המעמד הבינוני והפרופסיונאלי לתנועת העבודה ( אופוזיציה שהיא לפחות במידה מסויימת פנימית , בהיות תנועה זו יותר ויותר נציגתו של מעמד זה עצמו , ( כך גישת הפלוראליזם מייצגת את האופוזיציה של הקבוצות המקופחות והנידכאות בחברה הישראלית , בעיקר המזרחים והערבים . המגבש המרכזי של גישה זו הוא הסוציולוג סמי סמוחה מאוניברסיטת חיפה . אוניברסיטה זו , כפי שנשוב ונראה בהמשך , שימשה כבית יוצר ביקורתי . סמוחה הוא בן למשפחה שהיגרה מעיראק לישראל בראשית שנות החמישים , והינו הסוציולוג הבכיר הראשון בישראל ממוצא מזרחי . כפי שהגדיר זאת הסופר סמי מיכאל , סמוחה הוא מאנשי המדע הראשונים בישראל שגדלו במעברה ( מיכאל , . ( 1984 על פריצת הדרך שעבר השיח הסוציולוגי בעשור שבין פרסום החברה הישראלית של אייזנשטאדט מ 1967 לבין סיפרו הראשון של סמוחה מ 1978 מעידה כותרת סיפרו של האחרון ישראל : פלוראליזם וקונפליקט . ( Smooha , 1978 ) אלה הן שתי תימות מרכזיות שנעדרו מן השיח המערכתי בסוציולוגיה . מעתה תעסוק הסוציולוגיה בישראל לא ב"מערכת" הכללית והסתמית , כי אם בקבוצות השונות שבחברה ( ר' גם סמוחה , . ( 1993 , 1984 סמוחה למד באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס בתקופת השיא של השמאל החדש . בכך הוא שותף לסוציולוגים בולטים אחרים של שנות השבעים והשמונים אשר חוו בשנות לימודיהם בארצות המערב את הרדיקאליזם האינטלקטואלי של שלהי שנות השישים . סמוחה בחר לפרש את החברה הישראלית במסגרת גישה שניתגבשה בתקופה זו תחת השם "פלוראליזם , " ואשר עיקר עניינה היה בחברות פוסט קולוניאליות , המורכבות באופן הטרוגני מיחידות אתנו תרבותיות שונות המקיימות קורת גג מדינתית אחת . ( Kuper and Smith , 1969 ) שאלת המוצא של גישה זו היא מהו אופן השילוב של תת היחידות ( הקבוצות ) השונות במסגרת העל . שלושה דפוסים עיקריים הובחנו . בשילוב

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help