sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

כל כך עד שביאליק ראה לנכון לבעוט בו ולהשמיט את הקרקע מתחת לרגליו : בשירו 'הקיץ גווע' שחזר את היגון המתוק שאפיין את השירים האלה ואחר כך הפתיע את הקוראים בראליזם הברוטלי של הסיומת הידועה : 'בדקתם נעליכם ? טלאתם אדרתכם /? צאו הכינו תפוחי אדמה . ' הקורא של אצ"ג אינו יכול שלא לתמוה על היזקקותו של המשורר לטופוס השבלוני הזה . הזה אורי צבי ? שאל אותו קורא את עצמו ; האלה 'דהרותיו בלהבה , ' זעקותיו הבוקעות מן הקרביים !? האם ייתכן שהמשורר האורבני , המודרניסטי , שלעג לעג מר לשירת הטבע המבויתת של תלמידי ביאליק , וקבע לא פעם שהוא , שלא כמו 'אחי הפייטנים , ' איננו מוכן לשיר על הים 'בדמדומי שחרו והוד ערבי ' ) אתערותא , ' א : , ( 91 ושלמראה הטבע הפסטורלי גואה בו הרצון למלא את הנוף בעשן בתי חרושת וברשתות חוטי חשמל , ואת הים להפוך ליבשת ( ברוח חזונו האחרון של פאוסט בחלקה השני של הטרגדיה מאת גתה , ( האם ייתכן שאותו משורר עצמו יתפנה פתאום לענייני אקלים וחילופי עונות , עננים ראשונים , פרחים נעגמים , גנים בכמישתם הזהובה , ודווקא באלה יקשור את פעולתו של הכוח האדיר המביא לכתיבת השירים ? מי שהכיר את יצירת המשורר מראשיתה יכול לתמוה אם לא חזר פתאום המשורר הבוגר לעידן הבראשית שלו , שבו שר שירת 'שטימונג' ( הלוך נפש ) רווי _ ת יגון ומאופקת . בעידן ההוא היה המשורר יכול אולי למצוא קשר בין 'שוא הרגש' לפרחים שמוטי כותרת ; אבל העידן ההוא הן חלף עבר , נמחק עם המהפך האקספרסיוניסטי שחל ביצירתו בשנת , 1920 שנה שנולד מחדש המשורר כפי שאנו מכירים אותו . האם נסוג כאן המשורר למציאות הנפשית שקדמה למהפך ? ואם כך אמנם קרה , מה יכול להסביר את הנסיגה הזאת ? שאלות כאלה היו חייבות להתעורר לא רק על רקע הרצף הכללי של שירת אצ"ג , אלא גם - ובעיקר - על רקע הסביבה השירית הקרובה שהשתלב בה ' זהו העצב זהו הנס זהו הנוגה . ' המסכת הזאת נוצרה , כאמור , ברצף של שירת החורבן הגדולה , שלה ייחד המשורר את כל כוחותיו מאז שב לחיים ספרותיים פומביים בקיץ . 1945 הקוראים הרבים שעקבו אחר שירתו נגרפו בגלים הגועשים של הקינות הגדולות על חורבן הבית , המשפחה והעם במזרח אירופה ' ) כי זה כבר בכי , ' 'אחותי דוכיפז , ' 'כתר קינה לכל בית ישראל' וכר ;( ניהלו אתו יחד , ובאמצעות רבי לוי יצחק מברדיטשב , את הוויכוח הנוקב של היהודי בן זמננו עם אלוהי האומה , שהמיר את הר סיני בהר הגוויות של אושוויץ ' ) בקץ הדרכים עומד רבי לוי יצחק מברדיטשוב ודורש תשובת רם , ( ' ומקצתם אף הלכו בעקבותיו לעבר האופק המשיחי הממלכתי הכוחני , שהסתמן בשירים כגון 'מעשה בירושלמי קדמון מימי ינאי המלך . ' שום דבר מזה לא היה יכול להכין את הקוראים לשיר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help