sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הסתיו הרך שפתח את 'זהו העצב . ' מי ששהה עם המשורר בשדות השמים הריקים , ה'כחולים ותחוחים כאחרי מחרשה , ' שקהילות הקודש שהושמדו מחפשות בהם לשווא מלאך או אל שייתן לבו לאסונן ' ) קהילות הקודש במרום , ' ה : , ( 119 התקשה לרדת עמו לשדות סתיו רכים כפשוטם , ול'רוך עפר ערוגות , ' שהגשם הסתווי בכה עליהן כל הלילה עד שנעשו תחוחות ורוויות ו'ציפורים אחרות מדלגות' על אדמתן הנשית המופרה . כיצד יכלו שירי 'זהו העצב' לעלות בקנה אחד אפילו עם השירים שפורסמו כשבועיים לאחריהם ( כאמור , בין שני חלקי הפואמה פרסם אצ"ג שירים אחרים , ( 'שיר גוף ענן צער' ו'שיר מים אל ים , ' שבהם עשה המשורר חשבון מר וקשה לא רק עם 'מריביר מכחישי נבואתו , אלא גם עם עצמו , כנביא שהתגשמות נבואתו המיטה חורבן על עולמו ' ) אבוי לנביא שצדק בבורקו ברקים ללבות המונים . ובא איד וא י נ ם , ' 'שיר גוף ענן צער , ' ו : . ( 89 ראוי לציין שבשעה שפורסמו פרקי 'זהו העצב' עדיין לא ניכרו בשירי החורבן של אצ"ג כל מרכיביהם המטפיזיים והפוליטיים , שהבליטו את הקשרים העמוקים בינם לבין חלקיה האחרים של שירת המשורר . בשירי 'ספר רחובות הנהר' אמנם אפשר למצוא פרקים לא מעטים שבהם מנסה המשורר לקיים דו שיח מחודש עם היקום , עם ההרמוניה והדיסהרמוניה שבטבע , וייתכן ששיר הסתיו הרך הפותח את ' זהו העצב' לא היה נראה זר אילו נכלל בפואמה כמו 'עיני הנפש בעיני הבשר , ' בצד שירים כגון 'פחד אביב , '— 'שיר אחרית אהבה , ' .. 'בסוד כינרת וירדן , ' ובעיקר 'שיר העוגבר . ' אבל 'עיני הנפש בעיני הבשר' לא ראה אור אלא בסוף תש"ז , ובסתיו תש"ו עדיין נראה המשורר רחוק מרחק רב מהלוך הרוח הרך 4 המהורהר , הכמעט מפויס , הפותח את אופקיו לנופים ולמראות שלא יכלו למצוא מקום בשירת החורבן קודם לכן . אם קוראים את שירי 'ספר רחובות הנהר' על פי סדר פרסומם בדפוס , ולא על פי מקומם בספר , נוכחים כי מקיץ תש"ה , ובמשך כל שנת תש"ו , הצטייר המשורר בעיני הציבור בעיקר כמשורר חורבן , שמתדיין עם אלוהי האומה על שלא הפר את שתיקתו השמימית ולא נחלץ לעזרת בניה , ומלין על העם עצמו על שלא זיהה בעוד מועד את המהלך שהביא בהכרח לחורבנו . השירים שיצרו בזמן ההוא את הרושם הכולל של שירת החורבן היו 'כי זה כבר בכי , ' 'כתר קינה / לכל בית ישראל , ' 'אחותי דוכיפד , 'שיר הייחוד / עלי נבל , ' ' ריקוד על קבר אבות , ' 'על דעת לאן , ' 'דממת מערה ואבל דורות , ' ושאר שירי קינה נסערים ושירי תוכחה נוקבים , מכוונים כלפי מטה וכלפי מעלה , כגון 'אימת הדין , ' 'שיר הפנים הקדוש / לכל בית ישראל' ו'בקץ הדרכים עומד רבי לוי יצחק 4 ראו 'מטה זעמי נשברי , י ; . 7

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help