sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לאומי . הפילוסוף מרטין בובר , ( 1878-1965 ) עמיתו של רופין באירגון ברית שלום , כיהן באוניברסיטה העברית מ 1938 כפרופסור לסוציולוגיה של התרבות . אם כי בובר נחשב כאופוזיציונר לממסד היישובי , אף הוא היה תומך נלהב בהתיישבות הקומונאלית , אליה התייחס כאל אוטופיה מתגשמת . כבר בתקופת היישוב פעלה , אם כן , הסוציולוגיה הישראלית בזיקה לממסד הישראלי המתעצב , וכבר אז התייצבה במשבצת הפוליטית האופיינית לה כל כך —מעט שמאלה מן המרכז ( ר' רופין , 1934 ו ; 1944 / 47 בובר , . ( 1947 כדיסציפלינה בפני עצמה נוסדה הסוציולוגיה הישראלית כאשר נפתחה המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ב . 1948 / 9 בובר כיהן בראשה זמן קצר בלבד ופרש ב . 1950 הלידה המשותפת של המדינה ושל הסוציולוגיה נתנה את אותותיה בדמותה של האחרונה . הסוציולוגיה עוצבה מראשיתה כמכשיר מדינתי , מכשיר שתפקידו לייעץ ולסייע לקובעי המדיניות . המושלים קראו את המומחים לדגל והללו התייצבו . שלוש סיבות היו להתייצבות בלתי מסוייגת זו . סיבה אחת היתה האינטרסים הקבוצתיים של הסוציולוגים . תמורת התגייסותם למאמץ המדינתי המירה המדינה את היחס המזלזל של תנועת העבודה למגדל השן ביוקרה ובתמיכה תקציבית . סיבה שנייה היתה מקצועית . תחת שרביטו של רופין היתה האוריינטציה של הסוציולוגיה אתנו דרוויניסטית , ותחת זה של בובר רומנטית הומניסטית . בשנות החמישים , לעומת זאת , היא החלה לסגל לעצמה תדמית של מדע אמפירי אנליטי , ותוך כך אף העתיקה את דגמי ההתייחסות שלה ממרכז אירופה לארצות הברית . כמדע היא שאפה להתבסס על נתונים ולהיות יישומית , שתי שאיפות שלסיפוקן היתה המדינה יכולה לסייע ביד נדיבה . אך בעיקרו של דבר התייצבו הסוציולוגים לשירות המדינה משום הזדהותם האידיאולוגית , ואף קירבתם החברתית והרגשית , למדינה החדשה ולהנהגתה , שנתפסו ואף הציגו עצמם , כמממשי חלום הדורות של העם היהודי . אופוריה זו , מובנת כשלעצמה , היתה למכשלה על דרך ההתפתחות של סוציולוגיה ביקורתית בישראל ( על האינטלקטואלים והמדינה ר' קרן , ; 1989 ר' גם הר אבן , . ( 1987 הסוציולוגיה שהתפתחה באוניברסיטה העברית בראשית שנות החמישים היתה רוויה באידיאולוגיה השלטת של מקומה וזמנה : הציונות בנוסח הממלכתי . הממלכתיות היא , כידוע , הגישה הבן גוריונית אשר ראתה במרינה את מוקד הסמכות המוסדית וההשראה המוסרית של הקהילה והאומה , ואשר הכפיפה את תנועת העבודה ואת התנועה הציונית למסגרת התיפקודית והרעיונית שהמדינה עצמה היא מוקדה . מבחינת האוריינטציה שלה עוצבה הסוציולוגיה הממסדית על ירי הציונות הממלכתית של שנות החמישים . כמסגרת תיאורטית היא אימצה את הפרדיגמה הפונקציונאל סטרוקטוראליסטית האמריקנית , או המערכתית , מבית היוצר של טלקוט פארסונס . ( Parsons , 1951 ) מסגרת זו הלמה את האוריינטציה הממלכתית משום שהיא מדמה את החברה ל"מערכת" בעלת לכידות תרבותית אידיאולוגית ובעלת חלוקה מבנית תיפקודית , מערכת שתפקידה הוא שימור הקיום העצמי בתוך הסביבה החיצונית לה . השלטון הפוליטי ניראה מפריזמה זו כהנהלה הממונה על התוויית יעדי האירגון , גיוס המשאבים וביצוע המטלות ( ולא , למשל , כגוף אינטרסנטי המעצב את החברה על פי צרכיו השלטוניים , או על פי האינטרסים או התפיסות של חבריו . ( גישה זו הלמה אף את תהליך הממלכתיות שעבר על תנועת העבודה עצמה , משום שהיא מדמה את השינוי החברתי לתהליך של התפתחות מגרעין קטן , פשוט ומלוכד לחברה גדולה , מבודלת ומורכבת . שני הדימויים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help