sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

כסות מדעית כביכול לאידיאולוגיה של הקפיטליזם המונופולי האמריקני , ובאמצעות הדימויים ההתפתחותיים היא הצדיקה את התפשטות השליטה האמריקנית , המודרנית כביכול , בחברות העולם השלישי , המסורתיות כביכול ( לסקירה והפניות ר' אייזנשטאדט וקורלרו , , 1982 במיוחד פרק 8 ואילך , וכן ההפניות בהערה 2 למטה . ( אך גם השינויים המוסדיים במערכת ההשכלה הגבוהה וגם השינויים באוריינטציה הסוציולוגית לא יכולים היו , כשלעצמם , להביא למה שהתרחש בשיח הסוציולוגי בשנות השבעים — משבר בגישה הדומינאנטית והיווצרותן של מספר גישות ביקורתיות הפועלות זו בצד זו . יותר מכל , נבעו משבר זה ותוצאותיו מן השינויים החברתיים והפוליטיים שעברה ישראל בתקופה הנדונה . את ההלימה שבין מבנה השיח הסוציולוגי ושינויו לבין ההקשר החברתי והפוליטי בו הוא שרוי ניתן להנהיר באמצעות גישה "פוסט קונית , " היינו גישה המבוססת על מושגי הפרדיגמה והמהפכה המדעית של תומס קון , אך תוך שינוי משמעותי שלהם ( קון , . ( 1977 תרומתו החשובה של קון היא , כידוע , בהפרכה המשכנעת של תדמית המדע בפילוסופיה הפוזיטיביסטית ובהצגה של המדע כפרקטיקה היסטורית תלויית הקשר . באופן פשטני אפשר לומר כי קון הראה שהפעילות המדעית ה"נורמאלית , " כלשונו , זו המבוססת על אימות או הפרכה ניסויים , אינה מושתתת על חקירה בלתי אמצעית ( כפי שמדמה תפיסת המדע הנאיבית הבייקונית קרטזיאנית , ( אלא על "פרדיגמה , " היינו מסגרת על המגדירה את הנחותיה , מושגיה , מושאיה , שאלותיה ושיטותיה של החקירה המדעית . המדע אינו מתפתח לפיכך תוך צבירה של ידע מאומת וניפוי שגיאות על בסיס תצפית וניסוי , אלא הוא משתנה תוך משברים ומעברים חדים , "מהפכות , " מפרדיגמה אחת לפרדיגמה אחרת . קון פילס דרך לתפיסה רלאטיביסטית ופרספקטיביסטית של מדע , כזו המכירה בחשיבות הפאראמטרים הטרום מחקריים עבור המחקר עצמו . יחד עם זאת , מתוך רצון לדבוק לפחות במידה מסויימת של רציונאליות ושל ריאליזם אפיסטמולוגי , הוא לא היה מוכן להמשיך לצעוד בדרך שסלל ולגלות מה צפון בה . לפחות מנקודת הראות של מדעי החברה 6 והרוח נדרשים לפיכך מספר שינויים בגישתו . השינוי הראשון הנדרש הוא ההכרה בתפקידם של גורמים חוץ מדעיים , גורמים חברתיים ותרבותיים כלליים , בגרימת שינויים בגישה המדעית . מבחינת קון , משברים מדעיים הם תולדה של אי התאמות אמפיריות מצטברות . אך ברור כי במקרה שלנו שינויי גישה נובעים בראש וראשונה משינויים חברתיים ותרבותיים כלליים אשר מקרינים על התחום המדעי . רק בעיקבות זאת נחשפות גם בעיות אמפיריות שהבסיס להן קיים מכבר . השינוי השני הנדרש נוגע למצב הנורמאלי של פעילות מדעית . אליבא דקון זהו מצב של שליטת פרדיגמה אחת בתחומה . אך מדעי —החברה והרוח שרויים במצב מתמשך של אי נורמאליות , של מחלוקת וויכוח בין חלופות פרדיגמטיות שונות . אי נורמאליות זו היא כנראה המצב הכרוני , לטוב או לרע , של תחומים אלה . השינוי השלישי נוגע לטענתו של קון על החלות המוחלטת של הפרדיגמה בתחומה ועל אי האפשרות של הידברות בין פרדיגמטית . ( incommensurability ) אך במדעי החברה והרוח הפרדיגמות אינן טוטאליות ויש ביניהן , או יכולה להתקיים ביניהן , הידברות או הבנה . הגישה הפוסט קונית המוצעת כאן כוללת , אם כן , פרדיגמות "חלשות" אשר מתקיימות זו בצד זו , בעימות ובהידברות , ואשר מעמדן היחסי ניקבע במידה מרובה על ידי גורמים 7 חוץ מדעיים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help