sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > גוי של שבת > מבוא

Page:13

מצד הנתונים הכלכליים , כגון בדיני רבית , הרחקה מעבודה זרה וכדומה , ההכרעות נפלו אגב לחץ המציאות , עד שנוצרה מעין נוסחה כוללת , הקובעת שלא הסמוכין שבמקורות "ואף לא הראיות מהתלמוד הכריעו , " כי אם "תנאי המציאות הם שכפו ( על החכמים ) את הדיוקים והחילוקים" שביסוד הוראותיהם . והנה , אין לך תחום בו נתקל קיום המסורת ההלכית בקשיים כתחום זה של העסקת גוי כשירותו של יהודי , לחץ המציאות הכלכלית מורגש בעליל כמעט בכל אחת מן השאלות והתשובות העוסקות בבעיה זו . כאמור , קיימים מתח ופער בין מה שבעלי הלכה מוסמכים העלו כמחויב על פי הדין ובין מה שהיה רווח בציבור ואף זכה לעתים בגושפנקה הלכית בדיעבד . אך ודאי שלא כל משאלה של בעלי הצרכים נענתה , ולעתים אנו עדים לנסיונות של חכמים לשרש אחרי נוהג שהשתרש מכבר . על כורחנו נשאל אפוא לגבול כוח הלחץ של המציאות , שודאי אינו בלתי מוגבל . יתר על כן ! לא כל החכמים שווים במידותיהם ולא כל הזמנים והעדות שווים בנטיותיהם . יש אם כך מקום לשאול אם ניתן לגלות עקביות כשיטות ההוראה של סקים ובנטיות של מרכזים יהודיים שלמים . אלו הן בעיות , שכותבי תולדות כמים התלבטו בהן הרבה , ושמא יוכל מחקר , שהוא בחינת ^^^^^^^ case study הלכה , לתרום את תרומתו לפתרון הבעיה . מסתבר כי העיון בנושא הנדון חייב להיפתח בסקירת המקורות שבספרות התלמודית , ששימשו לאחר זמן יסוד לפסקי ההלכה של הגאונים , הפוסקים הראשונים והאחרונים . בתחום זה , כבמרבית תחומי ההלכה , אין הספרות התלמודית חד משמעית בהוראותיה . אלמלי כן , לא היה מקום לספקות ולחילוקי דעות של הדורות הבתר תלמודיים . תנודות ותמורות בדינים הנוגעים לעניין חלו גם בתקופת המשנה והתלמוד ; ואם כי אין תקופה זו נכללת בתחום מחקרנו , אין אנו פטורים מלתאר את התפתחות הדברים שחלה בה , תוך הסתמכות על ממצאי חוקרי ההלכה התלמודית . נזדקק לכך על מנת לצייר לעצמנו תמונה ריאלית על התהוות ההלכות שקבעו נוהגי הדורות הבאים והדריכו את חכמיהם בהכרעותיהם . אולם בהבנת שיקולי חכמים אלה עלינו להתעלם מממצאינו ומהשערותינו 5 לשונו של א"א אורבך , בעלי התוספות , מהדורה שנייה . ירושלים תש '' ם . עמ' 1177 וראה שם עמ' . 351 . 92 — 91 ניסוח דומה בדבריו של אברהם גרוסמן , חכמי אשכנז הראשונים , ירושלים תשמ '' א . עמי 126 י "אין לראות בגישתם וו של רגמ"ה ושל חכמי אשכנו , שפעלו אחריו והלכו בדרכו רק תוצאה של עיון בסוגיה התלמודית הדנה בכך . היא נובעת במידה רבה מן המציאות ההיסטורית ומן המגמות שתוארו לעיל . " ב"מגמות" הכוונה לרצון להשיב את המומרים לחיק היהדות . ואומנם , מגמות מעין זו הן לעתים גורם במתן הפסק , ואילו המציאות רק מעמידה את הבעיה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help