sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדת לקדש את סמליה " . ראייה היסטורית זו קושרת את הלאומיות למסורת הדתית בקשר גורדי , שיש בו פוטנציה של סכסוך מתמיד בין שני הרכיבים . בניסוחו של אואן צ ' דוויק בדברו על הלאומיות האירופית : "Christianity and nationality stood in tension . On the one hand the national religion helped to make part of national consciousness . On the other hand Christianity proposed to cross the barriers of race and unite men in an order of charity " . בגלל אופייה הכנסייתי והאינטרנציונלי של הנצרות שימשה הדת בתנועות הלאומיות האירופיות כלי בעלייתה של הלאומיות , ולעתים אף הייתה מכשול בדרך לעיצובה של הלאומיות . אולם גם בנצרות לא הייתה תמיד זהות בין הכנסייה השלטת לבין העדה הנוצרית שהייתה הרוב בארץ המסוימת , מצב שיצר מניע להתארגנות לאומית נפרדת כמו באירלנד או בבלקן או במדינות שהוקמו לאחר התפוררות ברית המועצות . במדינות אחרות הייתה הלאומיות מאחדת או לפחות נותנת חסות לזרמים שונים בכנסייה , למשל בגרמניה שבה רוב לותרני ומיעוט קתולי . מציאות דומה מצויה גם באיסלאם בארצות שבהן השלטון הוא בידי עדה דתית אחת אך רוב האוכלוסייה מזוהה עם עדה דתית אחרת , כמו בעירק או כפי שהיה בלבנון שהשלטון בה היה בידי הנוצרים והרוב היה מוסלמי . הרכיב הדתי הוא קרדינלי בעיצוב הזהות הלאומית . ביהדות , בגלל החפיפה המלאה שבין דת לאתניות , נעשים היחסים שביניהן אינטנסיביים עוד יותר . בלאומיות היהודית לא היה הוגה חשוב או זרם מרכזי שתבע הפרדה בין הדת ללאומיות או שהאמין בה . היו שקראו להפריד את הדת מהמסורת ולעשות תחתיה את הלאומיות כפרשנות לדת . גם הקוראים להפרדה בין הדת למדינה לא הרחיבו תביעה זו לתנועה הלאומית היהודית בכללה . המחלוקת בין בעלי התפיסה הציבורית דתית לבין בעלי התפיסה החילונית הייתה בעיקרה על מערכת היחסים שבין שתי הישויות האלה ; אלה תבעו לעשות את הדת לכלי של הלאום , ואלה רצו לעשות את הלאום לכלי של הדת . הקו המבדיל בין שתי העמדות , על אף הטשטוש ואי הבהירות בניסוחו האידאולוגי , הוא מהותי ועקרוני . 4 חדווה בךישראל , 'חקר הלאומיות כפנומן היסטורי , ' בתוך לאומיות ופוליטיקה יהודית , עמ י ; 79 סמית , נציונליזם במאה העשרים , עמ' . 3 111 O . Chadwick , The Secularization of the European Mind in the I 9 century' , 5 Cambridge 1991 , p . 130 6 שם , עמ' . 131-127 7 אבחנה דומה עשה ההיסטוריון טרייטשקה לגבי הלאומיות הגרמנית , שם , עמ' . 131 לפי ברוך קימרלינג רק חמישה אחוזים מהאוכלוסייה היהודית בארץ מוגדרים אנטי דתיים ; ראו קימרלינג , מהגרים , עמ' . 188 8 על הקונפליקט הזה במדינת ישראל ראו י' ליבמן , 'דת ודמוקרטיה בישראל , ' זמנים 51-50

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help