sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

בשיר , הכושר לריגוש גלי מתנשא ' ) שוא הרגש , ( ' אינו מוצג כמקור השירה , אלא אך ורק כסטיכיה האנושית המוליכה את הכוח ממקורו הנעלם אל המימוש השירי שלו . הרגש העז הוא כמין ים שהכוח השירי 'נישא' עליו בדרכו אל צירוף האותיות . בלעדיו לא יהפוך הכוח לשיר ; אבל הוא כשלעצמו אינו הכוח ואינו השיר . ההעצמה וההגבהה מעוררות ציפיות , אבל הן נכזבות לגמרי עם קריאת הטורים שלאחר שני טורי הפתיחה של שיר המבוא . גם אצל ביאליק התשובה על השאלה בדבר מקור השירה מפתיעה ואפילו מביכה : לאחר שהוא מעיר את סקרנותו של הקורא בתשעה טורים ארוכים , שבהם נעלמת מן הקורא זהות אותו 'משורר ערירי , ' שממנו נחל הדובר את שירו , מטיח בו המשורר את תשובתו הבתטית , המנמיכה במפגיע : המשורר אינו אלא ה'צרצר משורר הדלות , ' חרק הבית , המסתתר בנקיקי הקירות העלובים ומלווה את חיי המשפחה הענייה , הרעבה , בצרצורו המשמים . אצ"ג אינו חותר לשום הפתעה בתטית ובכל זאת גם בתשובתו יש משום נחיתה מהירה ממרומי טורי השאלה . הקורא המופתע מגלה שאותו כוח 'אדיר מכל כוח' נובע בדרך זו או אחרת מן הנוף , מן ה'טבע' ומן השינויים המתחוללים בטבע בחילופי העונות . הוא , ה'כוח : ' [ ... ] אומר שיר הסתו - ונעגמים הפרחים וכל נטע ; ולבקר רואים משכימים בנופי הגנים : אופיר שלהי ק י . ץ ואשפיזי עננים — ( ט : ( 39 ההנחה שה'טבע' והרושם שהוא עושה על הנפש הנפתחת לקראתו הם מקור השירה , ושיש בכוחם לקשר את הנפש לטרנסצנדנטלי , היא הנחה רומנטית שגרתית ומוכרת לעייפה לא רק לבקיאים בתרבות האירופית המודרנית , שהשפעת הרומנטיקה חלחלה לתוכה בערוצים גלויים ונסתרים במשך כל המאה הי"ט , אלא גם לקורא העברי המצוי בשירת משוררי 'דור התחייה , ' הוא דורו של ביאליק . המשוררים האלה הדגישו עד זרא את סגולותיו המעוררות או המדכאות ( מבחינה רגשית ) של מזג האוויר , את ה'רזים' החבויים בנוף , את יופיים של הפרחים ואת יגון כמישתם . בייחוד שבו את לבם של המשוררים האלה התמורות המתחוללות בנוף עם בוא הסתיו , והם כתבו עשרות , אם לא מאות , שירי סתיו ( החוקרת זיוה בן פורת ליקטה וניתחה את השירים האלה . ( הנושא מוצה עד תומו ונעשה סטראוטיפי 3 זיוה בן פורת , הסתיו בשירה העברית : על הקשרים בין מציאות , מושגים והיצגים ספרותיים וגילוייהם בשירה , משרד הביטחון - ההוצאה לאור , תל אביב תשנ '' ב .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help