sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

השקפה זו על הסוציולוגיה , דהיינו ראייתה ככרוכה באינטרסים ובערכים חברתיים כלליים , הינה עצמה יסוד מוסד של הסוציולוגיה הביקורתית . הסוציולוגיה הממסדית והסוציולוגיה הביקורתית נבדלות זו מזו , אם כן , גם ביחסן אל ה"פנים , " אל הסוציולוגיה עצמה . זו רואה את הסוציולוגיה כמקצוע מדעי "נייטרלי , " שתפקידו לספק הסברים וחיזויים , וזו רואה אותה כפעילות חברתית "מעורבת" או "מחוייבת , " שתכליתה העמקת ההבנה העצמית של החברה . הסוציולוגיה הממסדית היא לפיכך ממסדית במובלע , בעוד הסוציולוגיה הביקורתית היא ביקורתית במופגן . הראשונה נושאת גבוהה את שם המדע האובייקטיבי וחסר הפניות , אך למעשה היא נושאת כליו של סדר חברתי סמכותי ובלתי שוויוני . השנייה , לעומת זאת , מצהירה בגלוי על מחוייבותה לערכים מסויימים : ערכי החירות והשוויון האנושי . ההבדל ביניהן אינו זה שבין מדע לאידיאולוגיה , כפי הסברה הרווחת , ואף לא זה שבין אמפיריה לתיאוריה , כי אם רק זה שבין העדר מודעות עצמית 2 לבין קיומה של מודעות כזו . את ההבדלים בין הגישה הממסדית לבין הגישה הביקורתית תיאר שלמה סבירסקי באופן ציורי תוך איפיון של שתי קבוצות באוכלוסיית סטודנטים ישראלים שראיין כ"מנהלים" וכ"מבקרים , " בהתאם : ה"מבקרים" רואים את החברה הישראלית בת ימינו כמכלול . הדבר מתאפשר להם בהיותם בלתי מרוצים מן הקיים . הם טיפסו אל פיסגת החזון הציוני ומשם הם משקיפים אל המציאות העכשווית . ממרומי הפיסגה הזו הם גם יכולים לצפות אל עבר אופקים חברתיים חדשים . ה"מנהלים" לעומת זאת חסרים נקודת תצפית כזאת : הם מקבלים את הקיים כפי שהוא ואינם חותרים לשינוי ; על כן הם גם לא ניזקקים לפיסגה כלשהי שתאפשר להם לבחון את החברה הקיימת בשלמותה או להשקיף אל עבר אופקים אחרים . המציאות החברתית מצטיירת להם לא כמכלול , לא כתמונת נוף פנורמית , אלא כסידרה של עצמים שבהם הם ניתקלים תוך כדי הליכה במישור חייהם האישיים או פעילותם הציבורית . הם אינם רואים מבנה חברתי כולל אלא מגוון של קבוצות , אירגונים ומוסדות . הם אינם רואים כיוון התפתחות כללי אלא סידרה של בעיות מוגבלות ומתוחמות שיש להתמודד איתן במידה שהן צצות . הם גם רואים את תהליך השינוי החברתי לא כניסיון של קבוצות או תנועות רחבות לשנות את תבנית הנוף החברתי , אלא כתהליך של ''טיפולי' של החברה בבעיות שונות שבהן היא ניתקלת . ( ש . סבירסקי , ( 64 : 1982 בהמשך ניטען כי יש פיסגה גבוהה יותר מפיסגת החזון הציוני שממנה ניתן להשקיף אל המציאות העכשווית . פיסגה זו איננה מקום קבוע אלא נקודת מוצא עקרונית הנזקקת לעיבוד ולעידכון מתמידים . אך תחילה נדון כבסיס המוסדי , ההקשר האידיאולוגי , ההנחות התיאורטיות וגוף הטיעונים של הסוציולוגיה הממסדית בישראל . הסוציולוגיה הממסדית : ממלכתיות ומערכתיות ראשון הסוציולוגים בישראל היה ארתור רופין ( 1876-1943 ) אשר כיהן באוניברסיטה העברית , מייסודה ב , 1925 כפרופסור לסוציולוגיה של היהודים . רופין מוכר יותר כראש המשרד הארץ ישראלי של ההסתדרות הציונית וכמי שתרם תרומה מכרעת לתהליך ההתיישבות הציונית בארץ , ובאופן מיוחד למזיגה שבין התיישבות קומונאלית והון

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help