sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

לצד מסכתות הגותיות ליריות של המשורר , ואולם 'ספר העיגול' לא הגיע לשלב תכנון כזה ואיננו יודעים אם היתה הפואמה נכללת בו בסופו של דבר . פרסומה היחיד היה אפוא פרסומה בעיתון בסוף שנת , 1946 וכיוון שלא נדפסה במוסף של ערב חג , נדפסה בשני חלקים שחודש תמים הפריד ביניהם 8 . 11 . 46 ) ו . ( 6 . 12 . 46 יתר על כן , בחודש ההוא הופיעו בעיתון שירים נוספים של אצ"ג , והואיל והפואמה לא נקראה ברצף , התעמעם רושמה היחיד במינו עד שאפילו בזיכרונם של הקוראים הטובים , שזכרו שירים רבים גם מפרסומם הראשון בעיתון , לא הטביעה חותם . אבל זרותה של היצירה אינה מתפוגגת ונעלמת גם היום , כשאנחנו קוראים אותה בשלמותה בכתבי אצ"ג . היא ניכרת כבר בשיר המבוא , שפותח את חלקה הראשון , 'זהו העצב , שני שירי עפר . ' המשורר פונה כאן אל קוראיו ומבקש מהם לתת את דעתם לא לחורבן האומה ולא למאבקי תקומתה , אלא לכוח שבא לידי ביטוי בשיר הלירי הריגושי הטהור . השיר הקצר , י"ב טורים אורכו , נפתח בהצגת שאלה , שיכולה - ואולי גם נועדה - להזכיר את שאלתו הידועה של ביאליק בפתח 'שירתי : ' 'הידעת מאין נחלתי את שירי ' ? שאלתו של אצ"ג מפורטת יותר משאלתו של ביאליק ומלווה בהדגשות היפרבוליות : התדעו את הכר ! הזה , האדיר מכל כח , של צרוף אותיות בא נשא על שוא ךגש לפתע ? < — ( ט : ( 39 אצ"ג אמנם אינו שואל למקור השירה , אלא למקורו ולמהותו של הכוח המביא ליצירתה , להופעה המפתיעה של 'צירוף האותיות' של השיר על הגיליון . אבל ההבדל בין שתי השאלות אינו גדול , והוא ניכר כאמור בייחוד בהדגשות ההיפרבוליות המייחסות לשירה מעמד 'גבוה' יותר מן המעמד שמיוחס לה בשירו של ביאליק . מן השיר עולה שהן ל'כוח' הן לתוצרו - השיר הכתוב - עוצמות אדירות . ואולם לא די למשורר לומר שהכוח 'אדיר מכל כוח , ' והוא מפליג ומציג את השיר ככתב מאגי , ' צירוף אותיות , ' מושג שמסתמך על תאומו הקבלי 'צירוף שמות' ומתייחס למסורת מיסטית ארוכה ( שראשיתה ב'ספר יצירה' ואף בטקסטים קדומים ממנו , ( שקושרת בין צירופים שונים של אותיות ובין הספרות והכוחות האלוהיים הפועלים בכל אחת מהן . כבר בתלמוד מוצג מעשה צירוף האותיות והשמות כאילו יש בו כדי לברוא יש מאין . ה'כוח' והשיר כאחד שרויים אפוא במעגל אחד , שבו נפגשת הפעילות האנושית עם הטרנסצנדנטלי . חשוב לראות שהכושר האנושי המובהק המוזכר 2 ט : . 46-39

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help