sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תובנה אחרת בהקשר זה מציע חוקר הלאומיות אנתוני סמית ולפיה בקהילות מיעוטים ההוגה הלאומי מחפש סינתזה בין מסורת למודרניות . אין הוא זונח את המסורת אלא מבקש לפרשה מחדש כדי שתתאים לרוח הלאומית . מודרניזציה וחילון גם בחקר הלאומיות היהודית היו תפיסות שהניחו כי הלאומיות באה לרשת את הדת , אבל הן היו מקובלות בין ההיסטוריוגרפים והסוציולוגים של הלאומיות היהודית יותר משהיו מקובלות בין הוגיה העיקריים . דיי להזכיר את דבריו הפרוגרמטיים של דב ויעריב : "ציונות פירושה הקמת מקלט בטוח , בית לאומי , מרכז טריטוריאלי , מדינה יהודית וכוי על ידי פעולה שיטתית של בני אדם מבלי לחכות לפעולת כוחות שלמעלה מן הטבע והשכל - היינו שמטרת הציונות היא חילונית , בידי אדם ולא בידי שמים . " הוא ממשיך ואומר כי גם הרבנים שתמכו בציונות והשתמשו לביסוס עמדתם "במאמרי חז"ל , אלה שימשו להם כהיתר - אם אפשר לאמור אפילו כעין אסמכתא - לפתרון של שאלות חילוניות ומציאותיות של ארץ ישראל והגולה שהם חפצו למצוא . " ברוח זו ניסח בן ציון דינור את מאפייניה של הלאומיות היהודית בלשון פואטית : "קדושת החיים במקום קידוש ה " . "' ניסוח חריף לא פחות נקט בשנים האחרונות דוד ויטל בדברי מבוא שהשמיע בכינוס באוניברסיטת תל אביב בנושא ציונות ודת : "הציונות - הן כתנועה והן כתפיסה חברתית - היתה בעיקרה תנועה שמרדה במסורת בכלל ובאורתודוקםיה בפרט . " לשיטתו , הציונות הדתית אמנם מרוקנת את הלאומיות היהודית המודרנית "מעיקר תוכנה המקורי ההיסטורי ' . " טיעון זה הופיע גם במאמר של ברוך קימרלינג : "לאומיות יהודית דתית , או אנשים שהגיעו אליה מתוך השקפה דתית , היו במיעוט מבוטל ושולי בתוך הקולקטיב היהודי דתי , שכן עקרונית הדת לא אפשרה 1 ' דחיקת הקץ' או הגשמת גאולה קולקטיבית ללא הגשמת חזון אחרית הימים ' . " ויינריב , דינור , ויטל וקימרלינג הטילו על ההיסטוריוגרפיה הציונית מודל סובייקטיבי , ( 1994 ) עמי ; 144-134 קימרלינג , דת , לאומיות ודמוקרטיה , עמ' . 131-116 ראו גם ש ' אלמוג , ' יחסי דת ומדינה בראי הלאומיות היהודית , ' בתוך כהונה ומלוכה , עמ' . 301 9 ג ' שמעוני , 'הלאומיות היהודית בלאומיות אתנית , ' בתוך לאומיות ופוליטיקה יהודית , עמ ' , 86-85 . 91 10 ד' ויינריב , 'יסודות הציונות ותולדותיה , ' תרביץ ח , ( 1937 ) עמ ' . 72-71 11 ב"צ דינור , במפנה הדורות , ירושלים תשי"ד , עט' . 9 12 ד' ויטל , 'דברי פתיחה , ' סוגיות בתולדות הציונות והישוב , ב , תל אביב תשמ '' ג , עמ' . 17 , 12 13 קימרלינג , דת , לאומיות ודמוקרטיה , עמ' . 116 התיאור של קימרלינג במאמר אינו עולה בקנה אחד עם הנחת המוצא שלו ולפיה הציונים הדתיים מילאו וממלאים תפקיד מזערי בגיבושה של הלאומיות היהודית . לימים הציע קימרלינג תוכנות חדשות ביחס שבין דת ללאומיות בחברה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help