sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ושלמה דשן , קיבלו את המערכתיות כמסגרת הדיון ברמה המאקרו חברתית אך ביקרו אותה על העדר רגישות ברמה המיקרו חברתית . ברמת המיקרו , כך גרסו , קיימים קונפליקטים רבים המבטאים את קשייהם של אנשים בשר ודם בתהליך הקליטה . ברם קונפליקטים אלה לא נתפסו אצלם כסימני היכר של ניגוד חברתי מהותי , אלא אדרבא , כספיחים מוגבלים ומתוחמים של תהליך קליטה אשר בעיקרו של דבר הוא מוצלח , או אף במנגנוני אינטגראציה " ) שסתום לחץ , " "בית ספר לדמוקרטיה" וכיו"ב ) ( דשן , ; 1986 דשן ושוקד , ;/ 984 שוקד , ; 1967 שוקד ודשן , . ( 1977 דוגמה שנייה היא מתחום הסוציולוגיה הכללית . עבודתם של דן הורוביץ ושל משה ליסק קיבלה אף היא את מסגרת העל המערכתית אך הוסיפה לה ניתוח ברמה נוספת , במקרה זה רמת מרכזי המשנה . מצב הסדר וההסכמה החברתית , שעבור האסכולה המערכתית המקורית היה בגדר הנחת מוצא , הוצג , מן הפרספקטיבה המערכתית המתוקנת , כתולדה של משא ומתן בין מרכז מרכזי לבין מרכזי משנה המאזנים זה את זה . הפריפריה כבר לא הוגדרה בגרורה פאסיבית של המרכז ( ה"חברה" מול ה"חלוץ ( " אלא כבת ברית של המרכז . רוויזיה זו הוצגה בסיפרם של המחברים מיישוב למדינה : יהודי ארץ ישראל בתקופת המנדט כקהילה פוליטית שפורסם ב . 1977 לא יכול היה להיות מועד אירוני יותר להוצאת שיר הלל כזה לתנועת העבודה , שכן עוד טרם יבש עליו הדפוס הוא הפך לקינה על מפלתה ( ר' גם הורוביץ , 1983 ו . ( 1985 התקופה השלישית בתולדות האסכולה המערכתית—שניתן לכנותה תקופת " הפונקציונליזם המבוקר" , nVnn — ( revisited functionalism ) כאמור , לאחר הנפילה ב . 1977 שלב זה מאופיין בתהייה על הכשלון — שמנקודת הראות המערכתית היה בלתי צפוי , או אם היה צפוי בתחושה הרי היה בלתי מובן . תהייה זו הביאה לעתים להתכחשות לנקודת המוצא הראשונית ולחיפוש דרך חדשה . כזה הוא המקרה של החברה הישראלית בתמורותיה , סיפרו של מייסד האסכולה עצמו , ש . נ . אייזנשטאדט , שראה אור בעברית ב . 1989 "אייזנשטאדט המבוגר" מבקר כיום את "אייזנשטאדט הצעיר" אך לא מבלי לחזור על הדפוס הממסדי של צעירותו . גם בגילגול החדש הוא מבטא את רוח התקופה ולא ביקורת עליה . בשנות השמונים המיר אייזנשטאדט אח הפרספקטיבה המערכתית פונקציונליסטית בפרספקטיבה ציוויליזציונית . זהו ניתוח של תרבויות המתמקד בגרעין הערכי שלהן . ישראל מצטיירת כאן כגילום של הציוויליזציה היהודית ; באופן ספציפי יותר , הניגודים שבה אמורים לבטא את המתח הציוויליזציוני , המיוחס ליהדות , שבין אוניברסאליזם לפרטיקולאריזם . רוצה לומר : תנועת העבודה ביטאה את האוניברסאליזם היהודי ואילו הליכוד מייצג את הפרטיקולאריזם היהודי . התמורה שחלה בחברה הישראלית היא המעבר מן העיקרון הראשון לשני . בעוד שמן הפרספקטיבה הקודמת של המחבר הומשגה החברה הישראלית כמערכת התפתחותית , הרי עתה כאילו מוחזרת חברה זו לחיק היהדות ונראית כגילום של תרבות היסטורית מסויימת . במילים אחרות , ההזדהות הקודמת של הסוציולוג עם הישראליות הממלכתית הוחלפה עתה בהזדהות עם רוח היהדות—תקופה תקופה וה"צייטגייסט" שלה . ביטוי מעניין אחר לתיסמונת הנפילה מצוי בעבודתם המשותפת האחרונה של הורוביץ וליסק , מצוקות באוטופיה : ישראל —חברה בעומס יתר , מ . 1990 בבהירות ובשיטתיות האופיינית להם מתארים המחברים את ישראל כמערכת הנוטה להתמוטט בשל עומס יתר של תביעות מצד מערכות המשנה . אך למרות האנציקלופדיות המרשימה של העבודה ותרומתה בסקירה סוציו היסטורית מקיפה של הנושא , הערך המוסף הפרשני שלה אינו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help