sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הללו בצירופם / הדימוי המערכתי והדימוי ההתפתחותי , מתייחסים אל החברה כאל "טבע שני , " מעין ישות אורגנית בעלת אינטרס מובן מאליו ( שימור והמשכיות ) ומבנה תיפקודי . חסרה בתמונת חברה זו התייחסות לניגודי אינטרסים , למאבקים כוחניים או להכרעות ערכיות . יש בה התפתחות טבעית ותיפקוד תקין , התואם את הצרכים הכלליים של המערכת כפי שהם מבוטאים על ידי ראשיה . המזיגה הסוציולוגית הממלכתית מערכתית נוצקה על ידי שמואל נוח אייזנשטאדט , תלמידו של בובר ואחר כך יורשו כראש החוג לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית והיא הונחלה לסוציולוגיה הישראלית על ידו ועל ידי תלמידיו . תקופת הכשרה קצרה שבילה אייזנשטאדט ב 1948 / 9 בלונדון סקול אוף אקונומיקס הביאה אותו במגע עם הסוציולוג הוובריאני פארסוניאני אדוארד שילס ( E . Shils ) ובאמצעותו עם הסוציולוגיה האמריקנית . בתוך זמן קצר למדי הפך אייזנשטדאט עצמו לאחד מדבריה הראשיים של האסכולה המערכתית בעולם . סיפרו החברה הישראלית ( 1967 ) זכה לבירכתו של פארסונס . ספר זה מסכם את מה שניתן לכנות פרוגרמת ירושלים בסוציולוגיה הישראלית ( פרוגרמה שעובדה בכתבים רבים קודמים של אייזנשטאדט , כגון , 1948 ו . ( 1958 אולי אין זה אלא מקרה אך מכל מקום מקרה סמלי כי הספר יצא לאור בשנה שבה הסתיימה תקופת המדינה "הקטנה" והסתמנה ראשית הקץ של ההגמוניה של תנועת העבודה . שלושה היבטים פרשניים של החברה הישראלית חשובים לענייננו . האחד הוא תחימת גבולות יחידת הניתוח "החברה הישראלית , " השני הוא ניתוח התהליך ההיסטורי של היווצרות אותה חברה ישראלית , והשלישי הוא הניתוח של קליטת העלייה בישראל . ככלל , ספר זה מציג מעין תמונת מראה סוציולוגית של גירסת תנועת העבודה על תהליך בנייתה של החברה הישראלית . זהו בעצם מחקר על תנועת העבודה מנקודת ראותה שלה עצמה . הנחת המוצא הסמויה של הספר היא כי "החברה הישראלית" הינה שם נרדף לחברה היהודית בארץ ישראל . גישה זו מאפשרת להגדיר מראש את החברה הלא יהודית בארץ ישראל המנדטורית כגורם "חיצוני , " ובעצם גורם שאפשר להתעלם ממנו . לחליפין היא מאפשרת לעסוק בערבים בישראל כ"מיעוט , " כגורם שאפשר להקצות לו פרק נפרד תחת כותרת זו . הספר אכן עושה את שני הדברים . מחד הוא מתעלם מן הקונפליקט היהודי ערבי שעיצב את החברה הישראלית , ומאידך הוא דן באופן אנמי למדי בבעיות של הערבים בישראל , ולא בבעיה של יהדותה של ישראל . זו — היהדות — הרי מגדירה את ישראל מלכתחילה ולכן אינה נתפסת כפרובלמטית . הספר מניח את מה שדורש חקירה —כיצד נוצרה "החברה הישראלית , " ראשית , מתוך ההיסטוריה היהודית , ושנית , בתוך סביבה ערבית , ומה היו ההשלכות של תהליך היווצרות חברה בנסיבות כאלה . בשלב מאוחר יותר , כפי שנראה , תאפשר תחימה זו של "החברה הישראלית" כ"חברה יהודית" להרחיק את מושא המחקר עוד יותר מהקשריו הקונקרטיים ולמקמו לצורך ניתוח ב"ציוויליזציה היהודית . " הקטיגוריות האנאליטיות העיקריות של הספר הן וריאציות סוציולוגיות על נושאים אידיאולוגיים ציוניים כלליים , כגון האבחנה בין "מהגר" ל"עולה , " ועל נושאים ציוניים סוציאליסטיים כגון האבחנה בין כלל ה"עולים" לבין ה"חלוצים , " הם מייסדי ומנהיגי תנועת העבודה ( לביקורת על קטיגוריזציה זו ר' קלנר , - (! 978 מפעלם של האחרונים מבואר כ"מיסוד האידיאולוגיה " , היינו בניית חברה על מסד של ערכים . במהלך ההתפתחות הטבעית , ה"צמיחה" של החברה , מועבר מן הסתם הדגש מן האידיאולוגיה אל המיסוד .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help