sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

את מבנה השיח של הסוציולוגיה הישראלית ואת תהפוכותיה ניתן להנהיר , כאמור , במסגרת הגישה הפוסט קונית המוצעת לעיל . השיח הסוציולוגי עבר שלושה שלבים פוסט קוניים , ושלבים אלה תואמים את גילגולי החברה הישראלית הן מצד עיתוייהם , הן מצד מבניהם , והן מצד תכניהם . השלב הראשון בתולדות השיח הסוציולוגי כבר תואר לעיל ( כולל ספיחיו המאוחרים . ( זהו שלב ההיווצרות והדומינאנטיות של הסוציולוגיה הממסדית המערכתית . שלב זה החל עם כינון המדינה מחד והדיסציפלינה מאידך ב , 1948 / 9 ומבטאו המרכזי הוא כאמור ש . נ . אייזנשטאדט . אף כי שקיעת תנועת העבודה החלה עם שיא הצלחתה הצבאית מדינית במלחמת , 1967 המשבר השלטוני שלה התגלע במלוא חריפותו רק לאחר מלחמת . 1973 במקביל החל השלב השבי בתולדות השיח הסוציולוגי הישראלי . ה"שיטה" הביורוקראטית וה"מחדל" הביטחוני נעשו מטרה לביקורת חסרת תקדים בהיקפה ובחריפותה על הממסד , אשר הצטרפה לאי שביעות רצון שורשית יותר , בעיקר מצד שתי שכבות חברתיות —מצד אחד מעמד השרד האשכנזי ומצד שני מעמד העובדים המזרחי . לכאורה צריך היה להיות בין קבוצות אלה ניגוד אינטרסים , אך הן התאחדו לשעה כנגד אוייב משותף —תנועת העבודה . בתקופה זו החל המשבר אשר הסתיים לבסוף ב"מהפך" של , 1977 אובדן השלטון לטובת הימין בפעם הראשונה בהיסטוריה הישראלית . גורם נוסף שתרם למהפך הוא כמובן המעבר של התנועה הדתית לאומית בשנות השבעים מן השוליים הקואליציוניים אל מרכז זירת ההתנחלות וכיבוש הארץ , זירה שבעבר היתה נחלתה הבלעדית כמעט של תנועת העבודה . אין פלא לפיכך כי התקופה שבין ראשית שנות השבעים לאחריתם היא התקופה שבה היתה נתונה אף הסוציולוגיה הממסדית לביקורת גואה וכי בתקופת מעבר זו נוצרו מספר גישות חלופיות מרכזיות . בשנות השמונים , עם שוך המשבר ומה שנראה בהתבססות המשטר החדש , נמצאה הסוציולוגיה הממסדית במגננה , והגישות הביקורתיות , כולל אלה שנתווספו בשנות השמונים עצמן , כבר קבעו מבנה שיח חדש . זהו השלב השלישי בתולדות השיח הסוציולוגי הישראלי , אשר בו אף אם הגישה הממסדית עדיין רבת השפעה , הרי שהגישות הביקורתיות כבר כלולות בסדר היום של הדיון הסוציולוגי ובמידה מסויימת אף מובילות אותו . שלב זה מתאפיין ברב קיום של גישות שונות ומנוגדות , שמתקיימת ביניהן מחלוקת אך גם הזנה הדדית . יש להתעכב על שלושה היבטים של הזיקה בין המהפך הפוליטי לבין המהפך בשיח הסוציולוגי . ראשית , היפתחות השיח הסוציולוגי היא , בין השאר , תולדה עקיפה של עליית הימין בישראל . מהפך זה טישטש את הזיהוי שרווח עד אז בין חברה , תנועה ומדינה . בכך , שלא בכוונתו , תרם "המחנה הלאומי" הבלתי דמוקרטי במהותו , לדמוקרטיזציה של השיח התרבותי , האידאי , והאקדמי בכללו . שנית , השיח הסוציולוגי אינו משקף באופן פשוט מעבר מהגמוניה שמאלית לימנית . המעבר בשיח הסוציולוגי הוא מעבר מהזדהות עם השלטון לעמדה אוטונומית יותר . שינוי זה משקף , כאמור , לא החלפת מוקד הזדהות אחד במשנהו אלא שבר כללי בהזדהות , דהיינו , את התהוותה של תרבות פוליטית משוסעת . שלישית , בניגוד למשב הרוח הפוליטי ברחוב הישראלי , מיקומן האידיאולוגי של רוב המגמות הקיימות בסוציולוגיה הישראלית כיום הינו "שמאלה מן המרכז " . עובדה זו יש להסביר על רקע הזדהותה של האינטליגנציה הישראלית עם מה שניתן לכנות באופן כוללני ( ועם מידת האירוניה הנדרשת ) "ערכי תנועת העבודה " .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help